Dualboot Ubuntu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Brandt
Geografisk sted: Sønderborg

Dualboot Ubuntu

Indlæg af Brandt »

Ja, viste ikke lige hvad emnet skulle være.

Jeg har en pc med ubuntu server og XBMC mm. kørerne dette fylder ca. 10% af hdd kapacitet, alt medie materiel ligger på en særskilt hdd.

Det jeg kunne tænke mig at gøre er følgende.
1. oprette en ny partition på server hdd.
2. dupliker min server installation til den nye partition
3. Ændre GRUB så det bliver muligt at boote på den nye partition.

Er det muligt.
Jeg kunne jo bare prøve, men vist det kunne udelukkes på forhånd...

/Henrik
Brandt

Re: Dualboot Ubuntu

Indlæg af Brandt »

bump.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Jeg tror måske det kan blive svært at få et svar på det spørgsmål. Jeg tror ikke der er nogen der tør rådgive omkring den slags uden selv at have direkte erfaring med det, da det jo kan gå helt galt. Du kunne udvide din læserskare ved at poste på det internationale forum. "Migrate" er et godt ord til søgning.
Men husk at lave backup først.

En anden mulighed er at installere ubuntu på den ny partition fra bunden. Det tager jo ikke meget mere en 20 minutter. Derefter kan du kopiere din /home/ og måske det du skal bruge fra /etc/ og /usr/. Er det ikke lettere? Måske har jeg misforstået noget?
Brandt

Indlæg af Brandt »

jeg prøver ad, tak for tippet.

Årsagen er at jeg ønsker at have en fuldt ud funktionsdygtig maskine jeg kan vende tilbage til, hvis enten, nået går galt eller jeg ikke bliver færdig samme dag.

/Henrik
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Hvis du vælger at installere fra bunden, behøver du ikke at slette den gamle installation med det samme. Du kan bare vente til du kan se at alt kører som det skal. Indtil da, er det jo i praksis bare dual-boot.
Brandt

Indlæg af Brandt »

men det giver jo ikke umiddelbart to identiske systemer, som udgangspunkt at lave en ny installation på en anden disk.
jeg har søgt og læst lidt. umiddelbart må det kunne gøres med dd kommandoen og lidt tilretning i GRUB.
så det vil jeg prøve i nærmeste fremtid.

/Henrik