Sikker data-sletning
-
- Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Sikker data-sletning
Jeg søger et program som kan slette data sikkert, så det ikke kan genskabes. Findes sådan et til linux?
Kender godt shred, i terminalen men søger et grafisk program.
Findes der en funktion i shred som kan søge harddisken for ting som kan genskabes efter sletning, og få slettet det sikkert automatisk?
Findes der en funktion i shred som kan søge harddisken for ting som kan genskabes efter sletning, og få slettet det sikkert automatisk?
Xubuntu 9.10 på HP Pavilion dv5
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Sikker data-sletning
DennisMathias1991 skrev:Jeg søger et program som kan slette data sikkert, så det ikke kan genskabes. Findes sådan et til linux?
Kig lidt på http://www.ubuntugeek.com/tools-to-delete-files-securely-in-ubuntu-linux.html
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- IRC nickname: jlouis
DennisMathias1991 skrev:Findes der en funktion i shred som kan søge harddisken for ting som kan genskabes efter sletning, og få slettet det sikkert automatisk?
Et alternativ kunne være at kryptere din home-partition eller dele af den. Hvis du smider det rigtige væk er det formentlig mere effektivt end shred nogensinde vil være.
-
Heysa. har udført guiden "Adding shred to Nautilus menu in Ubuntu" på UbuntuGeek: http://www.ubuntugeek.com/tools-to-dele ... linux.html
Men når den beder mig om at opdatere nautilus i terminalen får jeg følgende fejl:
Hvordan fixer man det?
Men når den beder mig om at opdatere nautilus i terminalen får jeg følgende fejl:
Kode: Vælg alt
dennis@linux01laptop:~$ nautilus -q
(nautilus:7986): Eel-CRITICAL **: eel_preferences_get_boolean: assertion `preferences_is_initialized ()' failed
dennis@linux01laptop:~$ ^C
dennis@linux01laptop:~$
Hvordan fixer man det?
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
nautilus -q
nautilus
Til gengæld ved jeg ikke om der er grund til bekymring over at du får en fejlmelding når du forsøger at lukke nautilus (er du eventuelt igang med et eller andet i nautilus -stifinder, nogle filoperationer, står den og loader thumbnails, eller et eller andet). Du kan jo forsøge at lukke alle nautilus vinduer først, eller som sagt bare genstart computeren.
-
Har genstartet computeren og har ikke gang i noget den skriver bare:
(nautilus:2629): Eel-CRITICAL **: eel_preferences_get_boolean: assertion `preferences_is_initialized ()' failed
og
dennis@linux01laptop:~$ nautilus
(nautilus:2632): Eel-CRITICAL **: eel_preferences_get_boolean: assertion `preferences_is_initialized ()' failed
Initializing nautilus-gdu extension
** (nautilus:2632): WARNING **: No marshaller for signature of signal 'UploadFinished'
** (nautilus:2632): WARNING **: No marshaller for signature of signal 'DownloadFinished'
** (nautilus:2632): WARNING **: No marshaller for signature of signal 'ShareCreateError'
Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: "net usershare" returnerede fejl 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error No such file or directory
Please ask your system administrator to enable user sharing.
(nautilus:2629): Eel-CRITICAL **: eel_preferences_get_boolean: assertion `preferences_is_initialized ()' failed
og
dennis@linux01laptop:~$ nautilus
(nautilus:2632): Eel-CRITICAL **: eel_preferences_get_boolean: assertion `preferences_is_initialized ()' failed
Initializing nautilus-gdu extension
** (nautilus:2632): WARNING **: No marshaller for signature of signal 'UploadFinished'
** (nautilus:2632): WARNING **: No marshaller for signature of signal 'DownloadFinished'
** (nautilus:2632): WARNING **: No marshaller for signature of signal 'ShareCreateError'
Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: "net usershare" returnerede fejl 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error No such file or directory
Please ask your system administrator to enable user sharing.
-
Jeg har prøvet at afinstallere nautilus configurations programmet og nu får jeg kun denne fejlmeddelse:
(nautilus:2069): Eel-CRITICAL **: eel_preferences_get_boolean: assertion `preferences_is_initialized ()' failed
Hvad skyldes dette???
(nautilus:2069): Eel-CRITICAL **: eel_preferences_get_boolean: assertion `preferences_is_initialized ()' failed
Hvad skyldes dette???
-
- Redaktør
Der er tilsyneladende en kendt bug: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/454234
Hvad får du ved:
Så kan du sammenligne din nautilus-pakkeversion, med den der nævnes som et fix i bug tråden: 1:2.28.3-0ubuntu1.
Hvad får du ved:
aptitude show nautilus |grep Version
Så kan du sammenligne din nautilus-pakkeversion, med den der nævnes som et fix i bug tråden: 1:2.28.3-0ubuntu1.
-
zob skrev:Der er tilsyneladende en kendt bug: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/454234
Hvad får du ved:Kode: Vælg alt
aptitude show nautilus |grep Version
bugs.launchpad.net er cool
Den nyeste version af Nautilus i Ubuntu 9.10 er 1:2.28.3-0ubuntu3.
@DennisMathias1991:
Det ville være rart om du kunne finde ud af hvilken Nautilus der er installeret på din computer. Hvis det er den version er det muligt at fejlen kommet ind igen ved at Nautilus kildekoden fra GNOME projektet er blevet patchet med den Ubuntu patch der giver den fejl.
Iøvrigt hvilken Ubuntu bruger du?
Post resultatet af:
cat /etc/issue
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Terminalen skriver:
Jeg prøver lige at kigge på den der bugs.lauchpad.net og se om det er noget jeg kan finde ud af, tror det ikke
er det de tekst filer som er længere nede på siden man skal installere på en måde??
dennis@linux01laptop:~$ aptitude show nautilus |grep Version
Version: 1:2.28.1-0ubuntu3
dennis@linux01laptop:~$ cat /etc/issue
Ubuntu 9.10 \n \l
Jeg prøver lige at kigge på den der bugs.lauchpad.net og se om det er noget jeg kan finde ud af, tror det ikke
er det de tekst filer som er længere nede på siden man skal installere på en måde??
-
- Redaktør
Nå. Hm. Hvis det er samme bug, burde den være blevet løst i den version af nautilus du har installeret. Jeg har ikke umiddelbart nogen bud...
Nogen andet er at jeg godt tror at du kan forsætte med den guide du var igang med, for som sagt så behøver du ikke at køre "nautilus -q" hvis du har haft genstartet maskinen, da "nautilus -q" og derefter "nautilus" som nævnt blot har den funktion at genstarte nautilus, og det har du jo gjort i og med at du har genstartet.
Nogen andet er at jeg godt tror at du kan forsætte med den guide du var igang med, for som sagt så behøver du ikke at køre "nautilus -q" hvis du har haft genstartet maskinen, da "nautilus -q" og derefter "nautilus" som nævnt blot har den funktion at genstarte nautilus, og det har du jo gjort i og med at du har genstartet.
-
DennisMathias1991 skrev:Terminalen skriver:Kode: Vælg alt
dennis@linux01laptop:~$ aptitude show nautilus |grep Version
Version: 1:2.28.1-0ubuntu3
dennis@linux01laptop:~$ cat /etc/issue
Ubuntu 9.10 \n \l
Det er kun ren tekst - ikke et script der skal køres.
Ved indrapportering indsamles der flere detaljerede oplysninger om både programmet og problemet når det fejler.
De informationer indrapporteres i de filer.
Senere bruges de informationer så af udvikleren af programmet/eller en der vedligeholder det program - her Erez Volk - de informationer til at finde fejlen.
Hele denne proces hedder triaging: https://wiki.ubuntu.com/Bugs/HowToTriage/.
/Lars
-
Så det er altså ik noget man selv kan fixe?
-
DennisMathias1991 skrev:Så det er altså ik noget man selv kan fixe?
Som zob også skriver så er den fikset = programmet findes i en nyere version.
Du har version
1:2.28.1-0ubuntu3
Den som ikke har fejl har version
1:2.28.3-0ubuntu3
Opdater og opgrader din Ubuntu fra Stystem > Administration > Opdateringshåndtering.
Bagefter, så tjek at du har Nautilus i version 1:2.28.3-0ubuntu3 eller nyere installeret.
/Lars
-
Så er computeren opdateret
men det ser ud som om den ikke opdatere nautilus da den stadig står som version Version: 1:2.28.1-0ubuntu3
men det ser ud som om den ikke opdatere nautilus da den stadig står som version Version: 1:2.28.1-0ubuntu3