Min computer genstarter uden varsel
-
- IRC nickname: runeoester
Min computer genstarter uden varsel
Hej. Jeg er ny ubuntubruger. Den 5. januar erstattede jeg mit vista-OS med et dual-bootsystem bestående af windows xp SP2 og Linux Ubuntu med en 6 Gb SWAPpartiotion (Grub-et-eller-andet).
Her i torsdags opstod de første problemer så i forbindelse med at jeg installerede driversne på windows-partitionen. Jeg ejer en Zepto Znote 3215W som indtil for en uge siden har kørt fuldstændigt stabilt med vista i de sidste små 2 år. - Til vista virkede drivers'ne fint.
Da jeg havde installeret drivers'ne og genstartede for derefter at åbne windows nåede den ikke længere en til der hvor den viser det store windowslogo hvor den frøs 1 minut og så viste den lige 1 sekund af en blå skærm hvor der sandsynligvis stor hvad problemet var, uden at jeg nåede at læse det, og så genstartede den. - Og sådan kører den ellers i ring, indtil jeg vælger ubuntu i stedet for.
Ubuntu virkede fint indtil igår formiddags hvor den, mens jeg sad og tjekkede email, pludselig viste et vindue hvor den spurgte om jeg ville genstarte, hvile, slukke etc. og hvor den talte ned fra 60 i højre hjørne. Jeg trykkede annulér og kort efter gjorde den det samme igen og denne gang gik den så ud inden jeg nåede at trykke noget. Uden at lukke ned først, som om strømmen gik og starter så op igen. Så bruger den ca. 10 forsøg på at tænde igen hvorden skiftevis før og efter jeg har være ved Grub-menuen går ud og genstarter. Og så går der nogle minutter/timer hvor den virker fint og så forfra. Det er meget irriterende.
- Er det et hardware eller software problem?
- Vil det hjælpe hvis jeg slettede windowspartitionen? - Det vil jeg gerne under alle omstændigheder, kan jeg slette den ved at køre Ubuntu-cd'en?
Håber at nogen har mod på at hjælpe for jeg er meget lost omkring hvad jeg skal gøre. - Alternativt er jeg nødt til at formattere igen uden at jeg ved om det hjælper.
Mvh Rune
Her i torsdags opstod de første problemer så i forbindelse med at jeg installerede driversne på windows-partitionen. Jeg ejer en Zepto Znote 3215W som indtil for en uge siden har kørt fuldstændigt stabilt med vista i de sidste små 2 år. - Til vista virkede drivers'ne fint.
Da jeg havde installeret drivers'ne og genstartede for derefter at åbne windows nåede den ikke længere en til der hvor den viser det store windowslogo hvor den frøs 1 minut og så viste den lige 1 sekund af en blå skærm hvor der sandsynligvis stor hvad problemet var, uden at jeg nåede at læse det, og så genstartede den. - Og sådan kører den ellers i ring, indtil jeg vælger ubuntu i stedet for.
Ubuntu virkede fint indtil igår formiddags hvor den, mens jeg sad og tjekkede email, pludselig viste et vindue hvor den spurgte om jeg ville genstarte, hvile, slukke etc. og hvor den talte ned fra 60 i højre hjørne. Jeg trykkede annulér og kort efter gjorde den det samme igen og denne gang gik den så ud inden jeg nåede at trykke noget. Uden at lukke ned først, som om strømmen gik og starter så op igen. Så bruger den ca. 10 forsøg på at tænde igen hvorden skiftevis før og efter jeg har være ved Grub-menuen går ud og genstarter. Og så går der nogle minutter/timer hvor den virker fint og så forfra. Det er meget irriterende.
- Vil det hjælpe hvis jeg slettede windowspartitionen? - Det vil jeg gerne under alle omstændigheder, kan jeg slette den ved at køre Ubuntu-cd'en?
Håber at nogen har mod på at hjælpe for jeg er meget lost omkring hvad jeg skal gøre. - Alternativt er jeg nødt til at formattere igen uden at jeg ved om det hjælper.
Mvh Rune
Senest rettet af runeoester 21. jan 2010, 18:49, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Min computer genstarter uden varsel, og dualboot virker ikke
runeoester skrev:Hej. Jeg er ny ubuntubruger. Den 5. januar erstattede jeg mit vista-OS med et dual-bootsystem bestående af windows xp SP2 og Linux Ubuntu med en 6 Gb SWAPpartiotion (Grub-et-eller-andet).
Mvh Rune
Hvis du har installeret software uden om pakkesystemet kan du have installeret et ondsindet script - jeg kender dog ikke sådan nogle, og generelt er Linux baserede operativsystemer fri for malware "Derfor er Linux sikker mod virus" af Ole Wolf: http://blog.blazingangles.net/soapbox/2008/11/slip-for-virus-med-linux.html.
Jeg tror mere på at det har noget at gøre med ustabil hardware. Det kan være strømforsyning, dårlig køling (dårligt termisk design i din computer), defekt RAM, og defekt diskdrev.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Tak for det hurtige svar;
Jeg har ikke så vidt jeg ved installeret noget andet end via software-center, synaptic-pakkehåndtering og nogle .deb-pakker.
Ustabil hardware kan måske være grundet dårlige drivers i xp der har gjort noget forkert?
Kan man, uden at fjerne ubuntu, slette xp-partitionen? - og i så fald (uden at slette swap-området, da jeg måske gerne vil installere windows en anden gang) deaktivere grubmenuen, da jeg jo ikke skal bruge den?
Mvh Rune.
Jeg har ikke så vidt jeg ved installeret noget andet end via software-center, synaptic-pakkehåndtering og nogle .deb-pakker.
Ustabil hardware kan måske være grundet dårlige drivers i xp der har gjort noget forkert?
Kan man, uden at fjerne ubuntu, slette xp-partitionen? - og i så fald (uden at slette swap-området, da jeg måske gerne vil installere windows en anden gang) deaktivere grubmenuen, da jeg jo ikke skal bruge den?
Mvh Rune.
-
runeoester skrev:Tak for det hurtige svar;
De der deb pakker har du hentet dem fra getdeb.net, sorceforge.net, eller virtualbox.org (de er pålidelige!)?
Hvis du har hentet pakker andre steder fra vil jeg gerne fra hvor.
runeoester skrev:Ustabil hardware kan måske være grundet dårlige drivers i xp der har gjort noget forkert?
Linux kernen bruger ikke Windows XP drivers. PCI hardware bliver nulstillet af et elektrisk signal i computerens elektronik ved varmstart (reboot) og koldstart. PCI hardware glemmer alle indstillinger, når den får reset signalet. USB hardware får normalt sine indstillinger fra host operativsystemet hver gang de tilsluttes, og glemmer deres indstillinger når USB hardwaren frakobles. Cardbus hardware er PCI hardware med en anden fysisk konstruktion.
runeoester skrev:Kan man, uden at fjerne ubuntu, slette xp-partitionen? - og i så fald (uden at slette swap-området, da jeg måske gerne vil installere windows en anden gang) deaktivere grubmenuen, da jeg jo ikke skal bruge den?
Mvh Rune.
GRUB er bootloaderen for Linux og uden den kan Ubuntu ikke starte. Du kan sagtens reformattere Windows partitionen fra Ubuntu. Windows nyinstallationer ødelægger GRUB, da Windows operativsystem er noget asociale med andre operativsystemer (den programmeret til at opføre sig som om den er det eneste operativsystem der er på computeren).
Du kommer derfor ud i at skulle bruge denne guide: https://help.ubuntu.com/community/RecoveringUbuntuAfterInstallingWindows, hvis du reinstallerer Windows. skriv indholdet af /etc/fstab ned før du reinstallerer Windows.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Følgende pakker har jeg downloadet og installeret:
og:
og:
Derudover har jeg hentet alle drivers'ne til xp ned via mozilla her, men dem har jeg jo ikke åbnet.
Mvh Rune.
"fcc-9.124-Linux.i686(2).deb"
fra: http://www.firstclass.com/Divisions/FAV ... =S047C50E4
og:
odf-converter_1.0.0-2~getdeb1_i386.deb
fra: http://www.mediafire.com/?eymfxtwhizx
og:
Derudover har jeg hentet alle drivers'ne til xp ned via mozilla her, men dem har jeg jo ikke åbnet.
Mvh Rune.
-
- Geografisk sted: Køge
De 2 første kender jeg ikke. Men jeg vil stærkt andbefale ikke installere noget der ligger på en share file server (link nummer 2). Det lugter lidt langt væk. Hold dig til de kendte steder.
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Link 1:
er fisrtsclass client. Er ok
link 2:
kan du måske bedre hente herfra
http://www.oooninja.com/2008/01/convert ... using.html
link 3 :
Adobe bør installeres fra arkiverne
stra
er fisrtsclass client. Er ok
link 2:
kan du måske bedre hente herfra
http://www.oooninja.com/2008/01/convert ... using.html
link 3 :
Adobe bør installeres fra arkiverne
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
runeoester skrev:Følgende pakker har jeg downloadet og installeret ...
Det er en rigtig dårlig Windows uvane du har taget dig med over til Ubuntu!
Hent kun software fra arkiverne (via Ubuntu Softwarecenter i Programmer menuen, eller via Synaptic i System > Administration menuen eller via en sudo apt-get install >pakkenavn< kommando i Terminal fra Programmer > Tilbehør menuen. (erstat >pakkenavn< med navnet på den pakke du vil installere).
runeoester skrev:Derudover har jeg hentet alle drivers'ne til xp ned via mozilla her, men dem har jeg jo ikke åbnet.
Mvh Rune.
Ubuntu er ikke et program, men et operativsystem som erstatter Windows fuldstændigt. Windows er også et operativsystem.
Du skal slet ikke bruge Windows drivere i Ubuntu. Windows og Ubuntu er 2 meget forskellige operativsystemer.
Ubuntu bruger Linux, som er navnet på Ubuntus operativsystem kerne. Linux har de fleste drivers Ubuntu har brug for indbygget i sig.
Når der kommer en ny udgave af Linux kommer der oftest understøttelse af ny hardware i form af flere drivere. For opdateringer af Linux (en ny version af Linux) vil du se en pakke, hvis navn begynder med ordet 'linux'.
/Lars
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Gode råd om programinstallation i Ubuntu kan du finde i denne tråd https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=7945
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
Okay, jeg har så lært ikke at hente fra andre sider end kendte og via ubuntu's integrerede kilder.
Jeg er klar over at windows-drivere ikke har noget at gøre i ubuntu, men jeg downloadede dem blot over til en USBkey, da jeg ikke havde en anden computer at gøre det på (læs: for at få driverne til windows var jeg nødt til at bruge en computer med trådløst net).
Men. Nu er skaden så sket. Min computer virker nogle gange i timevis, men ofte skal jeg bruge 10 min på at få den startet, hvor den nogle gange når at vise bios-billedet, nogle gange helt til Grub-menuen og nogle gange til billedet lige før man ser skrivebordet. Nogle gange tænder den helt (lige nu fx) men så kan den finde på lige pludseligt at give mig valgmuligheder "Sluk", "Hvile"... og "Annuller". Dog kan jeg sjældent nå at trykke Annuller, før den af sig selv "kvæles". - Dvs. slukker uden at lukke ned, som om nogen rykkede strømmen ud af den.
Den gør det både når jeg kun kører på batteri og når jeg kun kører på strømforsyning (med batteriet pillet ud).
Jeg er klar over at windows-drivere ikke har noget at gøre i ubuntu, men jeg downloadede dem blot over til en USBkey, da jeg ikke havde en anden computer at gøre det på (læs: for at få driverne til windows var jeg nødt til at bruge en computer med trådløst net).
Men. Nu er skaden så sket. Min computer virker nogle gange i timevis, men ofte skal jeg bruge 10 min på at få den startet, hvor den nogle gange når at vise bios-billedet, nogle gange helt til Grub-menuen og nogle gange til billedet lige før man ser skrivebordet. Nogle gange tænder den helt (lige nu fx) men så kan den finde på lige pludseligt at give mig valgmuligheder "Sluk", "Hvile"... og "Annuller". Dog kan jeg sjældent nå at trykke Annuller, før den af sig selv "kvæles". - Dvs. slukker uden at lukke ned, som om nogen rykkede strømmen ud af den.
Den gør det både når jeg kun kører på batteri og når jeg kun kører på strømforsyning (med batteriet pillet ud).
-
runeoester skrev:Okay, jeg har så lært ikke at hente fra andre sider end kendte og via ubuntu's integrerede kilder.
Jeg har ingen ide om hvad der kan være galt med din computer udover at du kunne har spildt cola i tastaturet som kunne give anledning til sporatiske kortslutninger (=svarer til et tastetryk), eller al hardware på din computer bare er rigtig gammelt. Husk også min kommentar med hensyn til køling. Årsagen er at dårlig køling medfører at digitalelektronik bliver upålideligt når det bliver for varmt.
/Lars
-
Okay, det er iorden.
I tirsdags da jeg brugte Linux for første gang havde jeg sat den på hvile og pakket den ned i min sleeve. Da jeg åbnede den lidt senere var den ret varm og tændt med en fejlmeddelelse. - Det kan jo være derfor.
Er der nogen mulighed for at undersøge hvilken del i computeren der er i stykker, i tilfælde den er det?
- Og kan det godt være en hardwarefejl når den fx (som nu) kan være tændt i 2 timer uden problem?
Mvh rune.
I tirsdags da jeg brugte Linux for første gang havde jeg sat den på hvile og pakket den ned i min sleeve. Da jeg åbnede den lidt senere var den ret varm og tændt med en fejlmeddelelse. - Det kan jo være derfor.
Er der nogen mulighed for at undersøge hvilken del i computeren der er i stykker, i tilfælde den er det?
- Og kan det godt være en hardwarefejl når den fx (som nu) kan være tændt i 2 timer uden problem?
Mvh rune.
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Du kan i hvert fald få diagnosticeret harddiskens tilstand i Ubuntu 9.10 med System > Administration > Diskredskab - det er det program som hedder palimpsest, der bruges.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
-
runeoester skrev:Okay, det er iorden.
Mvh rune.
Det var ikke godt.
Det forhindrer passiv køling (passiv køling = konvektion: http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Fysik/Fluid_dynamik/konvektion).
Den elektronikkomponent der normalt afgiver mest varme er mikroprocessoren, så er det et problem der bliver ved med at komme igen, kan du udskifte mikroprocessoren (husk kølepasta i et tyndt lag imellem mikroprocessoren og heat-pipen=kølepladen). ... og husk også at rense heat-pipen med sprit (der må ikke være vand i det du renser med).
Som nævnt af laoshi kan harddisken også tage skade - den afgiver typisk næst-mest varme (det afhænger af harddiskens rotationshastighed pr minut).
/Lars
-
Jeg prøver det med at teste harddisken. Når jeg har lavet testen kan jeg jo lige skrive resultater herinde.
I mellemtiden: Kan man teste om der er noget galt med processoren?
Til en anden gang:
Hvordan kan det være den er blevet aktiv under "Hvile"? - Og er det så ikke smartest bare altid at bruge Sluk- knappen, medmindre den bare står uindpakket på skrivebordet?
I mellemtiden: Kan man teste om der er noget galt med processoren?
Til en anden gang:
Hvordan kan det være den er blevet aktiv under "Hvile"? - Og er det så ikke smartest bare altid at bruge Sluk- knappen, medmindre den bare står uindpakket på skrivebordet?