32 kontra 64 bit, eller ældre hardware ?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

32 kontra 64 bit, eller ældre hardware ?

Indlæg af Nordsig »

Tænker lidt over hvad man får med en 64er i stedet for 32 eller blot noget gammelt hardware.

Sidder her med 2 forskellige bærbare, hhv. en Fujitsu Siemens Amilo Xi 1526 (9.10) med 3 år på bagen og en Acer Aspire 3003 WLMi (8.04). Begge 2 booter på ca. 75 sekunder og lukker ned på knap 10. Bruger dem til at surfe med, lidt musik, mail, video, skype, msn og div. tekst og regneark.
Syntes at det hele kører upåklageligt og med en hastighed der ikke lader noget at ønske. Hvad er det jeg vil få med 64 bit eller nyere hardware ?
For set i forhold til min datters sprit nye HP med Vista bliver det sgu svært at sparke smilet af mig. (Vista boot ca. 95 sek. og nedlukning..... skal lige have en opgradering til mit stopur før det kan tælle så langt. Alt mellem disse er der ikke den store forskel på bort set fra MS prog/Linux prog.)
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: 32 kontra 64 bit, eller ældre hardware ?

Indlæg af zob »

Uanset alderen på din Fujistsu som kører 9.10, så tror jeg godt du kan forvente dig at halvere boot-tiden når du engang kan opgradere til 10.04. Så spar på smilene, det bliver endnu bedre.
Når det så er sagt, så er svaret på, hvad du ville få med nyere hardware: Ikke noget. Hvis du ikke har behovet, og det har du jo tydeligvis ikke når du spørger, så er der da bestemt ingen grund til at bruge penge på ny hardware. Prisen er en af de store fordele ved linux, hvis du spørger mig (blandt mange andre). Det er billigere i indkøb og hardwaren holder længere, og programmerne er oftest også billigere.

Vent til du får behov eller en uimodståelig trang til at shoppe for at kompensere for mangel på kærlighed eller andet godt som livet ikke vil skænke dig.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: 32 kontra 64 bit, eller ældre hardware ?

Indlæg af lath »

32-bit eller 64-bit Ubuntu?

Har du meget RAM og og har RAM sultne programmer (lyd og video redigering, eller meget store databaser), så er det 64-bit, ellers er det 32-bit.

Nogle 32-bit programmer virker ikke eller virker dårligt med 64-bit Ubuntu.
Jeg har en Fujitsu-Siemens Amillo Pa1510 med 2 GB RAM, og Ubuntu 9.10 32-bit og 32-bit software virker bedre på 9.10, end på den Ubuntu 8.10 64-bit der var installeret før.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: 32 kontra 64 bit, eller ældre hardware ?

Indlæg af Artificial Intelligence »

og Ubuntu 9.10 32-bit og 32-bit software virker bedre på 9.10, end på den Ubuntu 8.10 64-bit der var installeret før.

Nu er der også to releases forskel på de to :wink:

Det eneste knas jeg har haft med 64-bit pt. er AdobeAir som jeg ikke kan få til at virke ordenligt, men det er også 32 bit close source.
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: 32 kontra 64 bit, eller ældre hardware ?

Indlæg af zob »

Måske misforstod jeg spørgsmålet, men jeg læste det ikke som et spørgsmål om at skifte til 64-bit på den nuværende hardware (som jeg forstod var 32bit), men derimod om vi mente det var så meget federe at have 64bit, at han skulle købe ny hardware (og om hvad man egentlig får ud af ny hardware). Deraf mit svar. Bare så det kan læses, hvis det skulle være mig der har misforstået spørgsmålet.