lath skrev:Hver Linux distro skal have hver deres root (/) filsystem - sådan et filsystem ligger i praksis på deres egen harddisk partition. Max 16 partitions pr fysisk lager-enhed (harddisk) - såvidt jeg lige husker det.
Du kan bruge Gparted under installation eller på LiveCD til at lave flere partitions - men pas på - du kan meget nemt smadre alle data der er på disken hvis du gøre noget forkert.
Tag backup af data du ikke vil miste. Har du en ekstra harddisk kan du klone din Windows partition med en CloneZilla LiveCD, så er din Windows reddet, hvis du kloner den, og laver fejl med Gparted.
Der er ingen data at gemme, har det på eksterne. Har prøvet med Gparted, i Mint. En med Swap. og en i root. Men kan ikke se dem under installationen, i pkt. 4 af 6.
Jeg går ud fra at at "pkt 4" er partition programmet. Programmet vil vise block devices (harddisk partitions) - hvis der er nogen. Du kan slette de eksisterende og lave dine egne. Når dine partitions er oprettet er det så din opgave at fortælle monteringpunktet for hvert block device, og hvilket filsystem block devicen skal bruge. Et block device som er markeret som Linux swap har ikke et monteringspunkt. Husk også markere mindst et filsystem med et boot flag (enten blockdevicen med /boot eller / monteringspunkterne).
/Lars
P.S. Linux Mint ser iøvrigt ret godt ud
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
zob skrev:Hov. Måske... Du nævner ikke noget sted hvilken version af mint du har fat i. Hvis ikke det er version 8, så prøv lige med den.
Det er Mint 8 Helena jeg har hentet. Prøvede i gparted at oprette mine partitioner manuelt, og derefter install. Men som skrevet, når jeg når til pkt 4, hvor man sætter de forskellige partitioner op, viser den ingenting.
lath skrev:P.S. Linux Mint ser iøvrigt ret godt ud
Gør det nemlig, syntes personligt at det er meget pænere end Ubuntu med Gnome.
If we aren't supposed to eat animals, why are they made of meat? MOMS ? Jeg har ikke bestilt moms !!
PerSimonsen skrev:Den live version, på disken kører med KDE, (hvertifald den jeg har hentet)
Men tror ikke at mit spørgsmål blev forstået. Når man normalt laver Dualboot, så under installationen, hvor man sætter partitionerne op, Viser min ingenting. Bare stort hvidt felt, hvor mine hdd's plejer at være. Så jeg kan ikke vælge/redigere/slette noget overhovedet. Det var det, der var meningen med mit spørgsmål i #0.
Men nevermind, har installret Karmic igen, og KDE ved siden af.
ser din mint således ud?
for det er den mint jeg har installeret. mint 8 helena, og det er og bliver altså gnome... dog sat op på en sådan måde at der kun er en bar i bunden, og at tingene er samlet meget ala windows
ok fant nu følgende:
We provide a variety of versions of Linux Mint that are designed to fill different roles:
* The Main Edition is our flagship release. It is released on as a CD-ROM image and provides full multimedia support out of the box. * The Universal Edition is an edition that can be freely distributed even in countries which allow software patents (such as the United States and Japan) and provides an alternate bootloader that makes it likely to work even on systems that don't support the graphical loader of the Main Edition. CD. * The x64 Edition is functionally identical to the Main Edition, except that it is created with full support for 64-bit technology. * The KDE Community Edition is a version of Linux Mint built on the popular KDE desktop. * The XFCE Community Edition is built on the lightweight and modular XFCE desktop.
main og universal edition er med gnome, men der findes en alternativ version med kde eller xfce hvis dette ønskes
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd
Webmaster og stifter af: Hvor du finder scripts til en hver situation
Hvis det er Gnome, hvorfor ligner det Kubuntu med KDE så ? Er en anelse forvirret, troede det var KDE, med menuen i bunden ligesom Mandriva. Men hvis du siger det, så har du nok mere ret end mig.
Men hvordan har du fået dit installeret, sidder ligenu igen og prøver med Gparted og oprette nogle partitioner, som jeg ikke kan se under installationen. (stadig dualboot)
If we aren't supposed to eat animals, why are they made of meat? MOMS ? Jeg har ikke bestilt moms !!
Hvor lang tid har du prøvet at lade den stå sådan? Jeg havde faktisk et (måske) lignende problem på min EeePc som, af en eller anden grund, ikke kunne lide 9.10 (det var nu ligegyldigt om det var ubuntu, kubuntu, xubuntu eller UNR - tror det var selve kernen). Det betød at det tog utroligt lang tid for mig at komme igennem installationen. Og netop punkt 4 stod tom i næsten 15 min hver gang. 9.04 og i endnu højere grad faktisk også 10.04 alpha kører som en drøm på den (sidstnævnte selvfølgelig med de fejl der nu hører sig til i en test-version).
Jeg ved ikke om det lige er det. Men det er da forsøget værd. Jeg synes dog at mindes at jeg ligesom kunne mærke på min computer at den var på sammenbrudets rand i ventetiden.
Det kan være at øverste linie i pkt 4 er en tekstlinie.
Det kan være at Mint forventer at du skriver filnavnet på din harddisk der.
Her kan du, hvis du har en SATA harddisk prøve at skrive /dev/sda, eller /dev/hda, hvis du har en PATA harddisk.
Det er også muligt at det kan være /dev/sdb, henholdsvis /dev/hdb, eller hvis du også har en mindre SSD harddisk (en 2. harddisk) /dev/sdc henholdsvis /dev/hdc.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags