Varm bærbar

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Meyer
IRC nickname: Sml

Varm bærbar

Indlæg af Meyer »

Hej med jer :D

Jeg er helt ny ubuntubruger og har lige installeret 9.10 for et par dage siden. Til min overraskelse fik jeg det hele til at køre og det var ved hjælp af jeres henvisninger til guides... tak for dem og lav endelig flere :)

Nu til mit problem og det kan være mit ubuntu eventyr slutter her. Min bærbar bliver simpelhen for varm.... 15 grader eller mere over Win7.

Jeg har fuldt denne guide http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=539365 og sat cpu'en til 800 mhz (normalt 2,4 Ghz) og det har hjulpet en del...

Men men det er lidt kedeligt at pc'en ikke kan køre normalt og den bliver stadig for varm hvis jeg belaster den en smule.... hvad skal jeg gøre til sommer ????

Håber I har nogle gode råd til en ellers begejstret ubuntubruger :D
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Varm bærbar

Indlæg af lath »

Meyer skrev:...
Men men det er lidt kedeligt at pc'en ikke kan køre normalt og den bliver stadig for varm hvis jeg belaster den en smule.... hvad skal jeg gøre til sommer ????

Det er fordi at din computer har et dårligt termisk design (=varme fra hardwaren har svært ved at komme væk) - altså har det intet med Ubuntu at gøre.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
lath

Indlæg af lath »

Meyer skrev:Nu til mit problem og det kan være mit ubuntu eventyr slutter her. Min bærbar bliver simpelhen for varm

Du mangler muligvis noget CPU throtteling software.

Kig i pakkesystemet efter powernowd og friends.

Edit1:
Åh Åh!
powernowd virker ikke korrekt, så hvis deen er installeret på din computer må du vente på at den software bliver patchet (=fejlrettet)
Kig på https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/492923

Af fejlen ser det ud til at du skal starte programmet manuelt efter hver opstart/genstart.

Edit2:
Der findes mange pakker til cpu throtteling:
Hos mig kører der et program der hedder acpid (og kacpid).

Lader til at kacpid er lidt buggy også:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/495694
Læg mærke til det 9. indlæg:
maxadamo wrote on 2010-01-04: #9

Final Workaround:
I disabled in the BIOS "fan controlled from operating system".
My BIOS allows to set a fixed speed (from 50% up to 100%) or speed controlled by operating system.
Now I have put the speed fixed to 50% and this is fixed fixed fixed.

Please let me know if you need further information, such as, BIOS, Mainboard components and so on.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Meyer

Indlæg af Meyer »

lath skrev:
Meyer skrev:...

Det er fordi at din computer har et dårligt termisk design (=varme fra hardwaren har svært ved at komme væk) - altså har det intet med Ubuntu at gøre.

/Lars

Så må det være fordi at pc producenterne bygger de bærbare efter hvor varm windowssystemerne bliver og retter in efter det.... Jeg kan se på nettet at jeg ikke er ene om det problem :(
Meyer

Indlæg af Meyer »

lath skrev:
Meyer skrev:Nu til mit problem og det kan være mit ubuntu eventyr slutter her. Min bærbar bliver simpelhen for varm

Du mangler muligvis noget CPU throtteling software.

Kig i pakkesystemet efter powernowd og friends.

Edit1:
Åh Åh!
powernowd virker ikke korrekt, så hvis deen er installeret på din computer må du vente på at den software bliver patchet (=fejlrettet)
Kig på https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/492923

Af fejlen ser det ud til at du skal starte programmet manuelt efter hver opstart/genstart.

Edit2:
Der findes mange pakker til cpu throtteling:
Hos mig kører der et program der hedder acpid (og kacpid).

Lader til at kacpid er lidt buggy også:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/495694
Læg mærke til det 9. indlæg:
maxadamo wrote on 2010-01-04: #9

Final Workaround:
I disabled in the BIOS "fan controlled from operating system".
My BIOS allows to set a fixed speed (from 50% up to 100%) or speed controlled by operating system.
Now I have put the speed fixed to 50% and this is fixed fixed fixed.

Please let me know if you need further information, such as, BIOS, Mainboard components and so on.

/Lars

Tak Lars for svarene :D Jeg kigger lige på det. Med "CPU throtteling " mener du noget hardware speed kontrol??? Det er kedeligt hvis jeg ikke kan køre mit system optimalt.... Hmmm jeg må lige prøve det af og vende tilbage :)
lath

Indlæg af lath »

Meyer skrev:Tak Lars for svarene :D Jeg kigger lige på det. Med "CPU throtteling " mener du noget hardware speed kontrol??? Det er kedeligt hvis jeg ikke kan køre mit system optimalt.... Hmmm jeg må lige prøve det af og vende tilbage :)

Hvis mener et automatisk gashåndtags-program til mikroprocessoren, så er det lige præcis det jeg mener.

CPU throtteling sætter mikroprosessoren til at kører ved en lavere frekvens (frekvens måles i Hz (hertz), som er svingninger per sekund).

Det er sådan at hvis frekvensen kører på 50% af max, så er energiforbruget også 50% af det maximale energiforbrug.

/Lars
Meyer

Indlæg af Meyer »

lath skrev:
Meyer skrev:Tak Lars for svarene :D Jeg kigger lige på det. Med "CPU throtteling " mener du noget hardware speed kontrol??? Det er kedeligt hvis jeg ikke kan køre mit system optimalt.... Hmmm jeg må lige prøve det af og vende tilbage :)

Hvis mener et automatisk gashåndtags-program til mikroprocessoren, så er det lige præcis det jeg mener.

CPU throtteling sætter mikroprosessoren til at kører ved en lavere frekvens (frekvens måles i Hz (hertz), som er svingninger per sekund).

Det er sådan at hvis frekvensen kører på 50% af max, så er energiforbruget også 50% af det maximale energiforbrug.

/Lars

Ja, men det er lidt ægerligt at pc'en ikke kan køre optimalt. acpid og cpu frekvensskalering køre i toppen af skærmen.
Lige nu hvor jeg skriver i browser'en og ikke andet ligger temp på 53 grader... CPU'en er sat på ondemand dvs. at den skifter ml 800mmhz og 2,4 ghz.

Jeg synes at temperaturen steg efter jeg installerede ubuntu tweak.... men det kan da ikke være rigtig, vel??

Hvor finder jeg powernowd eller hvordan starter jeg det???

Nu har jeg lige surfet lidt rundt...set lidt film på youtube, hørt netradio, haft 8 vinduer åben og blæseren køre ldt kan jeg høre... temp ligger og køre ml 45-55.

Hmmm det er jo meget godt. Skal man sætte grafikken ned på minimal... CompizConfig er jo netop lidt sjov!!!

Er der ikke nogen måde at få temp længere ned??? Når temp går over 60 grader går pc'en lidt i dvale et par minutter til temp er nede og så kan jeg arbejde med den igen.

Det er iøvrigt en Dell Studio 16 XPS 2,4 Ghz med HD skærm.... meget glad for den :D

Steen
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

windows gør automatisk og helt af sig selv det at det kører processoren on demand. det vil sige at når computeren idler så er processoren helt nede på 100-200 mhz. når så der er noget at lave så speeder den op efter behov. Det samme kan faktisk ske automatisk på nogle maskiner (bios skal understytte dette) eller man kan gøre det manuelt med et program i ubuntu.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
lath

Indlæg af lath »

Meyer skrev:Er der ikke nogen måde at få temp længere ned??? Når temp går over 60 grader går pc'en lidt i dvale et par minutter til temp er nede og så kan jeg arbejde med den igen.

Din laptop må ikke ligge på noget tøj som blokerer luftstrømmen igennem computeren. Ud for blæser må der ikke stå ting som kan blokere luftstrømmen.

Jeg mener at have set en universel laptop docking station, hvor der er blæsere der presser mere luft ind via ventilationshullerne i bunden af laptop computeren.

Ham der bruge den havde købt en Zepto laptop som kun kunne klare drift i ca 3 minutter. Når den blev en 80-90 grader varm afbrød varmeføler strømmen til alt andet end køleren.

/Lars
gaffa

Indlæg af gaffa »

Jeg vil absolut anbefale at slå 3D effekter helt fra, med de oplevelser du har på dit system. Jeg mistænker nemlig ikke så meget CPUen for at være skyld i overophedningen som jeg mistænker en driver der ikke opfører sig optimalt, inkluderet grafik driveren.

Jeg ville meget gerne selv have fysisk adgang til din computer for at optimere den, men der er ting du kan gøre selv.

Installér følgende pakker (i Terminalen):

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install powertop

Kør powertop og hold øje med programmet uden at lave noget aktivt på computeren:

sudo powertop

Skriv her hvilke processer der oftest vækker din CPU, eller vedlæg et screenshot. Du kan eventuelt også følge nogle af de råd der kommer frem i programmet, men er du ikke klar over konsekvenserne så spørg her først.

Alternativt kan harddisken også være et problem, men det er mere sjældent.

Check dog alligevel om laptop_mode er aktiveret:

cat /proc/sys/vm/laptop_mode

Hvis denne kommando giver et 0 i output er laptop_mode ikke aktiveret.
Meyer

Indlæg af Meyer »

gaffa skrev:Jeg vil absolut anbefale at slå 3D effekter helt fra, med de oplevelser du har på dit system. Jeg mistænker nemlig ikke så meget CPUen for at være skyld i overophedningen som jeg mistænker en driver der ikke opfører sig optimalt, inkluderet grafik driveren.

Jeg ville meget gerne selv have fysisk adgang til din computer for at optimere den, men der er ting du kan gøre selv.

Installér følgende pakker (i Terminalen):

sudo apt-get install powertop

Kør powertop og hold øje med programmet uden at lave noget aktivt på computeren:

sudo powertop

Skriv her hvilke processer der oftest vækker din CPU, eller vedlæg et screenshot. Du kan eventuelt også følge nogle af de råd der kommer frem i programmet, men er du ikke klar over konsekvenserne så spørg her først.

Alternativt kan harddisken også være et problem, men det er mere sjældent.

Check dog alligevel om laptop_mode er aktiveret:

cat /proc/sys/vm/laptop_mode

Hvis denne kommando giver et 0 i output er laptop_mode ikke aktiveret.

Tak for alle svarene :D Jeg sidder ikke foran min pc'er før i aften, men jeg vil prøve powertop.

Windows er åbenbart bedre til at styre CPU'en, så den ikke udvilkler så meget varme... det er jo fint.
Hvorfor er Ubuntu ikke helt med på det felt... jeg kan se på nettet at det er et velkendt problem.

Jeg er lidt nervøs for om jeg slider for meget på computeren ved at blive i ubuntu og køre med omkring 10 grader mere end Win 7... jeg bliver måske nødt til at skifte tilbage :(

Lad os se hvad der sker!!!

Steen
gaffa

Indlæg af gaffa »

Min mistanke er ikke CPUen som sådan, men et driver problem. Hvis der hele tiden er en driver der prikker til CPUen (kernelen) og vækker den så nytter det ikke noget at strømstyring af CPUen fungerer, hverken på Windows eller Linux. Det kan endda være at også grafikkortdriveren ikke er udviklet nok til at kunne lade grafikkortet slappe af. Disse typer problemer opstår (heldigvis sjældent så slemt som i dit tilfælde) fordi hardware producenterne ikke frigiver information til at skrive drivere, så udviklerne af linux driveren må reverse engineere og gætte sig frem.

Jeg fraråder at du bruger Ubuntu på den computer til almindeligt brug. Hvis vi ikke kan få løst problemet så anbefaler jeg at du går tilbage til at bruge Windows for at skåne din computer.
PeterBN
IRC nickname: PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Findes der egentlig en god brugervejledning til Powertop et eller andet sted på nettet? Jeg bliver lidt forvirret over mulighederne i programmet, når jeg åbner det.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Mon ikke du kan finde noget her?
http://www.lesswatts.org/projects/powertop/
PeterBN
IRC nickname: PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Tak, det vil jeg kigge nærmere på :-)