kan ikke boote win7 fra grub2

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
icecold

kan ikke boote win7 fra grub2

Indlæg af icecold »

hej.
jeg har installeretwin7 på sin egen harddisk - men jeg kan ikke starte den inde fra grub :-(

jeg kørte

Kode: Vælg alt

sudo update-grub2
for at fange windows men jeg får dette resultat
sudo update-grub2
Generating grub.cfg ...
Found linux image: /boot/vmlinuz-2.6.31-18-generic
Found initrd image: /boot/initrd.img-2.6.31-18-generic
Found linux image: /boot/vmlinuz-2.6.31-17-generic
Found initrd image: /boot/initrd.img-2.6.31-17-generic
Found memtest86+ image: /boot/memtest86+.bin
Found Windows 7 (loader) on /dev/sdc1
grub-probe: error: Cannot find a GRUB drive for /dev/sdc1. Check your device.map.
jeg kan sagtens starte win7 ved at vælge F12 under boot og vælge harddisken fra bootoptions - men det andet ville være en del lettere :-) nogen som har et løsningsforslag
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: kan ikke boote win7 fra grub2

Indlæg af lath »

icecold skrev:hej.
jeg har installeretwin7 på sin egen harddisk - men jeg kan ikke starte den inde fra grub :-(

jeg kørte

Kode: Vælg alt

sudo update-grub2
for at fange windows men jeg får dette resultat
sudo update-grub2
Generating grub.cfg ...
Found linux image: /boot/vmlinuz-2.6.31-18-generic
Found initrd image: /boot/initrd.img-2.6.31-18-generic
Found linux image: /boot/vmlinuz-2.6.31-17-generic
Found initrd image: /boot/initrd.img-2.6.31-17-generic
Found memtest86+ image: /boot/memtest86+.bin
Found Windows 7 (loader) on /dev/sdc1
grub-probe: error: Cannot find a GRUB drive for /dev/sdc1. Check your device.map.
jeg kan sagtens starte win7 ved at vælge F12 under boot og vælge harddisken fra bootoptions - men det andet ville være en del lettere :-) nogen som har et løsningsforslag

Grub2 kan ikke starte Windows, men Grub2 kan chain-boote Windows' bootmanager, som så starter Windows.

Der er noget ganske udmærket Ubuntu Community dokumentation om Ubuntu og Grub2: https://help.ubuntu.com/community/Grub2

Lige nu kan du ikke bruge Supergrub, fordi at den kun har stabil software for Grub1.
Supergrub 1,21 alfa er ude og virker med grub2, men jeg ville ikke bruge alfa software på noget så følsomt som en bootloader.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags