LØST DVD kan ikke afspilles pga. manglende rettigheder (DRM)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Bimse

LØST DVD kan ikke afspilles pga. manglende rettigheder (DRM)

Indlæg af Bimse »

Hejsa,

Jeg har forsøgt at afspille et par DVD'er på min Ubuntu 9.10 installation, men får besked om at DVD'en ikke kan afspilles pga. manglende rettigheder.
Det er sikkert pga. det forb....... DRM som ikke umiddelbart fungerer på Linux.

Findes der ikke et program der gør det muligt at afspille DRM beskyttede DVD'er?
Senest rettet af Bimse 20. jan 2010, 15:48, rettet i alt 1 gang.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: DVD kan ikke afspilles pga. manglende rettigheder (DRM)

Indlæg af zob »

Du har installeret følgende?

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install libdvdcss2
Bimse

Indlæg af Bimse »

Nej, men nu har jeg.
Det hjalp ikke. (har genstartet) Skriver stadig:
Kunne ikke åbne sted; du har muligvis ikke rettigheder til at åbne filen.

Ovenstående er den eksakte fejl besked.
gaffa

Indlæg af gaffa »

En rigtig god idé, hvis man ønsker et hurtigt brugbart svar er at komme med så mange oplysninger som muligt. Hvad gør du når du afspiller en DVD. Beskriv hvilket program du åbner, og hvilke ting du gør. Da vi ikke har disse oplysninger må vi andre gætte os frem til en masse ting eller spilde tid på at spørge. Jeg håber ikke det lød grimt, det var hvertfald ikke ment sådan, men som konstruktiv kritik.

Det er ikke pga. DRM, men rettigheder (sikkerhed) på systemet der forhindrer dig i at spille DVDen. Kan du overhovedet bruge dit drev?

Åben Terminalen og giv mig output af disse kommandoer:

Kode: Vælg alt

ls -lL /dev/dvd
groups

Kommandoen ls -lL /dev/dvd (bindestreg + lille L + stort L) fortæller os hvilken gruppe der har tilladelse til at bruge dit drev. Den næste kommando groups fortæller, hvilke grupper du er i.
Bimse

Re: LØST DVD kan ikke afspilles pga. manglende rettigheder (DRM)

Indlæg af Bimse »

Gaffa, du har helt ret. Det er irriterende at spilde sin support tid på at sidde og spørge ind til de ekstra oplysninger der er nødvendige for at svare.

Der var tale om den standard filmafspiller som er med. Den hedder bare filmafspiller.
Problemet blev løst ved at udføre 2 og 3 herfra: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=57

Tak for hjælpen.
gaffa

Re: LØST DVD kan ikke afspilles pga. manglende rettigheder (DRM)

Indlæg af gaffa »

Okay, hvis problemet blev løst ved trin 2 og 3 i den guide så tog jeg fejl. Det var åben åbenbart enten codecs eller CSS der var skyld i problemerne... mærkelig fejlmeddelelse!