Ubuntu 8.04 eller 8.10?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Siggehandf
IRC nickname: Sigge

Ubuntu 8.04 eller 8.10?

Indlæg af Siggehandf »

Hej,

Jeg er lykkelig ejer af en Thinkpad Z61p, eneste problem er, at ATI har skrottet supporten til grafik kortet i den (FireGL 5200/ X1600). Så hvis jeg vil have fuld udbytte af kortet, kan jeg ikke bruge 9.x af Ubuntu. Jeg bruger 8.04 nu fordi den har life time support. Men hvor vigtigt er det reelt? Hvad er det for nogle opdatering som vil stoppe i fremtiden? Jeg har været nødsagen til at selv opdatere alle programmerne alligevel under Hardy.

Er der nogle rigtige gode features I 8.10 som jeg burde have, eller skal jeg bare fortsætte med 8.04 versionen?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 8.04 eller 8.10?

Indlæg af lath »

Siggehandf skrev:Hej,

Jeg er lykkelig ejer af en Thinkpad Z61p, eneste problem er, at ATI har skrottet supporten til grafik kortet i den (FireGL 5200/ X1600). Så hvis jeg vil have fuld udbytte af kortet, kan jeg ikke bruge 9.x af Ubuntu. Jeg bruger 8.04 nu fordi den har life time support. Men hvor vigtigt er det reelt? Hvad er det for nogle opdatering som vil stoppe i fremtiden? Jeg har været nødsagen til at selv opdatere alle programmerne alligevel under Hardy.

Er der nogle rigtige gode features I 8.10 som jeg burde have, eller skal jeg bare fortsætte med 8.04 versionen?

Ubuntu 8.04 "Hardy Heron" er en LTS udgave, hvis support udløber ved udgangen af april måned 2011. Det gælder pakker til hele systemet og alle programmer.

Den 29.april 2010 udkommer Ubuntu 10.04 "Lucid Lynx" LTS med 3 års support. Hvad grafikkortet angår vil jeg anbefale dig at udskifte det til en nyere model, så du ikke har så meget bøvl med dit grafikkort (, fordi nogle gange er man bare nødt til at levetidsforlænge sin PC ved at udskifte noget hardware).

Kig også i den her mailliste:
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-users/2008-October/161584.html

/Lars
Senest rettet af lath 17. jan 2010, 18:12, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Siggehandf

Indlæg af Siggehandf »

lath skrev:

Ubuntu 8.04 "Hardy Heron" er en LTS udgave, hvis support udløber ved udgangen af april måned 2011. Det gælder pakker til hele systemet og alle programmer.

Den 29.april 2010 udkommer Ubuntu 10.04 "Lucid Lynx" LTS med 3 års support. Hvad grafikkortet angår vil jeg anbefale dig at udskifte det til en nyere model.

/Lars

Det er ikke muligt at udskifte det, da det er en IBM Thinkpad bærbar og jeg kan heller ikke skille mig af dem maskinen da den er mit kæreste eje, hehe.
lath

Indlæg af lath »

Siggehandf skrev:
lath skrev:

Den 29.april 2010 udkommer Ubuntu 10.04 "Lucid Lynx" LTS med 3 års support. Hvad grafikkortet angår vil jeg anbefale dig at udskifte det til en nyere model.

/Lars

Det er ikke muligt at udskifte det, da det er en IBM Thinkpad bærbar og jeg kan heller ikke skille mig af dem maskinen da den er mit kæreste eje, hehe.

I nogle laptops kan grafikkortet skam udskiftes - grafikkortet har bare et anderledes fysisk design end dem til desktops.

Bemærk iøvrigt det tilføjede link til mailliste i forrige indlæg.

Edit:
Den i maillisten omtalte driver bruger jeg til mit mit ATI ARadeon XPRESS 200M (PCIE) grafikkort i Ubuntu 9.10. Men du skal opsætte driveren manuelt.

/Lars
Senest rettet af lath 17. jan 2010, 18:22, rettet i alt 2 gange.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Open source driverne bliver bedre og bedre og hvis du ikke ligefrem bruger din pc til at spille på, synes jeg at du skal prøve 10.04 når den udkommer. Eller i hvert fald lige lytte med på forum, hvad erfaringer er fra folk med ATI's legacy kort. Men indtil da kan du vist bare blive på 8.04, jeg kan ikke rigtig huske hvad det var der kom med i 8.10.

Eller som lath siger, skifte kortet.
Siggehandf

Indlæg af Siggehandf »

zob skrev:Open source driverne bliver bedre og bedre og hvis du ikke ligefrem bruger din pc til at spille på, synes jeg at du skal prøve 10.04 når den udkommer. Eller i hvert fald lige lytte med på forum, hvad erfaringer er fra folk med ATI's legacy kort. Men indtil da kan du vist bare blive på 8.04, jeg kan ikke rigtig huske hvad det var der kom med i 8.10.

Jeg er godt til freds med 8.04. Det er derfor jeg ikke har skiftet over til 9.x. Jeg har manuelt opdateret alle de programmer jeg bruger (Altså ved at adde repositories osv.) Men jeg får vel et problem efter april 2011 når supprten stopper for den version. Men mon ikke der er sket meget med open source driveren til den tid. Jeg kan godt lide at tage en runde counter strike nu og da, så jeg ville nok savne det hvis jeg gik over til open source.

Men jeg var bare nysgerrig omkring 8.10, om der var noget at hente ved at skifte der til. Men det lyder det ikke til.

PS. Hvis i ved et firma som kan skifte mit grafik kort, så skriv det endeligt. ;)
lath

Indlæg af lath »

Siggehandf skrev:
zob skrev:Open source driverne bliver bedre og bedre og hvis du ikke ligefrem bruger din pc til at spille på, synes jeg at du skal prøve 10.04 når den udkommer. Eller i hvert fald lige lytte med på forum, hvad erfaringer er fra folk med ATI's legacy kort. Men indtil da kan du vist bare blive på 8.04, jeg kan ikke rigtig huske hvad det var der kom med i 8.10.

Jeg er godt til freds med 8.04. Det er derfor jeg ikke har skiftet over til 9.x. Jeg har manuelt opdateret alle de programmer jeg bruger (Altså ved at adde repositories osv.) Men jeg får vel et problem efter april 2011 når supprten stopper for den version. Men mon ikke der er sket meget med open source driveren til den tid. Jeg kan godt lide at tage en runde counter strike nu og da, så jeg ville nok savne det hvis jeg gik over til open source.

Men jeg var bare nysgerrig omkring 8.10, om der var noget at hente ved at skifte der til. Men det lyder det ikke til.

PS. Hvis i ved et firma som kan skifte mit grafik kort, så skriv det endeligt. ;)

Vil du have professionel support kunne du prøve at snakke med Martin Pihl, som har et firma der leverer support til Ubuntu.
Han kan nok hjælpe dig med både hardware, og bagefter få omstillet din X server til at køre med din - på det tidspunkt - nye grafikkort.
Det koster naturligvis penge.

Pihls firma: http://www.o-biz.dk/ubuntu

/Lars

P.S.
Ja, jeg kender Pihl - du kan vel altid ringe gratis til ham og spørge hvad din opgave vil koste.
Siggehandf

Indlæg af Siggehandf »

Jeg tænkte nu mere på at skifte selve hardwaren og ikke så meget at få kortet til at virke i Ubuntu.