lydkort til laptoip

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

lydkort til laptoip

Indlæg af cmay »

Jeg er begyndt at bruge min laptop til små experiementer emd at optage ting og sager og leger med samples også og iøvrigt ser fjernsyn og alt min musik ligger på min lappy.

jeg savner et godt lydkort men ikke et som koster flere tusinde kroner men som kan anvendes til at optage med også . i flere kanaler. helst over to indgange men alt hvad der bare er sterero ind og ud i ordentligt lydkvalitiet har min interesse så længe der ikke er nogen latency problemer eller at kortet skal både besværges og fortrylles for at virke anstænding på liux :)

Jeg tænker på firewire mxer og firewire lydkort fordi jeg har en firewire port i computeres. men jeg ved ikke hvad der ville være det met optimale.
det skal siges at jeg rejser med min laptop da jeg bruger den også når jeg ligger på sygehus eller er til kontrol med mine nyre så derfor bruger jeg laptoppen til alt og har derfor også lyst til at få så god lyd med når jeg rejsrer ud af huset til almen brug-. løsningen må helst være så transportable så muligt og stadig anvedes til mere seriøs optagelser.

nogen råd om dette. ?
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: lydkort til laptoip

Indlæg af zob »

Jeg tror jeg ville stille det spørgsmål på dette forum: http://linuxmusicians.com/
Held og lykke. Du får brug for det. Meld endelig tilbage hvis du får fat i noget lækkert.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: lydkort til laptoip

Indlæg af cmay »

http://www.aage.dk/shop/firewire-lydkor ... ire-2.html
det her skulle efter sigende virke fint. er der andre der kender til det?
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: lydkort til laptoip

Indlæg af soundpartner »

jeg er super glad for mit tascam us122 som virker ud af æsken.
jeg vil gætte på at us144 (med 4 kanaler) gør det samme og til bedre pris end det firevire du har kig på
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: lydkort til laptoip

Indlæg af zob »

Hvis det skal være firewire, kan du også kikke på følgende side. Her er en søgning på firewire kort der skulle have "full support". Der er såmænd ikke så mange. [url]http://www.ffado.org/?q=devicesupport%2Flist&filter0=&filter1=&op2=OR&filter2[]=perfect[/url]
Men du kan også søge på dem der er "repported to work", og "planned".

EDIT: Du må selv lige kopiere url'en, helt hen til efter =perfect. Det virker ikke fordi der er klammer i det.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: lydkort til laptoip

Indlæg af cmay »

@soundpartner

Det her tascam us122 ser faktisk meget godt ud. men grunden til jeg ligger efter firewire er på grund af evt latency problemer. Jeg vil gerne vide om du optager flere spor med sang , instrumenter uden at opleve latency problemer.

hvis den er billiger end m-audio fast track så køber jeg nok den der tascam .

ellers har jeg søgt efter lydkort til mere high end lyttebrug men det er godt nok svært at finde noget der. især i mit forvented prisleje.

jeg bruger min laptop til faktisk alt så hvis jeg kunne få rigtig god lyd i den er det mere vigtigt end at få den til at fungere som transportablet lydstudie. jeg kunne få cubase på windows vista til ret få penge hvis det var for at bruge den til primær studie men det er det ikke. det simplethen alt min musik ,film , og alle hverdags ting som jeg har på laptoppen. inclusive elendig lyd selv om jeg har sat den til stereo anlægget.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: lydkort til laptoip

Indlæg af soundpartner »

cmay skrev:@soundpartner

Det her tascam us122 ser faktisk meget godt ud. men grunden til jeg ligger efter firewire er på grund af evt latency problemer. Jeg vil gerne vide om du optager flere spor med sang , instrumenter uden at opleve latency problemer.

hvis den er billiger end m-audio fast track så køber jeg nok den der tascam .

ellers har jeg søgt efter lydkort til mere high end lyttebrug men det er godt nok svært at finde noget der. især i mit forvented prisleje.

jeg bruger min laptop til faktisk alt så hvis jeg kunne få rigtig god lyd i den er det mere vigtigt end at få den til at fungere som transportablet lydstudie. jeg kunne få cubase på windows vista til ret få penge hvis det var for at bruge den til primær studie men det er det ikke. det simplethen alt min musik ,film , og alle hverdags ting som jeg har på laptoppen. inclusive elendig lyd selv om jeg har sat den til stereo anlægget.


us122 er et prof kort "uden latensy" (1) og ja jeg bruger det selv o professionelle sammenhæng (dog mest med samplitude som detsværre er windows only)

(1) zerro latensy er praktisk talt uopnåeligt, men alt under et par ms er at definere som zerro latensy. et godt stykke softwarre kan inden for disse rammer selv rette til så det passer
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: lydkort til laptoip

Indlæg af cmay »

tak skal du have. Hvor meget gav du for det. Jeg skal lige finde det billigste sted men jeg tror faktisk det ville være helt perfect.

Jeg undre mig egentligt over at usb interface kan have så lav latency for efter hvad jeg har læst mig frem til rundt omkring blandt andet ardour forums så er pci kort langt det mest at fortrække og derefter firewire og usb skulle vist ikke være særligt andvendligt.

om der så tænkes på usb mikrofoner eller særlige interfaces som m-audio der ikke helt er understøttet har jeg ikke kunnet udlede af det jeg har læst mig frem til.

den der hedder us122l er ikke understøttet. men de tre størrelser af tascam us122 opad skulle fungere helt perfekt.


jeg har iøvrigt ledt efter en hifi løsning til computeren.- flere og flere bruger efterhånden computeren til at lytte til musik på og det er også det min bærbare bruges til for det meste samt fjersyn men det eneste jeg har kunnet finde til både stationær og bærbare er faktisk mere eller mindre dyre surround sound kort.

ellers er der m-audio deltaphile kortet som ser meget godt ud til små penge , men kun til stationær og så sat til hjemmebiografen eller stereo anlægget.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: lydkort til laptoip

Indlæg af zob »

Så vidt jeg har forstået, har forskellen mellem firewire og usb at gøre med data-båndbredden. Det har derfor ikke praktisk betydning, hvis du alligevel kun optager 1 eller 2 spor af gangen. Og du kan jo ikke optage mere hvis du kun har 2 inputs. Hvis du derimod har et lydkort med 8 input og vil optage fra alle sammen på en gang, så kan du få problemer med den manglende båndbredde på usb i forhold til firewire. Men altså - ingen problemer for 1 eller 2 inputs. Det er båndbredden og ikke hastigheden der kan blive problemet. Sådan har jeg i hvert fald forstået det.
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: lydkort til laptoip

Indlæg af soundpartner »

zob skrev:Så vidt jeg har forstået, har forskellen mellem firewire og usb at gøre med data-båndbredden. Det har derfor ikke praktisk betydning, hvis du alligevel kun optager 1 eller 2 spor af gangen. Og du kan jo ikke optage mere hvis du kun har 2 inputs. Hvis du derimod har et lydkort med 8 input og vil optage fra alle sammen på en gang, så kan du få problemer med den manglende båndbredde på usb i forhold til firewire. Men altså - ingen problemer for 1 eller 2 inputs. Det er båndbredden og ikke hastigheden der kan blive problemet. Sådan har jeg i hvert fald forstået det.

det er så heller ikke korrekt.
den normale firewire har en teoretisk båndbrede på 400 mbit, og usb2 har på 480 mbit. det hvor forskellen er er at firewire har sin egen lille processor som styrer trafikken, og det belaster derfor ikke maskinen, hvorimod at usb bruger op til 10% af dine systemresourser til at styre trafikken.

til lydproduktion i større omfang vil man gerne have flest mulige resourser til at arbejde med lyden, og ikke spilde dem på ligegyldig trafikdirigering.

omvendt er det til din brug ikke noget problem og usb er derfor fint
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: lydkort til laptoip

Indlæg af zob »

Åh, javel ja. Så det er sådan det hænger sammen. Resultatet er sikkert lignende. Vælg frit mellem usb og firewire hvis du få inputs. Hvis du skal have mange inputs er firewire en fordel. Eller?
Desuden er det måske næsten ligegyldigt hvis man har en heftig, flerkernet processor - jeg gætter...
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: lydkort til laptoip

Indlæg af cmay »

kender i til de her m-art tube preamps med usb interface til en tusse ?
Jeg kunne forstille mig det var også mere anvendeligt til andre ting end lige kun til at bruge sammen med computeren.

jeg bruger den lille udgave til femhundred til min microfon og guitar men jeg kunne forstille mig at hvis de her lidt dyre modeller virker med linux igennem usb udgangen at de lyder meget godt.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: lydkort til laptoip

Indlæg af cmay »

OK så kom jeg såvidt. Jeg kunne ikke få råd til det hele på en gang da mine hovetelefoner gik istykker og jeg var simplethen nødt til at invester i et sæt højtaler først. men jeg vil gerne høre jeres mening om dem her http://monacor.dk/produkter/proflyd-hoe ... nr/250680/ som jeg næsten har købt. bruger dem ligenu med mit emu1212m kort og det går såmænd fint. Jeg fik dem et par hundrd blilliger fordi han ikke kunne få behringer truth eller esu near experience hjem. og det er det som mit budget har tiladt men jeg er nu meget glad for dem er i forhold til prisen.

lige så snart jeg har råd til lykort dvs næste månded vil jeg nok få fat i den der tascam. den kan også fllyttes fra computer til computer. jeg vil gerne inden jeg køber så i samme omgang som mit spørgsmål til de her højtaler spørge om i kender den usb udgave af art tubeamps- den skulle måske virke på linux fordi den er usb standard compatible men de lyder rigtigt godt de her tube preamps. jeg kender bare ikke nogen som har brugt dem til computer lydkort.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: lydkort til laptoip

Indlæg af soundpartner »

cmay skrev:OK så kom jeg såvidt. Jeg kunne ikke få råd til det hele på en gang da mine hovetelefoner gik istykker og jeg var simplethen nødt til at invester i et sæt højtaler først. men jeg vil gerne høre jeres mening om dem her http://monacor.dk/produkter/proflyd-hoe ... nr/250680/ som jeg næsten har købt. bruger dem ligenu med mit emu1212m kort og det går såmænd fint. Jeg fik dem et par hundrd blilliger fordi han ikke kunne få behringer truth eller esu near experience hjem. og det er det som mit budget har tiladt men jeg er nu meget glad for dem er i forhold til prisen.

lige så snart jeg har råd til lykort dvs næste månded vil jeg nok få fat i den der tascam. den kan også fllyttes fra computer til computer. jeg vil gerne inden jeg køber så i samme omgang som mit spørgsmål til de her højtaler spørge om i kender den usb udgave af art tubeamps- den skulle måske virke på linux fordi den er usb standard compatible men de lyder rigtigt godt de her tube preamps. jeg kender bare ikke nogen som har brugt dem til computer lydkort.

de er godt nok farvede i lyden de der højtalere... man har brugt alle snydetrix for at få dem til at lyde afslørende, men samtidig få dem tiltalende for pøblen. hvis du ser på frekvenskurven så er der et ca 5 db dyk ved 500 hz, og et generelt sænket niveau fra ca 150 til 500 hz.
de er meget uliniere, og er ikke noget som jeg ville ønske at skulle mikse på. jeg ville til en hver tid foretrække denne http://www.thomann.de/dk/behringer_b203 ... onitor.htm, hvis nu vi skal blive i den lave prisplasse. eller en krk højtaler (selv er jeg super glad for v8) hvis du kan finde lidt flere midler.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: lydkort til laptoip

Indlæg af cmay »

Jeg er godt klar over de ikke er egnet til mixning på et højer niveu men jeg fik dem et par hundred billiger fordi forhandler ikke kunne skaffe netop de her behringer hjem. jeg planlægger at bruge de her som midlertidlig løsning til ditten og datten men sener hen skal de bruges til bare at høre musik på med en pc som er dedikeret til media center.

jeg ved ikke om man kunne finde bedre stereo sæt til totusind kr med de specs til all round brug. altså til hjemme komponisten og som media center højtaler. De lyder skam fint nok i forhold til så meget andet men stadig ikke helt egnet til mixning-. det er heller ikke det som de er lavet til tror jeg. det er mest til små rum som presentations højtaler til emdia presentationer eller som netop hifi højtaler til pc. eller som medhørs monitors når man indspiller.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}