jeg har installeret ubuntu (har ikke slettet vista), men jeg kan ikke startet vista op hvad gør jeg?
altså, jeg vil enten kunne være i stand til at bruge dem begge eller bare have ubuntu, men det irriterer mig, at have vista liggende uden at være i stand til at komme ind
HELP ME!!!! PLZZ
kan ikke strate windows op
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: kan ikke strate windows op
beginner skrev:jeg har installeret ubuntu (har ikke slettet vista), men jeg kan ikke startet vista op hvad gør jeg?
altså, jeg vil enten kunne være i stand til at bruge dem begge eller bare have ubuntu, men det irriterer mig, at have vista liggende uden at være i stand til at komme ind
HELP ME!!!! PLZZ
Hej, og velkommen.
- 1)
For at kunne hjælpe dig bliver du nødt til at komme med nogle flere detaljer om hvad du gjorde under installation af Ubuntu, og - 2)
en nærmere beskrivelse af hvad du mener med:beginner skrev:jeg kan ikke starte vista op - 3)
Start Ubuntu, og åbn Terminal fra Programmer > Tilbehør menuen:
Post resultatet af denne kommando:Kode: Vælg alt
sudo parted -l
Bemærk: sudo vil have dig til at skrive dit kodeord. Imens du indtaster kodeordet skrives der ikke noget på skærmen. Afslut indtasning af kodeord ved at trykke på enter/retur-tasten.
Du kan læse mere om hvordan du får den bedste hjælp her: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=2279
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- IRC nickname: be
Altså, jeg har installeret det på en ganske normalt måde 'uden at havde slettet windows'
Når jeg tænder for computeren, så dukker ubuntu op af sig selv, jeg får ingen mulighed til at logge på med windows.
Håber du forstår, hvad jeg mener, computer sprog er ikke lige mig.
Når jeg tænder for computeren, så dukker ubuntu op af sig selv, jeg får ingen mulighed til at logge på med windows.
-
beginner skrev:Altså, jeg har installeret det på en ganske normalt måde 'uden at havde slettet windows'
Du bliver nødt til at udføre den kommando jeg nævner i punkt 3 i Ubuntu, som jeg nævner i mit tidligere indlæg, ellers kan jeg slet ikke hjælpe dig.
Resultatet af den kommando kan fortælle mig om du har slettet Windows ved bare at installere Ubuntu uden at tage hensyn til Windows.
Post resultatet af den kommando i et ny indlæg her i tråden.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Model: ATA Hitachi HTS54252 (scsi)
Disk /dev/sda: 250GB
Sector size (logical/physical): 512B/512B
Partition Table: msdos
Number Start End Size Type File system Flags
1 32,3kB 250GB 250GB primary ext4 boot
Model: USB DISK 2.0 (scsi)
Disk /dev/sdb: 8154MB
Sector size (logical/physical): 512B/512B
Partition Table: msdos
Number Start End Size Type File system Flags
1 41,0kB 8154MB 8154MB primary fat32 boot, lba
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Uha. Det ser vist ikke så godt ud. Jeg tror du er kommet til at vælge at ubuntu skulle snuppe hele disken under installationen. Dermed er din vista udraderet, hvis ikke jeg læser det forkert. Du har et eller andet usb-drev tilsluttet ikke?
-
zob skrev:Uha. Det ser vist ikke så godt ud. Jeg tror du er kommet til at vælge at ubuntu skulle snuppe hele disken under installationen. Dermed er din vista udraderet, hvis ikke jeg læser det forkert. Du har et eller andet usb-drev tilsluttet ikke?
zob har helt ret.
Der er ingen Windows Vista, kun en stor (250GB) root (/) partition med et ext4 filsystem.
Derudover er der også tilkoblet en (almindeligvis ekstern) USB harddisk.
/Lars
-
Jo, men det var bare en random usb-stik, hvor jeg gemmer mine rapporter osv.
-Så må jeg bare lære at tilpasse mig med ubuntu så.
-Så må jeg bare lære at tilpasse mig med ubuntu så.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Fornuftig indstilling
Så er her 2 guides du kan bruge fremover :
Ubuntu - Trin for trin guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=57
Ubuntu FAQ (Ofte stillede spørgsmål) http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... Itemid=102
Så er her 2 guides du kan bruge fremover :
Ubuntu - Trin for trin guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=57
Ubuntu FAQ (Ofte stillede spørgsmål) http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... Itemid=102
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing