Kuk i panel

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Towle
Geografisk sted: Viborg

Kuk i panel

Indlæg af Towle »

Det har altid irriteret mig, at affaldskurven er placeret ude til højre i nederste panel, hvor den er svær at ramme, hvis man trækker et dokument dertil. Jeg får filerne på skrivebordet vist som store ikoner og så dækkes affaldskurver jo helt og man kan ikke afgøre præcist hvor og hvornår man skal slippe museknappen.

Og nu gik det helt galt. Jeg slap åbenbart på et forkert sted og pludselig var det normale panel delt op i to og erstattet med to orange vinduesbjælker (husker ikke teksten). Jeg højreklikkede på det til vesntre og sagde "Fjern panel og vupti ... væk var det hele.

Nu har jeg så tilføjet et nyt tomt panel. Jeg kan tilføje elementer med højreklik. Egentlig vil jeg helst have min affaldskurv et andet sted, men da jeg ikke ved hvordan man i stedet placerer den på skrivebordet, har jeg tilføjet den (midlertidigt). På mit originale panel var der til vesntre for affaldskurven to firkanter for arbejdsområde 1 og 2. Hvordan genskaber jeg dem?

Jeg havde også et ikon for en funktion der kan lukke et frosset program, men husker ikke hvor jeg fandt det.

Jeg har nu placeret Tomboy og "skrivebordsvisning" i panelet, men sammen med affaldskurven sidder de tre ikoner lidt til venstre i panelet og kan tilsyneladende ikke flyttes. Det hjælper i hvert fald ikke at trække dem med musen.
En tom taxa kørte op foran Christiansborg og ud steg Naser Khader
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Kuk i panel

Indlæg af zob »

Altså du højreklikker på panelet og taster "Tilføj til panel".
Arbejdsområdeskifter hedder arbejdsområdeskifter.
Ikon for gennemtvingning af afslutning hedder "gennemtving afslutning"
Får at flytte ikoner som er låste. Højreklikke på de aktuelle ikoner, fjern markering i "lås til panel", gentag for alle ikoner der skal kunne flyttes.
Det kan godt være der er en anden måde. Men jeg kender kun følgende. Får at tilføje affaldsikon til skrivebordet: ALT+F2 (svarer til kør på windows). Kør så gconf-editor. Under stien /apps/nautilus/desktop kan du vælge ikoner for computer, hjemmemappe, netværk, mountede disks, og affald. Sæt flueben i dem du gerne vil have vist på skrivebordet. Som du kan se kan du også ændre default-navnet her. Default er Papirkurv, hvis du er tilfreds med det, behøver du ikke foretage ændringer i værdien til navnet.
Towle

Indlæg af Towle »

zob skrev:Altså du højreklikker på panelet og taster "Tilføj til panel".
Arbejdsområdeskifter hedder arbejdsområdeskifter.
Ikon for gennemtvingning af afslutning hedder "gennemtving afslutning"

Underligt, jeg vil næsten påstå, at de ikke var der da jeg kiggede efter dem, men det kan jo ikke passe. Fint, tak, nu er de på plads.
Får at flytte ikoner som er låste. Højreklikke på de aktuelle ikoner, fjern markering i "lås til panel", gentag for alle ikoner der skal kunne flyttes.

Ingen af ikonerne i panelet er låste, så de kan jo ikke låses op. De opfører sig lidt forskelligt:
Gennemtving afslutning kan trækkes og placeres vilkårlige steder.
Arbejdsområdeskifter kan trækkes, men svupper tilbage på sin faste plads, når musetasten slippes
Skrivebordsvisning, Tomboy og Affaldskurv kan overhovedet ikke flyttes.
Det kan godt være der er en anden måde. Men jeg kender kun følgende. Får at tilføje affaldsikon til skrivebordet: ALT+F2 (svarer til kør på windows). Kør så gconf-editor. Under stien /apps/nautilus/desktop kan du vælge ikoner for computer, hjemmemappe, netværk, mountede disks, og affald. Sæt flueben i dem du gerne vil have vist på skrivebordet.

I ét og samme hug er jeg dagligt irriteret over den unødvendigt besværlige måde Ubuntu betjenes på. Samtidigt er jeg vildt imponeret over den viden du og andre har. Min indlæringskurve er meget flad, men jeg er jo også ved at være en gammel, gråhåret mand efterhånden :? Men tak for anvisningen; nu har jeg min søppelspand der hvor jeg vil have den!
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Prøv at flytte de ikoner der ikke makker ret på anden vis. I stedet for almindelig drag and drop, så højreklik på ikonet, her kan du vælge flyt. Herefter har du faktisk fat i ikonet indtil du igen venstreklikker. Det løser på min computer i hvert fald problemet med de nævnte problem-ikoner.
Det kan ofte være mere effektivt end drag and drop får disse panel-ikoner.

I ét og samme hug er jeg dagligt irriteret over den unødvendigt besværlige måde Ubuntu betjenes på. Samtidigt er jeg vildt imponeret over den viden du og andre har. Min indlæringskurve er meget flad, men jeg er jo også ved at være en gammel, gråhåret mand efterhånden
Nu har du jo fået det skrevet ind i bunden som citat i alle de poster du lægger, så du behøver vel ikke nævne det hver gang. Min eneste trøst er at jeg da også synes at skiftet fra windows til linux (ubuntu) gav andledning til at jeg skulle lære en masse nye måder at gøre tingene på. Men jeg mener ikke at de i sig selv er mere komplicerede, de er anderledes (ikke at det gør indlæringskurven mindre stejl, men jeg mener det er en vigtig pointe). Jeg har nu været fuldtidslinuxbruger i ca. 1 år (tror jeg), og jeg kan ikke længere sige at jeg finder det ene eller det andet styresystem lettere. Jeg synes dog at det er en fordel at man har flere muligheder i linux. I dag stødte jeg som eksempel på et blogindlæg med et script til at få firefox til at køre som screensaver og vise sider efter eget valg. Jeg er ikke sikker på at dette kunne gøres så enkelt under windows, men ok, jeg er heller ikke script-ekspert. Men til windows kan man selvfølgelig købe sig fra det. Lidt langt ude eksempel, men nu kom jeg lige i tanke om det. Men pointen er: hav tålmodighed, om et halvt år vil du føle dig ligeså meget hjemme på ubuntu som på windows. Det kan også være at hvis du konkret nævner de ting du mener er så meget mere komplicerede, at det er fordi der er en anden måde at gøre det på og at vi kan hjælpe dig med det.
Towle

Indlæg af Towle »

zob skrev:Prøv at flytte de ikoner der ikke makker ret på anden vis. I stedet for almindelig drag and drop, så højreklik på ikonet, her kan du vælge flyt.

Utroligt at det ikke var faldet mig ind at prøve hvad "Flyt" kan gøre"! Men okay, det virker, tak.
I ét og samme hug er jeg dagligt irriteret over den unødvendigt besværlige måde Ubuntu betjenes på. Samtidigt er jeg vildt imponeret over den viden du og andre har. Min indlæringskurve er meget flad, men jeg er jo også ved at være en gammel, gråhåret mand efterhånden
Nu har du jo fået det skrevet ind i bunden som citat i alle de poster du lægger, så du behøver vel ikke nævne det hver gang.

Du har ret, det bliver lidt trættende at høre på. Nu har jeg skiftet min signaturlinie ud. Besser?
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Det giver meget mere mening! Du må da også gerne beholde din gamle signatur. Vi kan jo ikke være fanboys hele bundtet. Bare jeg ikke hver gang bliver afkrævet et svar på hvorfor du synes at ubuntu er mere kompliceret end windows, jeg kan kun sige at det handler om vaner. Det føler jeg mig overbevist om, men vi får se. Indtil da, skal du bare spørge. Det er sådan man lærer.