Ny ubuntus bruger.

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Simmelhag
IRC nickname: Simmelhag

Ny ubuntus bruger.

Indlæg af Simmelhag »

Hej.

Jeg er ny ubuntus bruger. Jeg besluttede mig til at prøve linux istedet for windoes xp. Jeg downloadede ubunyus 9.10 på min stasionære pc, og er egentlig positiv overrasket.
Der hvor jeg måske synes det er lidt øv, er at alle de programmer jeg har, bla. min tråsløse usb dongle, fra topcom er lavet til windoes. Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er lavet programmer som kan lave windoes baserede progrmmer om, så de også kan køres i linux?
Det er også lidt øv, at man ikke kan gemme direkte i en mappe, som ligger i en anden mappe som i windoes, men at man er nød til at gemme i den første mappe og så klippe det og sætte det ind i den mappe man ønsker...
synes ubuntus er mere logisk end windoes, og håber jeg finder ud af mulighederne. :(

Mvh. Simmelhag
tjampman
Geografisk sted: Svendborg

Re: Ny ubuntus bruger.

Indlæg af tjampman »

Simmelhag skrev:Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er lavet programmer som kan lave windoes baserede progrmmer om, så de også kan køres i linux?

Der findes nogen alternativer Wine, Cedega og Crossover, men det mest optimale er at finde Linux programmer der kan det samme, da det oftest kan være ret svært at få til at virke. Der er en artikel her fra AnandTech der forsøger at fortælle om mulighederne og ulemperne

Det er også lidt øv, at man ikke kan gemme direkte i en mappe, som ligger i en anden mappe som i windoes, men at man er nød til at gemme i den første mappe og så klippe det og sætte det ind i den mappe man ønsker...

Det forstår jeg ikke hvad du mener med, der er ingen problemer med at gemme i andre mapper, når man trykker på "gem som". Kan du ikke beskrive helt præcist hvilket program der giver dig problemer?
ismetteren

Indlæg af ismetteren »

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er lavet programmer som kan lave windoes baserede progrmmer om, så de også kan køres i linux?

Der findes noget der hedder wine. Jeg er ikke helt sikker på hvordan det fungere, men det sidder vidst som en form for adapter imellem et windows program og linux(kører vidst også på mac btw.). Det korte af det lange er, at det giver en muglighed for at kører windows programmer på Ubuntu, det er dog tit, at det fungere langt fra optimalt, så det bedste ville være at finde et alternativ til det program du skal bruge, der køre på linux.

Btw ser det ud som om du konsekvent staver ubuntu med 's' tilsidst. Det hedder bare ubuntu ;)
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Hej og velkommen.
Husk at opdatere.
Prøv at studere/følge denne guide: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=57
Se også arvai's guides på samme side: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=88
Og laoshi's guide om hvordan man installerer programmer (det er anderledes end i windows, men glæd dig, det er oftest væsentlig lettere): viewtopic.php?f=11&t=7945

Jeg forstår heller ikke mappe-problemet... Jeg tror du måske du er kommet til konklusionen lidt for hurtigt.

Vent lidt med wine. Og lad for alt i verden være med at prøve at installere windows-drivere (f.eks. til dit trådløse kort) gennem wine. Se først på al den software du kan finde i Programmer-Ubuntu Softwarecenter.

Virker dit trådløse ikke da?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Nah, der var lige nogle flere, som kom før mig, imens jeg skrev, men her mit bidrag

Hej og velkommen til forum :D

Simmelhag skrev:Hej.

Jeg er ny ubuntus bruger. Jeg besluttede mig til at prøve linux istedet for windoes xp. Jeg downloadede ubunyus 9.10 på min stasionære pc, og er egentlig positiv overrasket.
Der hvor jeg måske synes det er lidt øv, er at alle de programmer jeg har, bla. min tråsløse usb dongle, fra topcom er lavet til windoes.

Det er desværre sådan at det ikke er alle producenter af hardware der laver device drivers (styre-software) til Linux kernen. Det betyder at der er noget hardware der virker med et Windows operativsystem ikke virker på et Linux operativsystem.

Det eneste du kan gøre er at shoppe hardware hos dem der understøtter Linux hardware, og boykotte varer fra producenter der ikke undersstøtter Linux.

Faktisk er Linux kernen af Ubuntu - altså den inderste del af Ubuntu.

Simmelhag skrev:Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er lavet programmer som kan lave windoes baserede progrmmer om, så de også kan køres i linux?

Det er ikke sådan man laver programmer på. Et program oversættes (kompileres) eller fortolkes fra noget kildekode (tekst der skrevet efter nogle regler i et programmeringssprog). De kaldes et script hvis kildekoden løbende oversætttes (fortolkes) til noget computeren udføres, og kompilering for kildekode der oversættes til noget binær maskinkode der køres senere, og ca 40 gange hurtigere end scripts.

Windows og Linux er meget forskellige operativsystemer at programmere til. så generelt virker Windows programmer (og malware) ikke på et Linux operativsystem.

Du kan dog for nogle windows programmer bruge Wine, men det gælder ikke device drivers. ndiswrapper tillader dig dog at bruge netværksdrivers fra windows, men det virker ikke altid.

Simmelhag skrev:Det er også lidt øv, at man ikke kan gemme direkte i en mappe, som ligger i en anden mappe som i windoes, men at man er nød til at gemme i den første mappe og så klippe det og sætte det ind i den mappe man ønsker...
synes ubuntus er mere logisk end windoes, og håber jeg finder ud af mulighederne. :(

Mvh. Simmelhag

Jeg er ikke helt med på hvad det er du klager over her, så jeg skriver om nye ting for en ny Ubuntu bruger, der kommer direkte fra Windows:

Ubuntu og andre Linux operativsystemer har rettighedsstyring, så du kun kan gemme filer i dine egne mapper, eller din hjemmemappe.

Man sagtens montere et NTFS partition (et Windows filsystem), og gemme og hente filer og mapper derfra.

Derudover så er Windows og Linux meget forskellige, og husk også hvor lang tid du har brugt på at få erfaring i at bruge Windows. Når du har brugt lige så lang tid i Linux vil du have mindst lige så meget erfaring med Ubuntu (og med lidt tilvænningstid også andre Linux operativsystemer)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Vedr. programmer kan jeg lige tilføje, at du kan få ideer til, hvilke opensource-programmer der kan erstatte de kommercielle ved at besøge http://www.osalt.com
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi