Wubi vil ikke boote op

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
niels

Wubi vil ikke boote op

Indlæg af niels »

Jeg har installeret Ubuntu vha Wubi. Det har fungeret meget godt, men nu er der opstået problemer. Efter at have brugt et program (som jeg ikke kan forstå skulle have indvirken på Ubuntu installationen) ville Ubuntu ikke boote op.

Som ellers har jeg ved opstart mulighed for at vælge mellem Windows XP og Ubuntu (Windows' bootloader). Men når jeg vælger Ubuntu, kommer jeg ikke til GRUB bootloaderen, men en "Minimal BASH-line editing". Jeg kan se, at man kan bruge en række kommandoer, men aner ikke hvordan jeg får mit system til at fungere.

Er der nogen der ved, hvordan jeg får mit Ubuntu tilbage???
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Wubi vil ikke boote op

Indlæg af Stra »

niels skrev:Jeg har installeret Ubuntu vha Wubi. Det har fungeret meget godt, men nu er der opstået problemer. Efter at have brugt et program (som jeg ikke kan forstå skulle have indvirken på Ubuntu installationen) ville Ubuntu ikke boote op.

Som ellers har jeg ved opstart mulighed for at vælge mellem Windows XP og Ubuntu (Windows' bootloader). Men når jeg vælger Ubuntu, kommer jeg ikke til GRUB bootloaderen, men en "Minimal BASH-line editing". Jeg kan se, at man kan bruge en række kommandoer, men aner ikke hvordan jeg får mit system til at fungere.

Er der nogen der ved, hvordan jeg får mit Ubuntu tilbage???
Prøv at boote xp op, og luk den ned igen, sådan at du får lukket alle kørende programmer ordentlig.

Det har nogle gange virket for mig, på min wubi.

Men ellers syntes jeg, det vil være en god ide at lave en dualboot installation, nu du har prøvet Ubuntu af. Ved en sådan installation vil du fuldt ud kunne udnytte Ubuntu`s filsystem og performance.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
niels

Indlæg af niels »

Stra skrev:Prøv at boote xp op, og luk den ned igen, sådan at du får lukket alle kørende programmer ordentlig.

Det har nogle gange virket for mig, på min wubi.

Men ellers syntes jeg, det vil være en god ide at lave en dualboot installation, nu du har prøvet Ubuntu af. Ved en sådan installation vil du fuldt ud kunne udnytte Ubuntu`s filsystem og performance.

Stra

Mange tak. Jeg har haft XP åbent og lukket flere gange - ingen forskel.

Jeg har desværre ikke mulighed for at installere Wubi som dualboot, da det er mit arbejdes computer.

Er der virkeligt ikke andet at gøre end at geninstallere?!

Niels
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

niels skrev:Er der virkeligt ikke andet at gøre end at geninstallere?!

Kig lidt på https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide/#Troubleshooting.

Du kan også installere Ubuntu på en ekstern USB harddisk. Det er næsten lige så godt som dual boot, og det kan ikke ses at du laver den slags dual-boot - BIOS skal dog understøtte boot fra USB mass-storage devices (det gør alle nyere PCere), da du dualbooter via BIOS.

Hvis du installerer Ubuntu på en ekstern harddisk er det meget vigtigt at du vælger at partitionere den rigtige harddisk - ellers smadrer du Windows på din arbejspc og du må tage de følger det kan få.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags