Script til teminal

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
PerSimonsen
Geografisk sted: Langt fra Las Vegas aka. Ballerup

Script til teminal

Indlæg af PerSimonsen »

hejsa på forum

Med henvisning til denne tråd.

Ville jeg spørge om der er en der kan fortælle hvordan man kan lave et eksekverbart script fra Skrivebordet. Så man slipper for at starte terminalen op, og copy/paste de ting ind eller skrive dem.

ting man skal skrive i terminalen er disse:
[apt]1. cd ~/BetTraderEvolution and press ENTER.
2. ./bettrader and press ENTER. (en server/program ting der skal køre)
3. Launch Firefox/Chrome
4. Type localhost:9080 in the URL bar and press ENTER.[/apt]
If we aren't supposed to eat animals, why are they made of meat?
MOMS ? Jeg har ikke bestilt moms !!
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Script til teminal

Indlæg af zob »

Jeg er meget lidt sikker. Følgende ville sikker gælde hvis bettrader er et shell-script - tror jeg. Du kan jo prøve. Det kan i hvert fald ikke ødelægge noget.
Du åbne gedit og paste teksten ind. Så skal du gemme den som f.eks. "bettrader.sh" (uden gåsens øjne selvfølgelig). Herefter skal du finde den i nautilus (stifinder), højreklikke, Egenskaber, fanebladet rettigheder og sætte flueben i "tillad at køre som program". Herefter skulle du kunne dobbeltklikke på den og den skulle udføre det der den nu skal.

Senere kan du lave en panelgenvej til dit script ved at højreklikke på panelt i toppen f.eks. (men du bestemmer) og vælge "tilføj til panel", Her kan du vælge brugerdefineret programgenvej og angive stien til dit script.

Bemærk /home/user/ i scriptet skal ændres til dit /home/ditbrugernavn/

Kode: Vælg alt

#!/bin/sh
sh /home/user/BetTraderEvolution/bettrader
firefox http://localhost:9080

Hvis det ikke virker når du kører den ved dobbeltklik når du har gjort det eksekverbart, kan du prøve at køre i terminalen så vi kan se hvad der går galt. Det gør du ved at cd'e dig frem til den rigtige mappe og så køre filen med kommanden sh bettrader.sh hvis det er det navn du har givet den.

Ok. Testede lige bare med firefoxdelen. Det virker kun fra terminalen. Der dukker sikkert et klogt scripthoved op som kan forklare. Indtil videre kan det i hvert fald startes fra terminalen, hvis du står i den rigtige mappe med det nævnte sh bettrader.sh.

Hvis du får problemer med at lave et panel-shortcut, så fortæl hvor du har gemt dit script (mappe).
PerSimonsen

Indlæg af PerSimonsen »

Tak zob, har dog ikke prøvet det endnu. Ved ikke om det er et shell script, det skal hvert fald køre i terminalen, for at programmet virker i Chrome.
Men ellers, kan du guide mig i den rigtige retning, til at lære sådan noget scripting.
Har læst flere steder, at det er en god ting at kunne til linux systemer.

Og kører kun Ubuntu nu. Specielt nu når jeg kan få sådan et program til Linux.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Hvis du gerne vil have chrome til at åbne i stedet for firefox kan du ændre "firefox" i scriptet til "google-chrome".
Ellers forstår jeg måske ikke helt hvad du mente. Men ja, scripts er meget fedt at kunne. Men man kan også leve uden. Det kommer an på hvilke krav og lyster man har i forhold til sit OS.
PerSimonsen

Indlæg af PerSimonsen »

Det er mere det grundlæggende i at lave et script. Opbygning, koder til udførelse....
Er selv ved at lære lidt Perl programmering. Så jeg kan lave et program som det jeg spørger om. Har bare nogle andre funktioner i tankerne. Nogle der findes i programmerne man kan få til Windows, men dette er det eneste jeg er stødt på til Linux. Er ikke selv 100% tilfreds med det, kan bedre lide programmerne til Win.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Ja. Der er nogle folk herinde, der er ret gode til scripts. Og hvis du begynder på perl, så skal du nok hurtigt komme efter det.
Det skulle vist i øvrigt være et af de bedre begynder-sprog (sammen med ruby og python). Men det er vist et spørgsmål der hurtigt kan gå religionskrig i.

Men du har den rigtige indstilling.
PerSimonsen

Indlæg af PerSimonsen »

Jep, religionskrig ville vi ikke have. Klarer resten af verden vist fint.
Men ja, Perl er skulle efter signende være et godt begynder sprog som er multiplatform. Har bare TIMTOWTDI problemet, som gør det svært at læse/lære. [[IRONI ON] religionskrig afværget]]

BTW, dit script forslag virker ikke.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Problemet må være i første linje, som jeg ikke rigtig kan komme til at teste uden at installere bettrader. Anden linje har jeg testet i mit eget lille script og det virker hvis det køres fra terminalen.

Hvis du kører fra terminalen, får du så en fejlmelding?
PerSimonsen

Indlæg af PerSimonsen »

Kan godt være, får desværre ingen fejl meddelser.
Men vi er enig om at først skal den skifte directory til bettrader. For derefter at starte en app (program/server ting).
Som efterfølgende kan tilgåes fra ens browser (behøver scriptet ikke at kunne tilgå. Kan godt huske localhost:9080)

Men rolig, kræver ikke en løsning af dig, men det ville dog værre forfærdelig meget lettere at starte skidtet med et script.