Hej.
Jeg synes det går ekstremt langsomt når jeg overføre fra min ene maskine til min anden via min router hvor den ene maskine er kablet (LAN) og den anden er på trådløst (WLAN) men den henter kun med 2.5Mb/sek ca. på en N-Draft router som teoretisk skulle levere 300Mbit, men levere MAX 130Mbit på en god dag.
Hvordan kan det være min overførsel er SÅ langsom?
De er jo forbundet direkte.
På forhånd tak.
Ubuntu 9.10 64 bit, lokalt netværk (LØST)
-
- IRC nickname: Sp0t
- Geografisk sted: Jamaica
Ubuntu 9.10 64 bit, lokalt netværk (LØST)
Senest rettet af Spotten 7. jan 2010, 00:36, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Ubuntu 9.10 64 bit, lokalt netværk
Spotten skrev:Hej.
Jeg synes det går ekstremt langsomt når jeg overføre fra min ene maskine til min anden via min router hvor den ene maskine er kablet (LAN) og den anden er på trådløst (WLAN) men den henter kun med 2.5Mb/sek ca. på en N-Draft router som teoretisk skulle levere 300Mbit, men levere MAX 130Mbit på en god dag.
På forhånd tak.
er det mons tro kun 100 mbit på den kablede side af routeren?
-
soundpartner skrev:Spotten skrev:Hej.
På forhånd tak.
Jeg er ikke helt sikkert på jeg forstår dit spørgsmål?
Min bærbar, er med N standard trådløst net, og min stationær, er enten sat på trådløse router via LAN kabel på en 100 eller 1000Mbit udgang, altså fra min stationæres netkort.
Trafikken skal f.eks fra stationær til bærbar, via den trådløse router hvor begge er forbundet til, den ene med kabel, den anden trådløst.
EDIT: Routeren er en : ZyXEL NBG-415N Wireless EWC Router
-
Spotten skrev:soundpartner skrev:Spotten skrev:Hej.
På forhånd tak.
Jeg er ikke helt sikkert på jeg forstår dit spørgsmål?
Min bærbar, er med N standard trådløst net, og min stationær, er enten sat på trådløse router via LAN kabel på en 100 eller 1000Mbit udgang, altså fra min stationæres netkort.
Trafikken skal f.eks fra stationær til bærbar, via den trådløse router hvor begge er forbundet til, den ene med kabel, den anden trådløst.
EDIT: Routeren er en : ZyXEL NBG-415N Wireless EWC Router
du skriver det jo selv... den stationære kan vel kun 100 mbit
-
Jamen det burde vel gå hurtigere? Eller er det mig der misforstår noget? 100Mbit, er måske ikke som en 100Mbit internetforbindelse?
-
du skriver at
hvis den ene maskine kun kan 100 mbit så er dette jo flaskehalsen og du har kun maks 100 mbit lige meget hvad...
desuden så er det meget normalt at ca 20% af din kapasitet går til alt det praktiske så som kontrol af at pakker kommer frem osv, samt at en enkelt bruger maks får ca ½ kapasitet såledesx at der er plads til andre brugere også... disse 2 ting lagt sammen så vil en enkelt bruger på 300mbit få ca 150 mbit og bruge ca 20% af dette til cheksum osv og der er derfor ca 120 mbit tilbage til ren filoverførsel.
desuden "koster det mere" hvis det er flere mindre filer end hvis det er store reelle bidder
Spotten skrev:Hej.
På forhånd tak.
hvis den ene maskine kun kan 100 mbit så er dette jo flaskehalsen og du har kun maks 100 mbit lige meget hvad...
desuden så er det meget normalt at ca 20% af din kapasitet går til alt det praktiske så som kontrol af at pakker kommer frem osv, samt at en enkelt bruger maks får ca ½ kapasitet såledesx at der er plads til andre brugere også... disse 2 ting lagt sammen så vil en enkelt bruger på 300mbit få ca 150 mbit og bruge ca 20% af dette til cheksum osv og der er derfor ca 120 mbit tilbage til ren filoverførsel.
desuden "koster det mere" hvis det er flere mindre filer end hvis det er store reelle bidder
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Som soundpartner skriver, så lader det til, at din stationære har et almindeligt 10/100 MBit netkort at gøre godt med. Skal du højere op i overførsel skal du op på et Gigabit, 10/100/1000 netkort. Et sådant kan du købe for omkring 300 - 400 kroner i en PCI-udgave. Men vær lige opmærksom på, at din, teoretiske, hastighed ikke vil komme over 500 KBit/s, af de grunde som soundpartner angiver. Men 500 MBit er stadig en pæn hastighed. Alternativt kan du prøve at hakke et kabel i den bærbare også, så du kører kablet på begge systemer. men så længe du "kun" har et 10/100 kort i den ene får du ikke højere speed af den grund.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
Ahh på den måde! Dvs 100Mbit er faktisk ikke mere end ca 2Mb/sek overførsel? Synes nemlig det var meget lavt.
Men tak for forklaringen begge 2!
Men tak for forklaringen begge 2!
-
Hmm.. Når jeg kigger i programmet "hardinfo", så viser den dette på min stationære:
http://peecee.dk/upload/view/215124/full
http://peecee.dk/upload/view/215124/full
-
Bure det ikke gå hurtigere så? Eller er det mig der ikke forstår udregningen/overførselshastigheden?
-
Spotten skrev:Bure det ikke gå hurtigere så? Eller er det mig der ikke forstår udregningen/overførselshastigheden?
er din router/accespoint også 1000 mbit på kabelsiden? for det er mine med 300mbit wifi ikke de er kun 100 mbit på kabelsiden, og producenterne forsvarer sig med at grunden til de ikke er mere end 100 mbit er at kunderne vænder det rundt... kunden siger at hvis det via wifi er 300 mbit så er det for dårligt at kablet ike kan følge med, hvor producenten siger at på kabelsiden der har man 100 mbit og for at sikre at wifi er ca lige så hurtigt (altså ikke en flaskehals) så har man valgt 300 mbit der.
husk forøvrigt at 100 mbit via kabel er 100mbit i fuld duplex (altså 100 mbit hver vej) hvor 300 mbit på wifi er 300 mbit ialt trafik hver vej, osv indregnet.
-
soundpartner skrev:Spotten skrev:Bure det ikke gå hurtigere så? Eller er det mig der ikke forstår udregningen/overførselshastigheden?
er din router/accespoint også 1000 mbit på kabelsiden? for det er mine med 300mbit wifi ikke de er kun 100 mbit på kabelsiden, og producenterne forsvarer sig med at grunden til de ikke er mere end 100 mbit er at kunderne vænder det rundt... kunden siger at hvis det via wifi er 300 mbit så er det for dårligt at kablet ike kan følge med, hvor producenten siger at på kabelsiden der har man 100 mbit og for at sikre at wifi er ca lige så hurtigt (altså ikke en flaskehals) så har man valgt 300 mbit der.
husk forøvrigt at 100 mbit via kabel er 100mbit i fuld duplex (altså 100 mbit hver vej) hvor 300 mbit på wifi er 300 mbit ialt trafik hver vej, osv indregnet.
Ahh ok, igen en begrænser, på indersiden af routeren!
Det er til at forstå, tak.