Thumbs up for our dev's.
Er du med på Lucid Alpha-vognen, og din Lucid melder: "Ubuntu is running in low graphics mode"? Så er det nu, du skal starte en terminal og køre apt-get update && apt-get upgrade - Dette har lige ført min Alpha-raket tilbage på grafik-sporet, og nævnte "fejl" meldes ikke igen efter reboot.
Nu er min Lucid Lynx efterhånden nær en måned gammel. Og på den måned har jeg måtte logge ind via CLI et
par gange for at kører "dexconf" som root, med efterfølgende reboot for at komme ind i den grafiske brugerflade igen efter en upgrade. Senest i går. Sjovt nok, de første par gange, med trivielt i længden. Men okay - kommandoen "dexconf" har da sat sig godt og grundigt fast på rygraden.
For de, som endnu ikke er med på test-toget, men overvejer det, og de, som ønsker at blive på "Stable" udgaven 9.10 kan jeg sige, at der intet er at melde omkring stabiliteten på systemet. Lucid traver der ud af, eller skulle jeg sige
jager der ud af. Alting sker hurtigt. Der har, til nu, kun været brug for Apport 1 gang, og da var fejlen allerede indrapporteret.
Lucid Lynx, a.k.a. Ubuntu 10.04 bliver noget ud over det sædvanlige. Så meget tør jeg godt spå allerede nu. Selv i Alpha-udgaven er 10.04
ROCK-SOLID. Intet af det hardware jeg har på maskinen volder problemer, hvis altså du lige ser bort fra 3D-driveren, som ikke er installeret, og ikke bliver det før vi når RC. Som tidligere nævnt, så er nVidia-driveren det, som med
sikkerhed vil sende Lucid på R.. og albuer.
Konen har lige købt noget musik
Lutter gode toner, som jeg rippede til min /home-mappe i .flac. En fuld Cd med 21 numre tager ca. 10 - 12 min. så den hastighed kan jeg ikke klage over.
Jeg har smidt Google Chrome 4 Linux ind, og bruger den ind i mellem. Men jeg hylder stadig ræven, som min foretrukne browser. FF, synes jeg, er en smule hurtigere end Chrome, i det mindste oplever jeg den sådan på mit hardware.
Fonte og skrifttyper er skarpe og klare. Lyden, via PulseAudio, er krystal-klar og rolig. Der er ingen "hoppende" skærme når jeg surfer nettet. Videoer og film er knivskarpe og rolige, når jeg afvikler dem i VLC, mens den default MoviePlayer er grynet og uskarp, og mangler en smule synkronisering mellem audio og billede.
Men det, jeg er absolut mest positivt overrasket over, er at "on-the-fly-encoding/decoding" på ingen måde er noget, som mærkes på systemet. eCryptfs går sit arbejde rigtig udmærket og i aldeles ubemærkethed.
Slutteligt: Hot-Plug er også rigtig stabil, og hurtig. Genkendelse af USB-stick/HDD er hurtig, og tingene bliver fundet. Mit noget bedagede digital-kamera, som var en kamp at finde drivere til under Windows, bliver fundet i det øjeblik det tilsluttes. F-Spot er et godt program at arbejde med her også.