Hej.
Jeg oplever nogle MEGET mærkelige ting i mit system idag, igår var der ingen problemer.
Jeg kørte en opdateringshåndtering tidligere idag, og siden er ALT gået helt i ged.
Prøver jeg at sige "SLUK MASKINEN", så kommer den med en godkendelsesboks, hvor den kræver kode, og det har den ALDRIG gjort før, og jeg taster ikke min kode ind når jeg oplever sådanne ting, kunne jo være andre der prøver at hacke ens system, hvad ved jeg.
Der er også kommet et EKSTREMT højt RAM-forbrug lige pludselig.. Normalt ligger den på 300Mb og op efter når jeg starter systemet op uden nogle programmer, og nu bruger den pludselig mere end Vista ved "idle", over 1000Mb, dvs 1GIGABYTE?!
Hvad er der lige sket her?!
Er helt rundt på gulvet og tæt på en re-installation IGEN.
På forhånd tak.
EDIT: Da jeg er ny aner jeg ikke hvad jeg gjorde, men nu faldt RAM forbruget igen, så går ud fra der er nogen der har prøvet at hacke mig eller noget.
Ubuntu 9.10 64 bit, underlig efter opdatering. (LØST)
-
- IRC nickname: Sp0t
- Geografisk sted: Jamaica
Ubuntu 9.10 64 bit, underlig efter opdatering. (LØST)
Senest rettet af Spotten 14. jan 2010, 01:42, rettet i alt 1 gang.
-
Re: Ubuntu 9.10 64 bit, underlig efter opdatering.
Hver gang jeg prøver at genstarte eller lukke maskinen, beder dem om min kode, og det har den aldrig gjort før! Jeg nægter at trykke koden da jeg har mistanke om der er nogen der prøver at snuse den, men får dermed heller ikke lov at genstarte eller lukke maskinen, kun fra loginskærmen af.
Kan det være fordi jeg har en bruger på SSH at den siger sådan? Det har jeg nemlig også haft før, men der har den fint kunne slukke/genstarte UDEN kode.
Kan det være fordi jeg har en bruger på SSH at den siger sådan? Det har jeg nemlig også haft før, men der har den fint kunne slukke/genstarte UDEN kode.
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Du kan roligt pakke paniken væk og klappe hesten. Du er ikke ved at blive hacket.
Det du oplever er en ændring i policy omkring AppArmor og SELinux. Skriv blot din kode ind, og du vil se, at den nye "funktion" forsvinder igen. Den skyldes en bug, og den er ikke med i Lucid, ej heller i min installation af 9.10. Dog har jeg oplevet den, hvilket fik mig til at opgradere systemet løbende over en 2 - 3 dage. Efter et par opdateringer forsvandt fænomenet igen af sig selv.
Det du oplever er en ændring i policy omkring AppArmor og SELinux. Skriv blot din kode ind, og du vil se, at den nye "funktion" forsvinder igen. Den skyldes en bug, og den er ikke med i Lucid, ej heller i min installation af 9.10. Dog har jeg oplevet den, hvilket fik mig til at opgradere systemet løbende over en 2 - 3 dage. Efter et par opdateringer forsvandt fænomenet igen af sig selv.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
Jimmyfj skrev:Du kan roligt pakke paniken væk og klappe hesten. Du er ikke ved at blive hacket.
Puha! Det lyder betryggende! Gik helt i panik som du nok kunne se! Det er sgu også svært for en ny bruger at opleve sådanne ting når man ikke kender til det, så kommer den dårlige følelse op i en, er jo gammel Windows bruger, og der foregik de mest mærkelige ting, og jeg fik en fornemmelse af det var ved at ske igen, som jeg ikke kunne forstå da Windows og Linux (Ubuntu) ikke kan sammenlignes.
Jeg prøver at indtaste koden, men håber ikke man skal gøre der HVER gang man vil lukke maskinen ned?
Jeg må også hellere huske at fortælle jeg fandt ud af jeg havde damen på min SSH, og hun har sin egen bruger på min maskine, så det kan vel også være derfor den bad om kode? Fordi den registrerede at der var andre brugere logget ind på maskinen? Eller tager jeg fejl ang. det?
På forhånd tak.
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Spotten skrev:Jimmyfj skrev:Jeg må også hellere huske at fortælle jeg fandt ud af jeg havde damen på min SSH, og hun har sin egen bruger på min maskine, så det kan vel også være derfor den bad om kode? Fordi den registrerede at der var andre brugere logget ind på maskinen? Eller tager jeg fejl ang. det?
På forhånd tak.
Du har helt ret. Så længe du har andre logget ind på maskinen, som har brugernavn og adgangskode lokalt, vil systemet spørge dig, om også denne bruger skal logges af, så nedlukning kan gennemføres. Svare du nej til dette, afbrydes nedlukningen, og du er så "henvist" til at "nøjes" med at logge af, mens systemet fortsætter og det derefter er overladt til sidste mand/kvinde at "lukke og slukke".
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
Jimmyfj skrev:Spotten skrev:Jimmyfj skrev:Jeg må også hellere huske at fortælle jeg fandt ud af jeg havde damen på min SSH, og hun har sin egen bruger på min maskine, så det kan vel også være derfor den bad om kode? Fordi den registrerede at der var andre brugere logget ind på maskinen? Eller tager jeg fejl ang. det?
På forhånd tak.
Du har helt ret. Så længe du har andre logget ind på maskinen, som har brugernavn og adgangskode lokalt, vil systemet spørge dig, om også denne bruger skal logges af, så nedlukning kan gennemføres. Svare du nej til dette, afbrydes nedlukningen, og du er så "henvist" til at "nøjes" med at logge af, mens systemet fortsætter og det derefter er overladt til sidste mand/kvinde at "lukke og slukke".
Ahh ok, tænkte det nok! Lød bare mærkeligt til at starte med, kom først i tanke om senere at hun sikkert sad og hentede fra min SSH maskine!