Jeg kan ikke rigtig overskue det med Windows under Linux. Det er så småt ved at gå op for mig, at der findes to forskellige former: emulering og afvikling, altså henholdsvist et Linuxprogram der efterligner et Windows styresystem der kan afvikle Windowsprogrammer og så en form for skal eller sandkasse, hvori man faktisk installerer selve Windows og hvor der er sat plads og ressourcer af til at afvikle Windowsprogrammer inden for dette lukkede kredsløb.
Jeg har undersøgt mulighederne for nogle af de Windowsprogrammer jeg ikke mener at kunne undvære og der er tilsyneladene store problemer ved begge metoder. Emulering virker enten slet ikke, eller at der er en del fejl og funktioner der ikke understøttes. Sandkassemodellen virker vel, men kræver naturligvis en del ressourcer og da min maskine er 5 år gammel (2 komma-et-eller-andet Ghz og 2 Gb RAM), er det nok ikke realistisk?
Tilbage er vel kun at bevare dual boot og starte op i Windows, når jeg vil bruge disse programmer. Nu ligger det sådan, at jeg installerede Ubuntu på en kørende Windowsmaskine (fuld installation - ikke virtuelt). Hvordan kan jeg så geninstallere Windows? Jeg har læst et sted, at dual boot (Grub) forsvinder?
Skal jeg (fra Ubuntu eller Windows) formattere Windowspartionen på den harddisk den ligger på og hvad sker der så, når jeg booter på en Windows CD? Og hvordan får jeg genetableret dual boot med Ubuntu som mit primære system?
Emulering af Windows eller dual boot?
-
- Geografisk sted: Viborg
Emulering af Windows eller dual boot?
En tom taxa kørte op foran Christiansborg og ud steg Naser Khader
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Emulering af Windows eller dual boot?
Towle skrev:Jeg kan ikke rigtig overskue det med Windows under Linux. Det er så småt ved at gå op for mig, at der findes to forskellige former: emulering og afvikling, altså henholdsvist et Linuxprogram der efterligner et Windows styresystem der kan afvikle Windowsprogrammer og så en form for skal eller sandkasse, hvori man faktisk installerer selve Windows og hvor der er sat plads og ressourcer af til at afvikle Windowsprogrammer inden for dette lukkede kredsløb.
Jeg har undersøgt mulighederne for nogle af de Windowsprogrammer jeg ikke mener at kunne undvære og der er tilsyneladene store problemer ved begge metoder. Emulering virker enten slet ikke, eller at der er en del fejl og funktioner der ikke understøttes. Sandkassemodellen virker vel, men kræver naturligvis en del ressourcer og da min maskine er 5 år gammel (2 komma-et-eller-andet Ghz og 2 Gb RAM), er det nok ikke realistisk?
Tilbage er vel kun at bevare dual boot og starte op i Windows, når jeg vil bruge disse programmer. Nu ligger det sådan, at jeg installerede Ubuntu på en kørende Windowsmaskine (fuld installation - ikke virtuelt). Hvordan kan jeg så geninstallere Windows? Jeg har læst et sted, at dual boot (Grub) forsvinder?
Skal jeg (fra Ubuntu eller Windows) formattere Windowspartionen på den harddisk den ligger på og hvad sker der så, når jeg booter på en Windows CD? Og hvordan får jeg genetableret dual boot med Ubuntu som mit primære system?
jeg kan på en eee med 1600 mhz atom processor og 2 gb ram fint afvikle sun virtualbox med windows xp, ubuntu server samt en alm ubuntu desktop på samme tid. altså 3 systemer i virtualbox sammen med selve ubuntu, så mon ikke også at du kaan få en windows til at køre på din 2mhz maskine med 2 gb ram???
hvilke windowsprogrammer er det du bare ikke kan undvære?
det kunne jo være nogen kendte til en metode
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Sandkassen hedder virtualbox, kig mere på http://virtualbox.org/
Uha! Det lyder som om at du har en WUBI installation af Ubuntu. Reinstallerer du Windows ryger Ubuntu med, hvis Windows partitionen formatteres, og at det er rigtigt at du har en WUBI installation.
Det er rigtigt, men jeg kan ikke lige gennemskue hvordan WUBI virker i den forbindelse. Såvidt jeg husker skal du bare køre wubi.exe fra windows en gang til, så opdager WUBI installationprogrammet selv at der allerede er en WUBI installation. Husk dog at din Ubuntu Wubi installation bliver slettet, hvis du reinstallerer Windows (Windows formaterer partitionen).
/Lars
Towle skrev:... Nu ligger det sådan, at jeg installerede Ubuntu på en kørende Windowsmaskine (fuld installation - ikke virtuelt). Hvordan kan jeg så geninstallere Windows?
...
Skal jeg (fra Ubuntu eller Windows) formattere Windowspartionen på den harddisk den ligger på og hvad sker der så, når jeg booter på en Windows CD?
Uha! Det lyder som om at du har en WUBI installation af Ubuntu. Reinstallerer du Windows ryger Ubuntu med, hvis Windows partitionen formatteres, og at det er rigtigt at du har en WUBI installation.
Towle skrev:Jeg har læst et sted, at dual boot (Grub) forsvinder? ... Og hvordan får jeg genetableret dual boot med Ubuntu som mit primære system?
Det er rigtigt, men jeg kan ikke lige gennemskue hvordan WUBI virker i den forbindelse. Såvidt jeg husker skal du bare køre wubi.exe fra windows en gang til, så opdager WUBI installationprogrammet selv at der allerede er en WUBI installation. Husk dog at din Ubuntu Wubi installation bliver slettet, hvis du reinstallerer Windows (Windows formaterer partitionen).
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
soundpartner skrev:Towle skrev:Jeg kan ikke rigtig overskue det med Windows under Linux. Det er så småt ved at gå op for mig, at der findes to forskellige former: emulering og afvikling, altså henholdsvist et Linuxprogram der efterligner et Windows styresystem der kan afvikle Windowsprogrammer og så en form for skal eller sandkasse, hvori man faktisk installerer selve Windows og hvor der er sat plads og ressourcer af til at afvikle Windowsprogrammer inden for dette lukkede kredsløb.
Uha, den har været oppe at vende nogle gange:
The Master Genealogist: Gramps når det ikke til sokkeholderne.
Adobe Photoshop: Jeg overvejer stadig om jeg kan nøjes med Gimp.
Corel Draw: Scribus og Inkscape duer ikke.
VisIT5 til visning af Danmarks Topografiske Kortværk.
DVD Profiler (filmdatabase): Alternativ der kan importere data fra DVD Profiler?
TMPGEnc Author (videoredigering): Alternativ i den avancerede ende?
-
- IRC nickname: sound
Towle skrev:soundpartner skrev:Towle skrev:Jeg kan ikke rigtig overskue det med Windows under Linux. Det er så småt ved at gå op for mig, at der findes to forskellige former: emulering og afvikling, altså henholdsvist et Linuxprogram der efterligner et Windows styresystem der kan afvikle Windowsprogrammer og så en form for skal eller sandkasse, hvori man faktisk installerer selve Windows og hvor der er sat plads og ressourcer af til at afvikle Windowsprogrammer inden for dette lukkede kredsløb.
Uha, den har været oppe at vende nogle gange:
DVD Profiler (filmdatabase): Alternativ der kan importere data fra DVD Profiler?
jamen så er det ganske nemt... videoredigering vil du aldrig få til at fungere tilfredsstillende i virtualbox. så du må nøjes med windows...
alternativt kan du se på crossover. jeg ved at crosover understytter photoshop 7 og coreldraw.
The Master Genealogist, VisIT5 og dvd profiler burde fungere fint i wirus i en virtualbox,
men din filmredigering der må du finde på noget andet eller du må bruge en ren vindows...
jeg ved at der findes rigtig rigtig fede programmer til filmredigering og grafik. blandt andet maya og softimage findes til linux, avid og conform skulle også findes i en unix/linux version. dette er prof software så det koster en smule penge, men så har du absolut også noget af det fedeste.
største probleem med ovenstående software er nok ikke så meget om de kan hvad du ønsker, men mere om du har den rette knowhow til at bruge dem.
-
Towle skrev:Uha, den har været oppe at vende nogle gange:
Jeg glemte et godt OCR-program. Konklusionen på en anden tråd her var, at noget sådan ikke findes til Linux.
soundpartner skrev:jamen så er det ganske nemt... videoredigering vil du aldrig få til at fungere tilfredsstillende i virtualbox. så du må nøjes med windows...
Okay, men findes der noget anstændigt der er bygget til Linux?
soundpartner skrev:alternativt kan du se på crossover. jeg ved at crosover understytter photoshop 7 og coreldraw
Der findes ikke noget der hedder 'Crossover' i Softwarecenteret. Hint?
soundpartner skrev:The Master Genealogist, VisIT5 og dvd profiler burde fungere fint i wirus i en virtualbox
VisIT5 har jeg ikke testet, men de to andre har jeg orienteret mig om på de respektive programmers debatfora. The Master Genealogist kan bringes til at fungere delvist, mens DVD Profiler ganske vist kan, men efter en opskrift der indebærer beskidte tricks og hacks og i øvrigt så indviklet, at jeg opgiver på forhånd.
soundpartner skrev:jeg ved at der findes rigtig rigtig fede programmer til filmredigering og grafik. blandt andet maya og softimage findes til linux, avid og conform skulle også findes i en unix/linux version. dette er prof software så det koster en smule penge, men så har du absolut også noget af det fedeste.
Som standard medfølger der en BitTorrent-klient til Ubuntu. Måske findes der en "shareware" version af disse programmer derude?
soundpartner skrev:største probleem med ovenstående software er nok ikke så meget om de kan hvad du ønsker, men mere om du har den rette knowhow til at bruge dem.
Ja, logik og brugervenlighed er jo ikke Linux' stærke side (øv, der var den igen).
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Towle skrev:soundpartner skrev:alternativt kan du se på crossover. jeg ved at crosover understytter photoshop 7 og coreldraw
Crossover er noget du kan købe for at køre Windows programmer på Linux: http://www.codeweavers.com/products/cxlinux/
Windows programmer du kan køre på Linux med Crossover:
# Microsoft Office 2007, 2003, XP, 2000 and 97
* Microsoft Word
* Microsoft Excel
* Microsoft PowerPoint
* Microsoft Outlook
* Microsoft Access *1
# Microsoft Internet Explorer 6
# Microsoft Project
# Adobe Photoshop
# Microsoft Visio
# Lotus Notes 5.0 and 6.5.1
# Quicken
# FrameMaker
# Various Web Browser Plugins
* QuickTime
* Shockwave Director
* Windows Media Player 6.4
og dem du kan finde her: http://www.codeweavers.com/compatibility/browse/name/
Towle skrev:soundpartner skrev:jeg ved at der findes rigtig rigtig fede programmer til filmredigering og grafik. blandt andet maya og softimage findes til linux, avid og conform skulle også findes i en unix/linux version. dette er prof software så det koster en smule penge, men så har du absolut også noget af det fedeste.
Som standard medfølger der en BitTorrent-klient til Ubuntu. Måske findes der en "shareware" version af disse programmer derude?
Vi kan ikke lide piratkopiering og den slags her i forum, så er du advaret.
Towle skrev:soundpartner skrev:største probleem med ovenstående software er nok ikke så meget om de kan hvad du ønsker, men mere om du har den rette knowhow til at bruge dem.
Ja, logik og brugervenlighed er jo ikke Linux' stærke side (øv, der var den igen).
Hvis du skiftede til Ubuntu med det håb om at finde noget bedre end Windows, så håbede du også på at finde noget der var anderledes. Hvis du ikke synes at Ubuntu er lige så godt som Windows, så har du den holdning fordi Ubuntu ikke er en eksakt kopi af Windows.
Et produkt kan ikke være bedre end et andet produkt uden at være anderledes.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
lath skrev:Towle skrev:soundpartner skrev:alternativt kan du se på crossover. jeg ved at crosover understytter photoshop 7 og coreldraw
Crossover er noget du kan købe for at køre Windows programmer på Linux: http://www.codeweavers.com/products/cxlinux/
Når jeg tænker på de summer jeg har brugt på Windows-platformen, afskækker 39,95 dollars mig ikke, hvis det er noget der duer.
lath skrev:Windows programmer du kan køre på Linux med Crossover:# Microsoft Office 2007, 2003, XP, 2000 and 97
* Microsoft Word
* Microsoft Excel
* Microsoft PowerPoint
* Microsoft Outlook
* Microsoft Access *1
# Microsoft Internet Explorer 6
# Microsoft Project
# Adobe Photoshop
# Microsoft Visio
# Lotus Notes 5.0 and 6.5.1
# Quicken
# FrameMaker
# Various Web Browser Plugins
* QuickTime
* Shockwave Director
* Windows Media Player 6.4
og dem du kan finde her: http://www.codeweavers.com/compatibility/browse/name/
Tak for henvisningen. Kun 8 stykker software opnår deres egen 'Gold medal' som fuldt kørbare i CrossOver. Resten får 'Silver' eller 'Bronze'. Silver-kategorien giver de følgende ord med på vejen:
The Silver is awarded to applications that install and run well enough to be usable. However, in our testing, we find that these applications have bugs that prevent them from running flawlessly.
Ud over Adobe Photoshop op til CS2, er ingen af mine programmer overhovedet nævnt, så jeg tror nok jeg klapper hesten lidt
lath skrev:Towle skrev:Som standard medfølger der en BitTorrent-klient til Ubuntu. Måske findes der en "shareware" version af disse programmer derude?
Vi kan ikke lide piratkopiering og den slags her i forum, så er du advaret.
Okay for mig. Jeg har betalt for meget software i tidens løb, men jeg har min egen definition af shareware: "Jeg afprøver en kopi (officiel shareware eller not). Hvis jeg vælger at bruge det betaler jeg, ellers bliver det afinstalleret.
-
- IRC nickname: eitreach
Og den defination af shareware er uacceptabel på dette forum. Det er ikke noget vi hjælper med.
"A Narn heavy cruiser?!"
Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
-
eitreach skrev:Og den defination af shareware er uacceptabel på dette forum. Det er ikke noget vi hjælper med.
Respekt for at man har en klar holdning. Hvad jeg vælger at gøre herhjemme bag skærmen, er jo min egen sag. I og med at jeg har betalt for al den (Windows) software jeg rent faktisk bruger, giver mig god samvittighed.