Ville gerne prøve noget nyt
-
- Geografisk sted: Langt fra Las Vegas aka. Ballerup
Ville gerne prøve noget nyt
hejsa på forum
Efter at i lang tid at have kørt med Ubuntu, fik jeg den ide, at prøve Mint, men under installationen hvor man plejer at sætte sine partitioner op, viser min computer intet.
så jeg kan ikke kommer videre i installationen,
Nogle ideer ? Gøt det samme med Kubuntu.
Men ville helst prøve Mint, da jeg syntes det der KDE på mint ser super lækkert ud.
Efter at i lang tid at have kørt med Ubuntu, fik jeg den ide, at prøve Mint, men under installationen hvor man plejer at sætte sine partitioner op, viser min computer intet.
Men ville helst prøve Mint, da jeg syntes det der KDE på mint ser super lækkert ud.
If we aren't supposed to eat animals, why are they made of meat?
MOMS ? Jeg har ikke bestilt moms !!
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Ville gerne prøve noget nyt
PerSimonsen skrev:hejsa på forum
Kender ikke Mint, men jeg er sikker på - ud fra din beskrivelse at den vil have dig til at opdele harddisken i partitions.
Du kan bare installere KDE (Kubuntu) på din Ubuntu med:
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install kubuntu-desktop
Så er den både en Ubuntu og en Kubuntu.
Vær sikker på at du starter med en login skærm i ubuntu
Vælg KDE under sessions og log ind.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Det er en clean install
Og ja, det er der hvor man plejer at sætte de forskellige partitioner op, at den intet viser.
Skriver bare " Der er ikke defineret noget rodfilsystem. Ret dette fra partitioneringsmenuen"
Lidt svært, når jeg ikke kan komme til det.
i Mint, har jeg prøvet i Gparted, at lave nogle partitioner, men det hjalp ikke.
Og ja, det er der hvor man plejer at sætte de forskellige partitioner op, at den intet viser.
Skriver bare " Der er ikke defineret noget rodfilsystem. Ret dette fra partitioneringsmenuen"
Lidt svært, når jeg ikke kan komme til det.
i Mint, har jeg prøvet i Gparted, at lave nogle partitioner, men det hjalp ikke.
-
PerSimonsen skrev:Det er en clean install
rodfilsystemet er /. Du skal definere hvilken block device (harddisk partition), der er /.
Simpel setup er:
/boot på 1. primær partition, 256 MB, ext2 fs, markeres med boot flag
swap på 2. primær partion ,fra RAM til 2xRAM i størrelse, Linux swap
/home på 3. primær partition, * størrelse, ext3 eller ext4
/ på 4. primær partition, * størrelse, ext3 eller ext4
* størrelse: du deler den restrende diskplad mellem / og /home. /home er der hvor dine filer, og andre brugeres filer ligger. / indeholder alt andet og skal mindst være 6 GB stor.
PerSimonsen skrev:Lidt svært, når jeg ikke kan komme til det.
Du skal bruge Mints diskparitioneringsværktøj. Mint skriver en fil "fstab" i /etc, for at huske hvilken block device der mountes på hvilken mappe og med hvilket filsystem
PerSimonsen skrev:i Mint, har jeg prøvet i Gparted, at lave nogle partitioner, men det hjalp ikke.
Du kan oprette partitions og formattere dem med Gparted, men i Mint skal du stadig fortælle mount point (mappe hvor filsystemet mountes på).
Mount points i det foreslående simple setup er /boot, /home, og /.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
takker for hjælpen, men prøver at installere ubuntu igen. Og installere KDE derigennem.
-
- Geografisk sted: Køge
Du kunne også prøve at gå efter en ren kubuntu installation. Ved at installere kubuntu-desktop i ubuntu kan godt se lidt rodet ud IMHO. (ang. programmer etc.)
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
jeg vil så lige gøre opmærksom på at mint (i hvert fald den version 8 som jeg har installeret) køre med gnome og IKKE kde
-
Den live version, på disken kører med KDE, (hvertifald den jeg har hentet)
Men tror ikke at mit spørgsmål blev forstået. Når man normalt laver Dualboot, så under installationen, hvor man sætter partitionerne op, Viser min ingenting. Bare stort hvidt felt, hvor mine hdd's plejer at være. Så jeg kan ikke vælge/redigere/slette noget overhovedet.
Det var det, der var meningen med mit spørgsmål i #0.
Men nevermind, har installret Karmic igen, og KDE ved siden af.
Men tror ikke at mit spørgsmål blev forstået. Når man normalt laver Dualboot, så under installationen, hvor man sætter partitionerne op, Viser min ingenting. Bare stort hvidt felt, hvor mine hdd's plejer at være. Så jeg kan ikke vælge/redigere/slette noget overhovedet.
-
PerSimonsen skrev:Den live version, på disken kører med KDE, (hvertifald den jeg har hentet)
Dual boot? Ok, det har du ikke skrevet om før nu.
Hvis du skal lave dual boot med et Windows operativsystem skal den ind først, da den type operativsystemer - mildt sagt - er noget asocial med hensyn til sameksistens med andre operativsystemer.
/Lars
-
Havde jeg lige glemt i farten, tænkte ikke på det, da det ikke er Vista der er problemet.
Men mere det at jeg ikke kunne se mine hdd's under installation, af hverken Kubuntu (CD) eller Mint.
Ved installationen af Ubuntu, var der ingen problemer.
Men hvis du har nogle ideer, til hvad det kan være der er galt. Så skriv endelig.
Jeg bryder mig ikke om Gnome, hvor det hele er spredt ud i menu'erne (personlig mening) og efter at have prøvet, heller ikke KDE på Ubuntu.
Men syntes at KDE på Mint, virkelig så lækkert ud.
Har ikke tjekket mine cd'er for fejl. Kan ikke finde ud af det (Har heller ikek prøvet så meget), men min Ubuntu CD er brændt på samme maskine og samme indstilninger.
Edit: Vista har været på hele tiden, har også prøvet at lave Dualboot forfærdelig mange gange.
Men mere det at jeg ikke kunne se mine hdd's under installation, af hverken Kubuntu (CD) eller Mint.
Ved installationen af Ubuntu, var der ingen problemer.
Men hvis du har nogle ideer, til hvad det kan være der er galt. Så skriv endelig.
Jeg bryder mig ikke om Gnome, hvor det hele er spredt ud i menu'erne (personlig mening) og efter at have prøvet, heller ikke KDE på Ubuntu.
Men syntes at KDE på Mint, virkelig så lækkert ud.
Har ikke tjekket mine cd'er for fejl. Kan ikke finde ud af det (Har heller ikek prøvet så meget), men min Ubuntu CD er brændt på samme maskine og samme indstilninger.
Edit: Vista har været på hele tiden, har også prøvet at lave Dualboot forfærdelig mange gange.
-
- Redaktør
Jeg tror at grunden til at du ikke kan se dem er at windows-installeren ikke understøtter de filsystemer du har installeret dine linux-ting på.
Derfor virker det når du installerer ubuntu men ikke når du installerer windows. Eller har jeg misforstået noget?
Men du kan jo bare installere løs alligevel. Men Linux til sidst (helst - ellers er der oprydningsarbejde til dig).
Derfor virker det når du installerer ubuntu men ikke når du installerer windows. Eller har jeg misforstået noget?
Men du kan jo bare installere løs alligevel. Men Linux til sidst (helst - ellers er der oprydningsarbejde til dig).
-
zob - Det er skam også det jeg gør, installere Windows først. Som sagt, har prøvet det før, også for nogle kammerater.
Men aldrig med problemer !!
Almindelig Vista+Ubuntu dualboot, ingen problemer.
Det var først da jeg ville prøve med Mint, og Kubuntu
-
PerSimonsen skrev:zob - Det er skam også det jeg gør, installere Windows først. Som sagt, har prøvet det før, også for nogle kammerater.
Hver Linux distro skal have hver deres root (/) filsystem - sådan et filsystem ligger i praksis på deres egen harddisk partition. Max 16 partitions pr fysisk lager-enhed (harddisk) - såvidt jeg lige husker det.
Du kan bruge Gparted under installation eller på LiveCD til at lave flere partitions - men pas på - du kan meget nemt smadre alle data der er på disken hvis du gøre noget forkert.
Tag backup af data du ikke vil miste. Har du en ekstra harddisk kan du klone din Windows partition med en CloneZilla LiveCD, så er din Windows reddet, hvis du kloner den, og laver fejl med Gparted.
CloneZilla: http://clonezilla.org/
What is Clonezilla ?
You're probably familiar with the popular proprietary commercial package Norton Ghost®, and its OpenSource counterpart, Partition Image. The problem with these software packages is that it takes a lot of time to massively clone systems to many computers. You've probably also heard of Symantec's solution to this problem, Symantec Ghost Corporate Edition® with multicasting. Well, now there is an OpenSource clone system (OCS) solution called Clonezilla with unicasting and multicasting!
Clonezilla, based on DRBL, Partition Image, ntfsclone, partclone, and udpcast, allows you to do bare metal backup and recovery. Two types of Clonezilla are available, Clonezilla live and Clonezilla SE (server edition). Clonezilla live is suitable for single machine backup and restore. While Clonezilla SE is for massive deployment, it can clone many (40 plus!) computers simultaneously. Clonezilla saves and restores only used blocks in the harddisk. This increases the clone efficiency. At the NCHC's Classroom C, Clonezilla SE was used to clone 41 computers simultaneously. It took only about 10 minutes to clone a 5.6 GBytes system image to all 41 computers via multicasting!
Features of Clonezilla
* Free (GPL) Software.
* Filesystem supported: ext2, ext3, ext4, reiserfs, xfs, jfs of GNU/Linux, FAT, NTFS of MS Windows, and HFS+ of Mac OS. Therefore you can clone GNU/Linux, MS windows and Intel-based Mac OS, no matter it's 32-bit (x86) or 64-bit (x86-64) OS. For these file systems, only used blocks in partition are saved and restored. For unsupported file system, sector-to-sector copy is done by dd in Clonezilla.
* LVM2 (LVM version 1 is not) under GNU/Linux is supported.
* Multicast is supported in Clonezilla SE, which is suitable for massively clone. You can also remotely use it to save or restore a bunch of computers if PXE and Wake-on-LAN are supported in your clients.
* Based on Partimage, ntfsclone, partclone, and dd to clone partition. However, clonezilla, containing some other programs, can save and restore not only partitions, but also a whole disk.
* By using another free software drbl-winroll, which is also developed by us, the hostname, group, and SID of cloned MS windows machine can be automatically changed.
Limitations
* The destination partition must be equal or larger than the source one.
* Differential/incremental backup is not implemented yet.
* Online imaging/cloning is not implemented yet. The partition to be imaged or cloned has to be unmounted.
* Software RAID/fake RAID is not supported by default. It's can be done manually only.
/Lars
-
lath skrev:Hver Linux distro skal have hver deres root (/) filsystem - sådan et filsystem ligger i praksis på deres egen harddisk partition. Max 16 partitions pr fysisk lager-enhed (harddisk) - såvidt jeg lige husker det.
Du kan bruge Gparted under installation eller på LiveCD til at lave flere partitions - men pas på - du kan meget nemt smadre alle data der er på disken hvis du gøre noget forkert.
Tag backup af data du ikke vil miste. Har du en ekstra harddisk kan du klone din Windows partition med en CloneZilla LiveCD, så er din Windows reddet, hvis du kloner den, og laver fejl med Gparted.
Der er ingen data at gemme, har det på eksterne. Har prøvet med Gparted, i Mint.
En med Swap.
og en i root.
Men kan ikke se dem under installationen, i pkt. 4 af 6.
-
- Redaktør
Det er da godt at du alt backet up. Så kan du være fuldstændig skruppelløs med installationen.
Hov. Måske... Du nævner ikke noget sted hvilken version af mint du har fat i. Hvis ikke det er version 8, så prøv lige med den.
Du kan også prøve at hente partedMagic liveCd'en og se hvor langt det kan bringe dig i partitioneringen: http://partedmagic.com/
Hov. Måske... Du nævner ikke noget sted hvilken version af mint du har fat i. Hvis ikke det er version 8, så prøv lige med den.
Du kan også prøve at hente partedMagic liveCd'en og se hvor langt det kan bringe dig i partitioneringen: http://partedmagic.com/