Mapper

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Newbie9

Mapper

Indlæg af Newbie9 »

Jeg har installeret Kubuntu 9.10 pår Virtualbox og vil gerne have adgang til mine dokumenter under Window 7. Hvordan gør jeg det?
* Helt ny bruger af Linux / Kubuntu 9.10 *
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Mapper

Indlæg af lath »

Newbie9 skrev:Jeg har installeret Kubuntu 9.10 pår Virtualbox og vil gerne have adgang til mine dokumenter under Window 7. Hvordan gør jeg det?

Først skal du installere guest additions inde i Kubuntu. Så kan du bruge shared folders.

Den delte mappe konfigureres i virtualbox. Den navn skrives og det angives om mappen skal være læs-kun, eller læs-og-skriv.

Navn på mappen er et SMB share-navn, som kan tilgås fra både windows og Kubuntu med navnet:

Kode: Vælg alt

\\boxsvr\<shared-folder-name>

Du skal selvfølelig erstatte <shared-folder-name> med det navn du brugte da du navngav den delte mappe.

Kig mere i manualen: http://download.virtualbox.org/virtualbox/3.1.2/UserManual.pdf

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Newbie9

Indlæg af Newbie9 »

Hej Lars,

Jeg har nu prøvet at følge manualen pkt. 4.7. Da jeg kom til punktet, hvor der skulle tastes en kommando i terminalen (mount -t.....), skrev jeg først mount -t vboxsrv NAVN på mappe /home. Jeg fik fejlen: at det kun var root, der kunne det. Så skrev jeg det samme bare med sudo foran (havde jeg set i en youtube video). Jeg skulle så taste mit password ind. Bagefter så siden med youtube meget mærkelig ud..... Jeg prøvede at logge ud og markerede "restore snapshot", men da jeg prøvede at logge på virtualbox igen, meldte den en kritisk fejl og jeg kan ikke logge på..... :(

Når jeg er på windows 7 (host systemet) og prøver at gå ind på manualsiden igen, sker der ingenting.....

HJÆLP please.....
lath

Indlæg af lath »

Newbie9 skrev:Hej Lars,

Jeg har nu prøvet at følge manualen pkt. 4.7. Da jeg kom til punktet, hvor der skulle tastes en kommando i terminalen (mount -t.....), skrev jeg først mount -t vboxsrv NAVN på mappe /home. Jeg fik fejlen: at det kun var root, der kunne det. Så skrev jeg det samme bare med sudo foran (havde jeg set i en youtube video). Jeg skulle så taste mit password ind. Bagefter så siden med youtube meget mærkelig ud..... Jeg prøvede at logge ud og markerede "restore snapshot", men da jeg prøvede at logge på virtualbox igen, meldte den en kritisk fejl og jeg kan ikke logge på..... :(

Når jeg er på windows 7 (host systemet) og prøver at gå ind på manualsiden igen, sker der ingenting.....

HJÆLP please.....

Det er ikke lige den nemmeste måde at gøre det på.

Kort fortalt skal man bruge en (/eller flere?) ekstra pakker, og så bare bruge Nautilus (Ubuntu filhåndtering). Hvis det er er fra Windows bruger man Explorer (Windows filhåndtering).

Jeg vender tilbage lidt senere med et nyt indlæg, når jeg har mere tid.
Andre her i forum må godt hjælpe til.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Newbie9

Indlæg af Newbie9 »

Hej Lars,

Det lyder bare rigtig godt :) Jeg vil bare så gerne bruge Kubuntu istedet for Windows, men har endnu bare ikke haft heldet med mig til at få det til at virke..... Først prøvede jeg med Wubi og efter en opdatering, får jeg nu kun en sh:>grub prompt, når jeg prøver at logge mig på og nu er det lykkedes mig at få ødelagt Kubuntu under Virtualbox :( Håber virkelig at du kan hjælpe mig med at få det til at virke igen, så jeg kan komme til at arbejde med Kubuntu og lære systemet ordentligt at kende :)
lath

Indlæg af lath »

Newbie9 skrev:Hej Lars,

Det lyder bare rigtig godt :) Jeg vil bare så gerne bruge Kubuntu istedet for Windows, men har endnu bare ikke haft heldet med mig til at få det til at virke..... Først prøvede jeg med Wubi og efter en opdatering, får jeg nu kun en sh:>grub prompt, når jeg prøver at logge mig på og nu er det lykkedes mig at få ødelagt Kubuntu under Virtualbox :( Håber virkelig at du kan hjælpe mig med at få det til at virke igen, så jeg kan komme til at arbejde med Kubuntu og lære systemet ordentligt at kende :)

Jeg tror det er bedst hvis vi får Kubuntu ind på din computer først - på den ene eller den anden måde. Adgang til filer på din windows disk kan vi så tage op senere.
Jeg vil i dit tilfælde skrotte din virtualbox Kubuntu, og prøve WUBI - den er nemmere at få op at køre korrekt.

Læs hele denne guide: https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide/ , hvor du specielt skal lægge mærke til hvad der står i afsnit, da WUBI skal behandles ordentligt, fordi der er en del den ikke kan lide.
  • 3. "Unsuppoted set-ups", og
  • 5. "Troubleshooting"

Da du allerede har en Wubi installation skal du bare køre wubi.exe fra Windows 7 med administrator rettigheder, for at få en korrekt wubi installation af Kubuntu.

/Lars
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Hvis du vil have en grundig og dansksproget installationsguide, så findes den her: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Newbie9

Indlæg af Newbie9 »

Tak for dit svar :)

Hvis jeg kører wubi.exe igen, bliver mit setup og alt det jeg har lavet på min nuværende wubi så slettet?
Jeg gik ellers væk fra wubi fordi det åbenbart er et kendt problem med grub prompten efter automatiske opdateringer..... og desuden så slipper jeg for at boote min PC hver gang jeg vil skifte til Windows....

Havde eller fået Virtualbox op at køre indtil jeg prøvede at få adgang til mine filer Windows :(
lath

Indlæg af lath »

Newbie9 skrev:
Havde eller fået Virtualbox op at køre indtil jeg prøvede at få adgang til mine filer Windows :(

Du havde mountet et filsystem på en mappe der ikke var tom - stor fejl:
Newblie9 skrev:Jeg har nu prøvet at følge manualen pkt. 4.7. Da jeg kom til punktet, hvor der skulle tastes en kommando i terminalen (mount -t.....), skrev jeg først mount -t vboxsrv NAVN på mappe /home.

Pas på med at udføre kommandoer med administrator magt (sudo) - det kan godt lægge hele systemet ned.

En anden gang så spørg her i forum om det er den rigtige fremgangsmåde før du udfører kommandoer med administrative rettigheder, som du ikke kender den fulde rækkevidde af.

/Lars
Newbie9

Indlæg af Newbie9 »

Ja, det vil jeg gøre :wink:

Jeg har prøvet at lave en installation mere af Kubuntu på min Virtualbox, men den melder også den fejl. Er jeg nød til at slette begge 2 for at lave en der virker?

Hvis jeg kører wubi.exe igen, bliver min gamle wubi installation så slettet?
Har hørt at problemet med grub fejlen er noget der tit sker efter opdateringer..... er ikke interesseret i at skulle kører wubi.exe igen hele tiden hvis det betyder at alt det jeg har lavet, bliver slettet :(
lath

Indlæg af lath »

Newbie9 skrev:Ja, det vil jeg gøre :wink:

Jeg har prøvet at lave en installation mere af Kubuntu på min Virtualbox, men den melder også den fejl. Er jeg nød til at slette begge 2 for at lave en der virker?

Hvis jeg kører wubi.exe igen, bliver min gamle wubi installation så slettet?
Har hørt at problemet med grub fejlen er noget der tit sker efter opdateringer..... er ikke interesseret i at skulle kører wubi.exe igen hele tiden hvis det betyder at alt det jeg har lavet, bliver slettet :(

De har ikke noget med hinanden at gøre, så det er ikke absolut nødvendigt.
Du har naturligvis tjekket at din iso fil er korrekt downloaded? (md5sum tjek): https://help.ubuntu.com/community/HowToMD5SUM

Kører du wubi bliver den gamle installation slettet.
Wubi er kun lavet til at afprøve Ubuntu, så den er ikke mere stabil end windows. Nogle gange flytter Windows nogle af wubis filer ned i en bestemt mappe.

Kig i troubleshooting sektionen, og unsuppoted set-ups sektionen i det link jeg gav til dig - læs de sektioner!.

/Lars
Newbie9

Indlæg af Newbie9 »

Jeg har nu checket min ISO fil og den er iorden. Men jeg kan stadig ikke få det til at virke. Den melder stadig en kritisk fejl, når jeg har installeret Kubuntu på min virtuelbox og prøver at starte det op :(

Jeg har prøvet at afinstallere og slette både ISO fil og Virtualbox og downloade det igen og installered helt forfra, men får stadig samme kritiske fejl ved opstart af Kubuntu.....?!

Det hele fungerede som sagt indtil jeg prøvede at få adgang til mine Windows filer og tastede kommandoen mount -t.... (se tidligere indlæg).
lath

Indlæg af lath »

Newbie9 skrev:Jeg har nu checket min ISO fil og den er iorden. Men jeg kan stadig ikke få det til at virke. Den melder stadig en kritisk fejl, når jeg har installeret Kubuntu på min virtuelbox og prøver at starte det op :(

Jeg har prøvet at afinstallere og slette både ISO fil og Virtualbox og downloade det igen og installered helt forfra, men får stadig samme kritiske fejl ved opstart af Kubuntu.....?!

Det hele fungerede som sagt indtil jeg prøvede at få adgang til mine Windows filer og tastede kommandoen mount -t.... (se tidligere indlæg).

Det er muligvis en god ide at reinstallere Windows, eller som minimum køre et filtjek på Windows filsystem (fra en Windows CD), da du har pillet ved Windows filsystem, imens det var i brug.

Hvis det er virtual box (VN) der melder kritisk fejl, så reinstaller VB.

Det er muligvis også en rigtig god ide at tjekke om du kører den nyeste version af VB, og den rigtige bit-version af VB, og om der er nogle kendte fejl med virtualbox i forhold til den Windows du bruger.

Jeg kan ikke rigtig hjælpe dig mere da du bruger en virtuel maskine.

/Lars
Newbie9

Indlæg af Newbie9 »

Jeg har desværre ikke nogen Windows CD, da det er en HP computer med en recoverypartition. Men det er også Virtualbox som melder en kritisk fejl....

Jeg har allerede haft uninstalled Virtualbox og downloaded det igen og derefter installeret det på ny, men fik desværre samme resultat :( Det er den seneste nye version til Windows hosts). Det er den, der er markeret med blåt.

VirtualBox binaries ¶

The binaries in this section are all released under the VirtualBox Personal Use and Evaluation License (PUEL). By downloading, you agree to the terms and conditions of that license.

* VirtualBox 3.1.2 for Windows hosts x86/amd64

* VirtualBox 3.1.2 for OS X hosts Intel Macs

* VirtualBox 3.1.2 for Linux hosts

* VirtualBox 3.1.2 for Solaris and OpenSolaris hosts x86/amd64

* VirtualBox 3.1.2 Software Developer Kit (SDK) All platforms (registration required)

Jeg kan ikke se, at der skulle være nogle kendte fejl ved installation på Windows 7. Kørte da også først uden problemer indtil jeg tastede den nævnte kommando.

Er der nogen, der kan hjælpe mig videre, please?