Irretationsmoment ved Ubuntu. GRRR

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Nordsig
Geografisk sted: Varde

Irretationsmoment ved Ubuntu. GRRR

Indlæg af Nordsig »

Der er en ting jeg håber bliver løst med den lille nye UBUNTU LTS.

Jeg er lidt træt af at, en gang imellem når jeg installere de opdateringer der måtte være (kun de anbefalede, ingen alfa og lign.) forsvinder min lyd. Da jeg installerede Ubuntu 9.10 havde jeg ingen lyd og efter lang tid fandt jeg ud af at få lyd på dyret. Så nu gør det mig sørme lidt ærgelig at jeg mister lyden efter opdatering (det er anden gang, første gang ved jeg ikke engang hvordan jeg fik lyden igen)
Er der nogle muligheder for at backtrace i de seneste opdateringer og derved fjerne synderen ?

P.S. Går aldrig tilbage til en fuser (gæt selv) så I kommer til at trækkes med mig herinde laaaaaang tid endnu :D
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Irretationsmoment ved Ubuntu. GRRR

Indlæg af zob »

Du kan selv prøv at fejlfinde. Du kan finde ud af om det har noget med kernen at gøre ved at starte op på en anden kerne i GRUB-menuen. Du ved, lige efter opstarte, de hedder sådan noget som: 2.6.31-15, 2.6.31-16, 2.6.31-17 og så videre.

Når du skal se om dit lydkort overhovedet er fundet kan du bruge kommandoer som de følgende:

Kode: Vælg alt

sudo lshw -C multimedia

aplay -l

lspci

Backtrace, som i windows "system restore", er ikke installeret som default, men at gå tilbage i kernene, er altid et forsøg værd. Også hvis du der sker andre til wireless virker ikke, lyd, problemer med grafik og lignende efter en opdatering af kernen...
Nordsig
Geografisk sted: Varde

Indlæg af Nordsig »

Har lige fundet ud af at jeg har lyd på eks. VLC men ikke på filmafspiller og Rhythmbox og måske mere.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Se, det var interessant info.
Totem og rhythmbox bruger begge gstreamer som backend.
VLC bruger vist et andet system, som jeg desværre ikke er i stand til at navngive. Du kan se hvor VLC smider lyden hen ved at åbne VLC og taste CTRL+P og kikke under lyd og output og type.

Det kunne tyde på at det er et gstreamer problem. Prøv at taste ALT+F2 og skriver gstreamer-properties og fortæl hvad du har som output. Du kan også prøve at ændre det og bruge test-knappen.