trådløst netværkskort virker ikke

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
jens bisgaard
IRC nickname: notbill

trådløst netværkskort virker ikke

Indlæg af jens bisgaard »

Jeg har installeret Ubuntu 9.10 i dual boot med xp - det virker ok, men internet kun i xp. Mit netværkskort er Level one, herunder er oplysningerne fra "lpsci". Jeg har forsøgt at Google hvilken driver der kan anvendes, men har også læst at det kan give store problemer hvis en forkert lægges ind. Mange af de drivere jeg finder er ret gamle.

Jeg er ny i Ubuntu, og ikke fortrolig med at installere en driver fra et usb-stick, så gerne detaljeret vejledning, især hvis det indebærer terminalen. Mvh Jens

jens@jens-desktop:~$ lpsci
bash: lpsci: command not found
jens@jens-desktop:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82915G/P/GV/GL/PL/910GL Memory Controller Hub
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation 82915G/P/GV/GL/PL/910GL PCI Express Root Port
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) High Definition Audio Controller (rev 03)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) PCI Express Port 1 (rev 03)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) PCI Express Port 2 (rev 03)
00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) PCI Express Port 3 (rev 03)
00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) PCI Express Port 4 (rev 03)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #1 (rev 03)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #2 (rev 03)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #3 (rev 03)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #4 (rev 03)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB2 EHCI Controller (rev 03)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev d3)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801FB/FR (ICH6/ICH6R) LPC Interface Bridge (rev 03)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) IDE Controller (rev 03)
00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801FB/FW (ICH6/ICH6W) SATA Controller (rev 03)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) SMBus Controller (rev 03)
01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RV380 0x3e50 [Radeon X600]
06:01.0 Ethernet controller: Marvell Technology Group Ltd. Marvell W8300 802.11 Adapter (rev 07)
06:08.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82562ET/EZ/GT/GZ - PRO/100 VE (LOM) Ethernet Controller (rev 01)
jens@jens-desktop:~$
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: trådløst netværkskort virker ikke

Indlæg af lath »

jens bisgaard skrev:Jeg har installeret Ubuntu 9.10 i dual boot med xp - det virker ok, men internet kun i xp. Mit netværkskort er Level one, herunder er oplysningerne fra "lpsci". Jeg har forsøgt at Google hvilken driver der kan anvendes, men har også læst at det kan give store problemer hvis en forkert lægges ind. Mange af de drivere jeg finder er ret gamle.

Jeg er ny i Ubuntu, og ikke fortrolig med at installere en driver fra et usb-stick, så gerne detaljeret vejledning, især hvis det indebærer terminalen. Mvh Jens

Drivere i Linux kommer i de fleste tilfælde med Linux kernen, og ikke som i Windows, som et seperat download. Nogle drivers har det været muligt at flytte uden for Linux kernen (det hedder en userspace device driver), og kommer så i Ubuntus tilfælde som ekstra pakker der kan installeres.

jens bisgaard skrev:...
06:01.0 Ethernet controller: Marvell Technology Group Ltd. Marvell W8300 802.11 Adapter (rev 07)
...

Marvell?, not good, men jeg prøver nu alligevel at finde ud af noget.

Edit:
Det er lidt hårdt, men måske http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=7626511&postcount=8, som er fra http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1194772 tråden.

Håber det hjælper dig.

Det lader til at det også er løsningen for Mac OS X brugere. :mrgreen:
#12 i den tråd: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=7927583&postcount=12

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
jens bisgaard

Tak for hurtigt svar. Vist en tand for avanceret for en newbie som mig. Især det med script for at lave en nem opstart. I den sidst opdaterede driver til mit Level One kort har jeg heller ikke mappen XP, blot et "install" ikon. Mon jeg bare skal købe et netkort mere, der svinger med Linux?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

jens bisgaard skrev:Tak for hurtigt svar. Vist en tand for avanceret for en newbie som mig. Især det med script for at lave en nem opstart. I den sidst opdaterede driver til mit Level One kort har jeg heller ikke mappen XP, blot et "install" ikon. Mon jeg bare skal købe et netkort mere, der svinger med Linux?

Det er nok det nemmeste.

Tag et kig på http://www.linuxtested.com/results/nic.php før du køber noget. Der er dog ikke så mange produkter.

Da Ubuntu er baseret på Debian kan du også kigge på deres Wiki om WiFi (WLAN) adapters: http://wiki.debian.org/WiFi

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

lath skrev:
jens bisgaard skrev:Tak for hurtigt svar. Vist en tand for avanceret for en newbie som mig. Især det med script for at lave en nem opstart. I den sidst opdaterede driver til mit Level One kort har jeg heller ikke mappen XP, blot et "install" ikon. Mon jeg bare skal købe et netkort mere, der svinger med Linux?

Det er nok det nemmeste.

Tag et kig på http://www.linuxtested.com/results/nic.php før du køber noget. Der er dog ikke så mange produkter.

Da Ubuntu er baseret på Debian kan du også kigge på deres Wiki om WiFi (WLAN) adapters: http://wiki.debian.org/WiFi

/Lars

hvis man ser efter dlink kort så har en del af disse en tux på kassen. disse kort virker ud af boksen med linux
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
jens bisgaard

Re: trådløst netværkskort virker ikke (LØST)

tak for tippet. Havde nået at købe et Linksys WUSB54GC som heldigvis virkede out of the box uden problemer. Opringninger til flere it-forhandlere var ikke løsningen, skuffende så lidt viden der er om Linux hos dem. Nu er min 9.10 opdateret (ca. 1200 filer!) og jeg skal rigtig i gang med at lære om Ubuntu/Linux. Tak for hjælpen! :D :)