X factor.

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

X factor.

Indlæg af cmay »

ok så.... er der andre der ser X faktor i fjernsynet ? .

Jeg ser det faktisk troligt selv om jeg helt ærligt synes det er ldt for ? et eller andet. ikke noget som jeg ser op til eller noget men jeg ser alt hvad der hedder koncerter og især film eller dokumentare om musiker eller musik generelt. hvis jeg har mulighed for det naturligvis.

film som the doors står i min reol og det gør labamba og et par dokumentare om the clash også. jeg har bogen om the commitments og jeg har også filmen. jeg kan finde på at se koncerter med musiker som jeg virkelig kke bryder om overhovedet men studere simplthen andre på den måde og det er så min undskyldning for at se X faktor

andre der ser det .
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: X factor.

Indlæg af zob »

Det siger jeg ikke!
snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: X factor.

Indlæg af snigepige »

Yep - jeg er en sucker for dårlig og semi-dårligt tv :mrgreen:
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: X factor.

Indlæg af cmay »

kom bare ud af busken :)

Jeg er faktisk meget nysgerrig efter at vide hvad andre får ud af sådan et program. for mig er det en slags erfaring fordi man kommer til at høre mange mennesker synge og få kritik med på vejen som man selvsagt nok ikke havde mødt i virkeligheden, jeg stiller dog ikke op til sådan noget. men igen så lære man også en del ved at se de forskelllige typer som stiller op. rent menneskelig erfaringer som jo er meget rare at få med på så let en måde. der er virkelig mennesker som dedikere sig til musik udfra kunsteriske ambitioner og dem som gør det for berømmesle og glamor. og mange som vil se sig selv i tv. også dem som tror lidt på sig selv hvor de ikke har det som skal til osv osv. jeg har mødt mange af "drømmer typen" som jeg har jammet / snakket med i forhold til den seriøse type som ikke gider for meget postyr omkring det end højst nødvendigt.

nogen af dem tænker jeg også lidt at de tror et eller andet sted at de kommer ind til auditon også siger dommerne de ser søde ud og slipper ind til en million kroners kontrakt på sympati alene. de ved ikke noget om hvor mange der faktisk har arbedet på at opfylde de her drømme og er blevet knust på samme tid som drømmen.

hvad angår selve ideen om at finde en danks verdenstjerne. den tror jeg ikke på. ikke igennem xfactor men de laver nok en cd som sælger i et vist oplag bagefter. formoder jeg .
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: X factor.

Indlæg af cmay »

Jeg missed et par shows. men den sidste så jeg.

Jeg fatter simptlehen ikke de dommers måde at tænke på efter de er kommet videre fra udvælgesen. Jeg sad of lyttede efter de forskellige og gættede på om de ville komme igennem. der var meget få jeg ikke havde troet ville komme igennem eller blive afvist. godt nok blev jeg overrasket enkelte gange.

Men her sidste gang valgte de nogen fra og nogen til som lgger meget langt fra hvad jeg i min vildeste fantasi kunne forstille mig . ihvertfald selv at ville have gjort. manden sidder og siger han har kun en gruppe som faktisk kan synge og dem smider han ud til fordel for en gruppe som han mener er meget charmende men lyder rent af helvede til. hvor er logikken henne i det ?

Mens dog jeg godt kan se at i Danmark er der kun plads til en udøvende kunstner per genre så dermed er de vel også nødt til at lade være med at skabe konkurance for de andre. det kunne jo ende med at forbrugerombudsmanden kom efer dem for konkurance forvridene virksomhed eler hvad ved jeg. ihvertfald er det ikke noget andet end tom underholdning men som sagt lære man en del og mennesket og deres drømme realistike eller ej ved at se de forskellige der stiller op til den her udvælgese.

Om jeg kunne finde på at hoppe ind til sårn et show. nej det ville jeg nok ikke. især ikke hvis jeg faktisk ville noget seriøst med musk bagefter. om jeg gerne ville have de penge som man vist nok bliver lokket med. a naturligvis ville jeg meget gerne have en masse penge men nok ikke lige noget jeg ville regne med at få igennem x-faktor eller lignede. spiler hller ikke tips og lotto eller poker.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: X factor.

Indlæg af soundpartner »

cmay skrev:Jeg missed et par shows. men den sidste så jeg.

Jeg fatter simptlehen ikke de dommers måde at tænke på efter de er kommet videre fra udvælgesen. Jeg sad of lyttede efter de forskellige og gættede på om de ville komme igennem. der var meget få jeg ikke havde troet ville komme igennem eller blive afvist. godt nok blev jeg overrasket enkelte gange.

Men her sidste gang valgte de nogen fra og nogen til som lgger meget langt fra hvad jeg i min vildeste fantasi kunne forstille mig . ihvertfald selv at ville have gjort. manden sidder og siger han har kun en gruppe som faktisk kan synge og dem smider han ud til fordel for en gruppe som han mener er meget charmende men lyder rent af helvede til. hvor er logikken henne i det ?

Mens dog jeg godt kan se at i Danmark er der kun plads til en udøvende kunstner per genre så dermed er de vel også nødt til at lade være med at skabe konkurance for de andre. det kunne jo ende med at forbrugerombudsmanden kom efer dem for konkurance forvridene virksomhed eler hvad ved jeg. ihvertfald er det ikke noget andet end tom underholdning men som sagt lære man en del og mennesket og deres drømme realistike eller ej ved at se de forskellige der stiller op til den her udvælgese.

Om jeg kunne finde på at hoppe ind til sårn et show. nej det ville jeg nok ikke. især ikke hvis jeg faktisk ville noget seriøst med musk bagefter. om jeg gerne ville have de penge som man vist nok bliver lokket med. a naturligvis ville jeg meget gerne have en masse penge men nok ikke lige noget jeg ville regne med at få igennem x-faktor eller lignede. spiler hller ikke tips og lotto eller poker.


du har jo helt misforstået hvad x-factor går ud på... x-factor er ikke en sang-konkurrence. det har intet med et talentshow at gøre. i x-factor der skal de finde de 3 mest charmerende, med den bedste udstråling og de 3 som kan få hr og fru danmark op af stolen. derfor er 5 dumme unge tøzer fra 8210 med famillie, venner, klassekammarater, fætre osv mere værd end 2 enspændere fra det mørke jylland som oven i købet er i fammilie med hinanden.
hvad mere er så tager dommerne ikke dem der ER gode for dem der ER gode de har toppet, og er ikke slåeet igennem. de prioriterer mere at de har fundet nogen der gør som de siger, nogle som de kan få til at knokle og udvikle sig... Ikke nødvendigvis til noget bedre, men til noget mere unikt, mere specielt eller bare noget som eer anderledes.
Kan man lave en hype om 4 teenagetøzer som rammer en bred målgruppe mellem 10 og 17 år, så er dette rent økonomisk mere værd end at ramme en snæver målgruppe mellem 30 og 70 år.

rammer man den første gruppe så sålges der 100.000 plader sådan nu og her, mens man ved den anden gruppe måske sælger gennemsnitligt 20.000 af hver af de kommende 5 plader. problemet her eer bare at omkostningerne er 10 gange større..

X-factor er derfor mest af alt et freakshow. ikke en sagnkonkurrence.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: X factor.

Indlæg af cmay »

nåhh. hvis ikke det ligefrem var et seriøst talent show så tror jeg egentligt nok du har meget ret i det du siger :)
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: X factor.

Indlæg af zob »

Det er IKKE et seriøst forsøg på at finde talenter, men som show ER det ganske seriøst. Jeg kommer nok til at gentage en del af hvad soundpartner lige har sagt, men pyt.
Det handler ikke om at finde talenter. Talenter finder med største sandsynlighed sig selv og prøver at komme igennem de klassiske veje. Det handler om at lave et show. Og det handler om at fortælle små historier vi kan genkende og spejle os selv i, eller som vi kan tage afstand fra. Historier om andre mennesker, som bliver historier om det vi gerne selv vil være, eller under INGEN omstændigheder være. Om invandrerdrengen med den syge far, om den HELT almindelige dreng fra en lille by i Jylland der pludselig viser sig at kunne noget ekstraordinært, om pigen som engang var for tyk men som har lært af smerten, om lidelse, kærlighed, forvandling, håb, drømme der går i opfyldelse og drømme der brast. Vi kender det hele og xfaktor sætter vores eget liv i scene på et meget letfattelig (eller letfølt/letfølelig) måde. Det er derfor vi ser det, ikke på grund af musikken.

Men ligesom musikken i xfaktor er flad og måske i de fleste tilfælde, en laveste fællesnævner, er det måske også tilfældet for den måde vores følelser medieres på i showet. Der er meget mere passivt "pretty woman" og "en dag kommer der en rig mand og forelsker sig i mig så jeg ikke længere behøver være en luder" over det, end der er en mulighed for at lære om livet, dets vilkår og dets mening eller mangel på samme og vores egen situation i livet og samfundet.

Og så er der en endnu mere uhyggelig lighed med Huxley's "amusing ourselves to death": http://www.recombinantrecords.net/docs/ ... Death.html
Den stribe bygger i øvrigt på Neil Postman: http://en.wikipedia.org/wiki/Amusing_Ourselves_to_Death
Om som i kan se nederst i den wiki, og for at blive ved musikken har Roger Waters jo også sat musik til den idé: http://en.wikipedia.org/wiki/Amused_to_Death

Og så handler det jo selvfølgelig også om økonomi (det har soundpartner vist dækket) og om nationalt fælleskab som jo pr definition er illusorisk (i hvert fald narrativ betinget, som det hedder på akademisk), men ikke mindre virkeligt og kraftfuldt af den grund (og det efterlyste AFR jo med et ord jeg ikke kan komme på, nå jo, var det ikke sammenhængskraft).

Men jeg ser det med stor fornøjelse og en god portion usund nysgerrihed. Don't ask why?

Men det handler ikke om musik.
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: X factor.

Indlæg af soundpartner »

vi så det blandt andet da reme havde en plads tilbage, og havde besluttet sig for ham fyren, men så kom tøsen og fortalte om hendes barndom hvor hun var blevet drillet, hun varc tyk osv, og så blev lille rimse-drengen i tvivl om hvem der skulle viddere, og valgte så den lille tykke pige i stedet
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: X factor.

Indlæg af cmay »

he. Jeg tænker at sidste aftens show var lidt poppet for ikke at sige meget poppet. men at der er nogen som får en hel del gratis reklame for autotune gratis foræret af 8210. der er måske alligevel lidt sandhed i den der gamle "studio magick "myte.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: X factor.

Indlæg af soundpartner »

cmay skrev:he. Jeg tænker at sidste aftens show var lidt poppet for ikke at sige meget poppet. men at der er nogen som får en hel del gratis reklame for autotune gratis foræret af 8210. der er måske alligevel lidt sandhed i den der gamle "studio magick "myte.

men 8210 sparkede røv og det virkede... det var værre med jesper eller hvad ham der den 15 årige knægt hedder som også blev autotuned så det var semi tydeligt...

men ok det er også en erhvervsskade at jeg hører sådanne ting
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: X factor.

Indlæg af cmay »

Det er en sjov mani med den der autotune efter hende der med den der sang gjorde det til en nærmest studie standard at dn skal bruges også selv om det ikke paser til hverken sang eller sanger.

Men den gang for et par år siden købte jeg en brugt lexicon mpx100 og satte den til og skrev en lille country sang som jeg så leged med. det endte med at jeg brugte pitch shift som kort sunget i falset og på det tidspunkt synes jeg det var vanvittig morsomt. andre vrænger på næsen og siger øv bøv det lyder underligt. sener hen hørte jeg et rap hit i radioen med netop pitch shift på stemmen som hookline. så er det altså ligepludsligt fedt og smart og meget moderene. senerhen blev det til autotune her og der og alle vegne og det er på alt uanset "stilart" at det skal bruges.

Jeg er begyndt at interessere mig lidt for den her loudnesswar her på det seneste. Jeg høre jo gammelt musik mest. helt gammel hank williams og missipi john hurt som helt lo-fi men også nyer musik som beck og various blues artist. jeg høre også en del punk fordi jeg kan godt lide det rå producerede og agrsive udtryk men jeg har lagt mærke til at alting man høre på boogie mix om aften er simplethen samme afkog på samme opskrift med samme høje lydtryk og den der skide autotune smasket aller mest tydeligt in i stereo perspektivet så man er sikker på de andre producere kan høre man har brugt den.

trist udvikling fakttisk. jeg er som hobby sangskriver ikke berørt af noget af det overhoveret men som lytter er det egentligt lidt irriterende at det skal være så mainstream alt det hele. guitaren kan også virke uden distortion iøvrigt. den kan sige pling plong uden effekter og lyder meget godt hvis det er en god guitar. hvor mange bands idag bruger noget andet en bare distortion på spaden.

Jeg faldt over den her artikle om de unges chancer eller mael på samme i forbindlese med x faktor. http://www.musikbibliotek.dk/sektioner/ ... i_x-faktor

Jeg vidste godt de bliver røvrendt så det basker dem som deltager men så udtat troede jeg egentligt ikke de gjorde. det frårøver ihvertfald de få som får en reel chance for overhovet at komme videre i den branche i noget tid.

faktisk derfor jeg finder mere og mere glæde i musik udgivet på creative commons licens. er også så småt begynt at jamme med andre ligesindede over nettet. fedt nok faktisk fordi netop den her popped attitude ikke er tilstede i det medium. jeg høre ikke små bemærkinger som " anyway. jeg har ikke tid mere. jeg skal lige til hollywood og tralle en sang så hele verden falder i svime over det. af glæde og forundring og blive millinær. " rundt omkring på nettet på various musik præged forums men jeg møder en gang imellem de typer som har den indstilling uden at have en erfaring hos mennesker . man ser dem i x faktor også.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: X factor.

Indlæg af zob »

Angående din observation omkring distortion, så er der da en koloenorm stor bølge af akustisk guitar-baseret musik i øjeblikket, især i USA. Fleet Foxes (som jeg personligt er ret tosset med, men det gælder egentlig for alle jeg nu nævner), Bon Iver, Iron & Wine, Devandra Banhart, Bonnie Prince Billy, Bowerbirds, Conor Oberst, M. Ward, Josephine Foster, Marissa Nadler, Elliot Smith (godt nok død i 2003), Laura Marling, Findlay Brown - bare for at nævne de mest akustiske (og bedste) jeg lige kunne komme i tanke om. Der er også svenske tallest man on earth og danske The Rumor Said Fire.
Og hver gang jeg har muligheden må jeg nævne Joanna Newsom og her passer hun endda godt ind i sammenhængen, selvom hun er klassisk uddannet harpenist.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: X factor.

Indlæg af cmay »

De sidste par fire år har jeg selv spilet kun på acoustic og fundet plader med acustikste intrumenter . deraf john hurt og robert johnson osv osv.. Jeg synes ikke jeg har lagt mærke til nogen akustiske tendenser i øjeblikket. men jeg finder også mest min musik inspiration på sites som bandcamp og jamendo liige for tiden. og youtube videoer af dem som vi kender. og gerne vil se live .

Det er dog en fed udvikling med lidt akustik i musiken. jeg nyder meget mere den akusticke guitar end den klassike rock lyd i mange sammenhænge. jeg spiller lidt elguitar en gang i mellem men egentligt ikke så meget. har en gammel nylon strengs og en ramponeret westeren som jeg spiller slide guitar på. jeg bruger næsten ikke den elguitar jeg har selv om det er en fin en.

men det er vel heller ikke så særligt opfindsomt at gå fra den ene ekstrem på heavy pedaler på fuld skrue til den anden med alt strøm plukket fra. gammel musk som hendrix eller doors var der plads til tremolo for eksembel. wah pedaler og andre sjove ting. det mangler lidt i dag. gear koster intet iforhold til før så det ikke fordi guitarister ikke har råd til de her effektier de ikke tør bruge dem.


Det er lidt sjovt at tænke på fortiden for de indspilings tekniker og trends der har været. i betragtning af vores digitale studie og teknikker idag.

som jeg har læst mig til så effekter som flanger har været brugt i gammel musik men blev lavet ved at teknikeren kørte to spolebånd med det samme på i skiftende uens tempo og dermed laved den her flager effekt. ekko blev lavet ngen gange i særlige flytbare rum og pitchshifting eller det som vel ligger tættest på vel blev jo bare lavet ved at sætte båndhastighed op eller ned. nogen bands brugte det til at lave sange i en open tuning som harmonered bedre taget den ændring i hastigheden som et bånd der bliver overspillet jo giver mens andre sjove effekter som i gammel tina tuner da hun var sammen med ike brugte på en af deres sange hvor der er en chipmunk der synger kor. betcha cant kiss me one more time er sangen jeg tænker på. cheer har også en med noget lingene fra gammel tid.

cut and paste er noget mere simple i prottools mijø end i gamle dage hvor man skar i selve båndene og limer dem sammen igen. men alt i alt er der intet nyt under solen i mange sammehænge . det er bare mere streamlined og mre moderne det hele. de gamle tekniker vcar dog meget mere opfindlomme og knalddygtige efter min overbevsining. eller også er der bare flere som ikke laver særlig stort indtryk på mig som lytter idag. eller rette nyskaber industrien særligt meget. det er vel for mage af dem pludsligt måske.

gamle sange som jeg ikke engang gider at høre mere som knocking on heavens door bliver remixet og tilsat et par dunke trommer og så er der et nyt hit. samme som man gør med remakes af film som ellers var klassikere engang. motorsavsmassakren og fredag den trettende som de værste eksembler på remakes som aldrig skulle have været lavet efter min mening. der er for magne covers af gamle hits som heller ikke skulle have været lavet til jeg kan lave en liste over dem. og jeg fortrækker altid orginal indspillingnen frem for remixet. også særligt sange som dolly partons I will always love you. fed sang orginalt men banal i whiney udgave efter min ydmyge mening.

Hvilket bringer en relation til shows som x faktor. der er intet nyt i det som de laver overhovet. peter gjorde det samme som han starter med til audtion og de andre gjorde det samme som de blev ved med at gøre igennem hele showet. -. covers af sange som er lavet millioner af gange før.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
neglesaks
Indlæg: 102
Tilmeldt: 6. dec 2008, 02:51
IRC nickname: neglesaks
Geografisk sted: Helsingskør Kommune & Omegn

Re: X factor.

Indlæg af neglesaks »

Jeg ser ikke TV og har ikke gjort det i 4 år. Det er for dumt, sammenkogt, gennemtygget og nedtrykkende.

Jeg læser istedet bøger, blogs, wikipedia, snakker med folk på IRC og spiller nogle spil.
To force a man to pay for the violation of his own liberty is indeed an addition of insult to injury.
- Benjamin Tucker

Friends don't let friends do Windows.