Eksperimenteren i Compiz gone wrong - død computer.

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Shaze

Eksperimenteren i Compiz gone wrong - død computer.

Indlæg af Shaze »

Efter at jeg havde fundet en Compiz guide og siddet og leget lidt med at lave den der Cube, gik min computer pludselig helt i stå. Jeg have lige klikket på "Bicubic Filters" (og nej, jeg aner ikke hvad det er..), og så frøs den fuldstændigt. Efter fem minutter tog jeg strømmen for at genstarte, og jeg når så langt som til at logge ind, så står den stille ved den brune skærm med Ubuntu-logoet.

Er der en eller anden måde, hvorpå jeg kan nulstille settings, så den kan starte op igen?? Jeg kan jo ikke komme ind i Compiz Settings Manager (eller hvad det nu hedder) og annullere, når den ikke vil starte...

Håber ikke dette forum har en pris for største computerklovn :oops:
Meget ny Ubuntu-bruger og anti-computer-ekspert.
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Re: Eksperimenteren i Compiz gone wrong - død computer.

Indlæg af Artificial Intelligence »

Når den står der og hænger, tryk; <ctrl>+<alt>+<F1>
Eventuelt spørger den om brugernavn og password.

Derefter ckeck lige de nederste linier af dette her;

Kode: Vælg alt

cat .xsession-errors
Shaze

Indlæg af Shaze »

Ctrl + alt + F1 reagerer den ikke på, den bliver bare stående ved Ubuntu opstartsskærm.

Det eneste jeg kan komme til, er at slukke manuelt for den. Kan jeg så ved genstart måske gå ind i opsætningen og nulstille seneste ændringer? Altså i BIOS'en eller hvad det hedder.. for jeg kan ikke få den længere end til opstartskærmen efter indlogning.
Artificial Intelligence

Okay.

Start den så op i failsafe tilstand.
Shaze

Indlæg af Shaze »

Det ser ud til, at en del andre har fået computeren til at gå ned med det Bicubic Filter. På denne side er der et hint til en løsning, kan jeg mon bruge samme fremgangsmåde?:
http://im-geiste.blogspot.com/2009/03/has-compiz-managers-bicubic-filter.html

Og hvordan er det lige, jeg får den til at starte fail-safe? Er det ved F2 under opstart, altså derinde hvor jeg også ændrer, hvor den booter fra?
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Der er noget mystisk ved hele din opsætning. Crashede din computer stadig når du drejede på volumen-kontrollen da dette skete? viewtopic.php?f=4&t=9319&p=57372#p57372
Så er det i hvert fald ikke oplagt at compiz vil opføre sig pænt. Det er nok vigtig at få løst den anden fejl først (eller rettere, jeg har det mistænkt for at være det samme - kan bare ikke lige gennemskue hvad det er).
Failsafe står da vist listet som en mulighed i GRUB menuen under opstart. Så det er bare noget med piletaster og enter.

Men ja. Forsøg dig med det løsningsforslag du har fundet. Jeg tror ikke det er en løsning på dit problem som sådan, men kan nok få dig tilbage til gnome igen.
Shaze

Indlæg af Shaze »

zob skrev:Der er noget mystisk ved hele din opsætning. Crashede din computer stadig når du drejede på volumen-kontrollen da dette skete? https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic ... 372#p57372
Så er det i hvert fald ikke oplagt at compiz vil opføre sig pænt. Det er nok vigtig at få løst den anden fejl først (eller rettere, jeg har det mistænkt for at være det samme - kan bare ikke lige gennemskue hvad det er).
Failsafe står da vist listet som en mulighed i GRUB menuen under opstart. Så det er bare noget med piletaster og enter.

Men ja. Forsøg dig med det løsningsforslag du har fundet. Jeg tror ikke det er en løsning på dit problem som sådan, men kan nok få dig tilbage til gnome igen.

Ja der er stadig problemer med lyden, og med at de sorte oplysningsbokse opfører sig mærkeligt. Kan det være noget med grafikkortet? Der ér noget lunkent ved det.

Jeg får ikke nogen GRUB menu ved opstart, den siger bare "loading GRUB" i et halvt sekund, og så går den videre til Ubuntu-logo og dernæst login. Når jeg når til login-skærmen, står der heller ikke længere Gnome i nederste bjælke (der plejer at stå en del ting, nu er der bare klokken).

Så første skridt er: Hvordan i alverden får jeg opstartet fejlsikret?
Shaze

Indlæg af Shaze »

Hmm.. efter at jeg letter desperat sad og klikkede rundt i login-vinduet, og bare skiftede mellem brugerne, så kom der pludselig den der bjælke forneden, hvor jeg kan vælge opstart. Så nu er den startet i fail-safe. (Der er spørgelser i det system).

Men så står jeg af på den guide, jeg fandt - hvor skal jeg vælge den der "fix Xserver" henne? Jeg kommer bare ind på mit skrivebord og ved ikke helt, om jeg tør pille ved Compiz. Hvordan disabler jeg programmet?
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Compiz burde være neutraliseret hvis du vælger System-Indstillinger-Udseende-Visuelle Effekter-Ingen.
Shaze

Indlæg af Shaze »

Ok så langt, så godt. Computeren er oppe igen, og jeg har slået alt lir fra, indtil det dybere problem er fundet. Så hvis der er nogen, der har en idé til løsning af det mystiske problem (at systemet går ned på volumenkontrol, Compiz og at de sorte "handlingsbokse" ikke virker ordentligt), så sig endelig frem. Der er i hvert fald et stort problem et sted.. Jeg er bare selv på herrens mark, som I nok fornemmer.
Artificial Intelligence

Det vil nu stadigvæk være en god ide at kigge på .xsession-errors
Shaze

Indlæg af Shaze »

Artificial Intelligence skrev:Det vil nu stadigvæk være en god ide at kigge på .xsession-errors

Ah ja, det var det, jeg kom fra. Here goes, jeg ved ikke helt hvor meget, der er vigtigt:

cat .xsession-errors
/etc/gdm/Xsession: Beginning session setup...
Setting IM through im-switch for locale=da_DK.
Start IM through /etc/X11/xinit/xinput.d/all_ALL linked to /etc/X11/xinit/xinput.d/default.
GNOME_KEYRING_SOCKET=/tmp/keyring-ThFqDk/socket
SSH_AUTH_SOCK=/tmp/keyring-ThFqDk/socket.ssh

(gnome-settings-daemon:2033): GLib-CRITICAL **: g_propagate_error: assertion `src != NULL' failed

(gnome-settings-daemon:2033): GLib-CRITICAL **: g_propagate_error: assertion `src != NULL' failed
Checking for Xgl: not present.
xset q doesn't reveal the location of the log file. Using fallback /var/log/Xorg.0.log
Detected PCI ID for VGA:
Checking for texture_from_pixmap: present.
Checking for non power of two support: present.
Checking for Composite extension: present.
Checking screen 1Comparing resolution (1280x800) to maximum 3D texture size (4096): Passed.
Checking for Software Rasterizer: Not present.
Checking for nVidia: not present.
Checking for FBConfig: present.
running under gnome seesion, checking for gnomecompat
Checking for Xgl: not present.
Starting gtk-window-decorator
WARNING: Application calling GLX 1.3 function "glXCreatePixmap" when GLX 1.3 is not supported! This is an application bug!
/usr/bin/compiz.real (video) - Warn: No 8 bit GLX pixmap format, disabling YV12 image format
** (gnome-panel:2128): DEBUG: Adding applet 0.
** (gnome-panel:2128): DEBUG: Initialized Panel Applet Signaler.

(polkit-gnome-authentication-agent-1:2145): GLib-GObject-WARNING **: cannot register existing type `_PolkitError'

(polkit-gnome-authentication-agent-1:2145): GLib-CRITICAL **: g_once_init_leave: assertion `initialization_value != 0' failed

(nautilus:2129): Eel-CRITICAL **: eel_preferences_get_boolean: assertion `preferences_is_initialized ()' failed
I/O warning : failed to load external entity "/home/sine/.compiz/session/10e60deaf6b7f89fe8126262994318452000000019670022"
** (gnome-panel:2128): DEBUG: Adding applet 1.
** (nm-applet:2140): DEBUG: foo_client_state_changed_cb
** (gnome-panel:2128): DEBUG: Adding applet 2.

** (nautilus:2129): WARNING **: No marshaller for signature of signal 'UploadFinished'

** (nautilus:2129): WARNING **: No marshaller for signature of signal 'DownloadFinished'

** (nautilus:2129): WARNING **: No marshaller for signature of signal 'ShareCreateError'
Initializing nautilus-gdu extension
** (gnome-panel:2128): DEBUG: Adding applet 3.
** (gnome-panel:2128): DEBUG: Adding applet 4.

(gnome-panel:2128): Gtk-WARNING **: gtk_widget_size_allocate(): attempt to allocate widget with width -15 and height 24
** (gnome-panel:2128): DEBUG: Adding applet 5.
** (gnome-panel:2128): DEBUG: Adding applet 6.
WARNING: Application calling GLX 1.3 function "glXDestroyPixmap" when GLX 1.3 is not supported! This is an application bug!
** (gnome-panel:2128): DEBUG: Adding applet 7.
** (gnome-panel:2128): DEBUG: Adding applet 8.
** (gnome-panel:2128): DEBUG: Adding applet 9.
** (gnome-panel:2128): DEBUG: Adding applet 10.
Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: "net usershare" returnerede fejl 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error No such file or directory
Please ask your system administrator to enable user sharing.

** (nm-applet:2140): DEBUG: foo_client_state_changed_cb
evolution-alarm-notify-Message: Setting timeout for 16025 1262646000 1262629975
evolution-alarm-notify-Message: Tue Jan 5 00:00:00 2010

evolution-alarm-notify-Message: Mon Jan 4 19:32:55 2010

(firefox:2339): GLib-WARNING **: g_set_prgname() called multiple times

(gnome-appearance-properties:2428): Gtk-WARNING **: Failed to set text from markup due to error parsing markup: Fejl på linje 1 tegn 42: "\b" er ikke et gyldigt navn

(gnome-appearance-properties:2428): Gtk-WARNING **: Failed to set text from markup due to error parsing markup: Fejl på linje 1 tegn 42: "\b" er ikke et gyldigt navn

(gnome-appearance-properties:2428): Gdk-CRITICAL **: gdk_display_sync: assertion `GDK_IS_DISPLAY (display)' failed