windows i virtualbox LØST
windows i virtualbox LØST
Hej
Jeg kører med win7 i virtualbox 3.0.8.
Win7 kører fornuftigt.
Men..
Jeg kan ikke indlæse delte mapper - det er min ubuntu dokument mappe jeg vil have adgang til fra win
Og jeg kan heller ikke se mine usb drev
Hvordan kan jeg gøre det?
Jeg kører med win7 i virtualbox 3.0.8.
Win7 kører fornuftigt.
Men..
Jeg kan ikke indlæse delte mapper - det er min ubuntu dokument mappe jeg vil have adgang til fra win
Og jeg kan heller ikke se mine usb drev
Hvordan kan jeg gøre det?
Senest rettet af icecold 2. jan 2010, 22:12, rettet i alt 1 gang.
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: windows i virtualbox
Lad os lige tage usb-drevene først.
Hvordan har du installer virtualbox. Hvis du har installeret med en standard-metode er det sikkert Open Source Edition, du har installeret. Det er den der ligger i repos og hedder virtualbox-ose (efter open source edition). Find i stedet den version der passer til din maskine på deres hjemmeside. De ligger som deb-filer der kan installeres med et dobbelklik.
Open source edition, har nemlig ikke support for usb.
Dele mapper er noget du skal sætte op i virtualbox settings. Har du forsøgt dig med noget der?
Hvordan har du installer virtualbox. Hvis du har installeret med en standard-metode er det sikkert Open Source Edition, du har installeret. Det er den der ligger i repos og hedder virtualbox-ose (efter open source edition). Find i stedet den version der passer til din maskine på deres hjemmeside. De ligger som deb-filer der kan installeres med et dobbelklik.
Dele mapper er noget du skal sætte op i virtualbox settings. Har du forsøgt dig med noget der?
zob skrev:Lad os lige tage usb-drevene først.
Ja det er OSE versionen. Så må jeg lige installere virtualbox om.
Der burde ikke være nogle problemer med det?
zob skrev:Dele mapper er noget du skal sætte op i virtualbox settings. Har du forsøgt dig med noget der?
ja der førsøgte jeg - og kan godt vælge hvilke mapper jeg vil dele - men jeg kan ikke se dem i win7
-
- Redaktør
Til det med mapperne, så ved jeg ikke så meget. Måske vi skal vente med fejlfinding til du har installeret den anden version.
Du kan evt. afinstallere ose-edition med
Du skulle kunne genbruge din win7 installation, hvis du bare husker hvor det virtuelle drev ligger.
Åh ja. Og så tror jeg at virtualbox er et af de programmer der kræver genstart efter installationen. Så gør lige det også.
Du kan evt. afinstallere ose-edition med
Kode: Vælg alt
sudo aptitude remove virtualbox-ose
Du skulle kunne genbruge din win7 installation, hvis du bare husker hvor det virtuelle drev ligger.
Åh ja. Og så tror jeg at virtualbox er et af de programmer der kræver genstart efter installationen. Så gør lige det også.
så var der genstartet.
men nu vil den ikke starte win7 op
hvad gør jeg nu ?
ingen af de to nævnte filer findes på mit drev
men nu vil den ikke starte win7 op
Kernel driver not installed (rc=-1908)
The VirtualBox Linux kernel driver (vboxdrv) is either not loaded or there is a permission problem with /dev/vboxdrv. Please reinstall the kernel module by executing
'/etc/init.d/vboxdrv setup'
as root. Users of Ubuntu, Fedora or Mandriva should install the DKMS package first. This package keeps track of Linux kernel changes and recompiles the vboxdrv kernel module if necessary.
hvad gør jeg nu ?
-
- Redaktør
Prøv det den foreslår dig i fejlmeldingen.
sudo /etc/init.d/vboxdrv setup
-
icecold skrev:så var der genstartet.
men nu vil den ikke starte win7 opKernel driver not installed (rc=-1908)
The VirtualBox Linux kernel driver (vboxdrv) is either not loaded or there is a permission problem with /dev/vboxdrv. Please reinstall the kernel module by executing
'/etc/init.d/vboxdrv setup'
as root. Users of Ubuntu, Fedora or Mandriva should install the DKMS package first. This package keeps track of Linux kernel changes and recompiles the vboxdrv kernel module if necessary.
hvad gør jeg nu ?
Jeg havde nøjagtigt samme problem med min VB.
Hent eventuelt vb fra sun igen, men denne gang skal du vælge bare at gemme den. Ved hjælp af feks Krusader, så kan du pakke .deb filen ud. Under /etc/init.d/ ligger vboxdrv Kopier denne over til /etc/init.d/ Efter jeg havde gjort dette, så tror jeg, at jeg genstartede, og så kunne vb køre
Mvh Bjørn
-
zob skrev:Prøv det den foreslår dig i fejlmeldingen.Kode: Vælg alt
Hvis vboxdrv ikke bliver lagt i etc/init.d under installationen, så er der et lille problem Jeg tror bare, at filen skal være der, når man starter vb
Mvh Bjørn
bagger skrev:zob skrev:Prøv det den foreslår dig i fejlmeldingen.Kode: Vælg alt
Hvis vboxdrv ikke bliver lagt i etc/init.d under installationen, så er der et lille problem Jeg tror bare, at filen skal være der, når man starter vb
Mvh Bjørn
Så kører virtualbox igen. Jeg lagde filen over i mappen som du foreslog.
men desværre stadig ingen usb og heller ingen delte mapper endnu
-
- Redaktør
Du kan ikke have en usb-enhed i både host og guest OS. Derfor skal du vælge med ikonet nederst til højre den usb-enhed du vil tilkoble guest OS. Så forsvinder den fra host OS og dukker op i Guest OS.
zob skrev:Du kan ikke have en usb-enhed i både host og guest OS. Derfor skal du vælge med ikonet nederst til højre den usb-enhed du vil tilkoble guest OS. Så forsvinder den fra host OS og dukker op i Guest OS.
Jeg kan ikke få lov at vælge den. Ikonet for usb er mat og jeg kan ikke vælge en af de enheder der står listet (mus, BT, Wlan kort og usb-drev)
-
icecold skrev:zob skrev:Du kan ikke have en usb-enhed i både host og guest OS. Derfor skal du vælge med ikonet nederst til højre den usb-enhed du vil tilkoble guest OS. Så forsvinder den fra host OS og dukker op i Guest OS.
Jeg kan ikke få lov at vælge den. Ikonet for usb er mat og jeg kan ikke vælge en af de enheder der står listet (mus, BT, Wlan kort og usb-drev)
Du har kørt denne guide? viewtopic.php?f=11&t=2350&hilit=virtuel+box Jeg har ikke angivet nogle specifikke USB-drev i min vb, og den virker, men jeg havde også problemer i starten. Jeg fik desværre ikke lige skrevet løsningen ned Ellers må du ud på de udendanske sider og søge.
Mvh Bjørn
-
- Redaktør
2 ting.
Det er en god idé at installere "gæstetilføjelser". I en kørende virtualbox, menuen enheder og installér gæstetilføjelse, genstart gæsteOS.
Muligvis kan du ikke få adgang til usb-enhederne fordi du ikke er medlem af gruppen vboxusers.
System-Administration-Brugere og Grupper.
Lås op på nøgleikonet.
Håndter grupper.
Find gruppen vboxusers, hvis den ikke er der, opret den.
Dobbeltklik. Tilføj dig selv.
Start virtualbox. Prøv igen.
EDIT.
Nå der var en guide. Godt fundet bagger.
Det er en god idé at installere "gæstetilføjelser". I en kørende virtualbox, menuen enheder og installér gæstetilføjelse, genstart gæsteOS.
Muligvis kan du ikke få adgang til usb-enhederne fordi du ikke er medlem af gruppen vboxusers.
System-Administration-Brugere og Grupper.
Lås op på nøgleikonet.
Håndter grupper.
Find gruppen vboxusers, hvis den ikke er der, opret den.
Dobbeltklik. Tilføj dig selv.
Start virtualbox. Prøv igen.
EDIT.
Nå der var en guide. Godt fundet bagger.
Jeg gennemgik guiden helt igen og så virkede usb i det mindste.
Nu mangler jeg "kun" delte mapper.
De vil bare ikke noget som helst
Jeg har forsøgt med i start menuen at skrive
og det samme i en cmd promt
Jeg har forsøgt med i start menuen at skrive
net use /z: \\vboxsvr\Dokumenter
-
icecold skrev:Jeg gennemgik guiden helt igen og så virkede usb i det mindste.
Jeg har forsøgt med i start menuen at skriveKode: Vælg alt
net use /z: \\vboxsvr\Dokumenter
Ligger dit share under /home/user/ ? Og har du oprettet sharet i vb?
Mit share ligger sådan her /home/user/shared Husk endelig også guestutilities
Mvh Bjørn