Hej alle sammen, er pt. i gang med at prøve at redde nogle
filer fra en vista maskine som har haft blå skærm nogle gange og nu ikke vil starte op...
Veninden skal til eksamen i morgen og der ligger vigtige filer på disken....
Har lavet en usb startup disk med ubuntu 9.10 og den starter fint op men viser eller mounter ikke disken...den viser dog disken i diskredskab/disk utllity?
kan man tvangs mounte disken via terminalen?
Mvh.
Bjørn
Akut Hjælp søges!
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Akut Hjælp søges!
Dokbeat skrev:Hej alle sammen, er pt. i gang med at prøve at redde nogle
filer fra en vista maskine som har haft blå skærm nogle gange og nu ikke vil starte op...
Veninden skal til eksamen i morgen og der ligger vigtige filer på disken....
Har lavet en usb startup disk med ubuntu 9.10 og den starter fint op men viser eller mounter ikke disken...den viser dog disken i diskredskab/disk utllity?
Du mener Gparted? Den kan lave nye partitioner - det skal ikke gøre for så er alle data væk!
Den kan fortælle om harddisk partitions - og de informationer skal jeg bruge for at hjælpe dig.
Harddisk partitions hedder block devices, og hedder sådan noget som /dev/sda1 eller /dev/hda1 og så står der en type: her er det NTFS typen, som er interressant, fordi det er den type Win Vista bruger.
Dokbeat skrev:kan man tvangs mounte disken via terminalen?
Ja, men jeg skal vide hvilken block device jeg skal bruge.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Du kan godt bruge palimpsest diskredskab (som jeg antager du har fingrene i System-Administration-Diskredskab) til at "tvangsmounte" din disk. Du skal bare markere den disk du gerne vil mounte i venstre kolonne og så vælge Montér fra menuen Redigér (eller med ikonet). Så laver den endda et fint link i blåt til stien hvor den er mounted.
-
Tak for svarene!
Det endte med at hun fik fat på en som havde et usb hd enclosure....
Men fedt med lidt info til en anden gang nogens vista går i smadder
Det endte med at hun fik fat på en som havde et usb hd enclosure....
Men fedt med lidt info til en anden gang nogens vista går i smadder