Problemer med at sætte TV til bærbar Ubuntu 9.04 32 bit
-
- IRC nickname: Sp0t
- Geografisk sted: Jamaica
Problemer med at sætte TV til bærbar Ubuntu 9.04 32 bit
Hej.
Jeg har et problem med at få mit TV til at virke korrekt i Ubuntu 9.04 32 bit.
Jeg har forbundet mit TV med min bærbar via. et VGA kabel og det ser ud til der sker noget på TV'et når jeg går ind i "System/Indstilninger/Skærm" og vælger at slå den nye skærm til, men idet jeg så kommer ind igen, så er skærmen på den bærbar helt umulig at se, hvor den på TV'et bare står og flimre sort, eller blinker.
Man kan se en lille smule af billedet på den bærbar, men det er ubrugeligt og svært at guide sig rundt, og jeg har prøvet at tage det fra og sætte det til igen, også starte op uden TV sat til, der virker det fint, men ligeså snart TV`et ryger på, så sker der ingenting, udover det jeg har forklaret.
På forhånd tak.
Jeg har forbundet mit TV med min bærbar via. et VGA kabel og det ser ud til der sker noget på TV'et når jeg går ind i "System/Indstilninger/Skærm" og vælger at slå den nye skærm til, men idet jeg så kommer ind igen, så er skærmen på den bærbar helt umulig at se, hvor den på TV'et bare står og flimre sort, eller blinker.
Man kan se en lille smule af billedet på den bærbar, men det er ubrugeligt og svært at guide sig rundt, og jeg har prøvet at tage det fra og sætte det til igen, også starte op uden TV sat til, der virker det fint, men ligeså snart TV`et ryger på, så sker der ingenting, udover det jeg har forklaret.
På forhånd tak.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Problemer med at sætte TV til bærbar Ubuntu 9.04 32 bit
Spotten skrev:Hej.
På forhånd tak.
Sørg for at indstille VSync og HSync frekvenser korrekt (= så det svarer til hvad dit TV kan lide). HSync og VSync frekvenser finder du i din TV manual. Jeg går allerede ud fra at du bruger en opløsning, som dit TV kan håndtere, incl. interlacet/ikke interlacet billede.
Du bør bruge "Multiple Screens" fra System>Administration menuen. Programmet finde du i "grandr" pakken.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
lath skrev:Spotten skrev:Hej.
På forhånd tak.
Sørg for at indstille VSync og HSync frekvenser korrekt (= så det svarer til hvad dit TV kan lide). HSync og VSync frekvenser finder du i din TV manual. Jeg går allerede ud fra at du bruger en opløsning, som dit TV kan håndtere, incl. interlacet/ikke interlacet billede.
Du bør bruge "Multiple Screens" fra System>Administration menuen. Programmet finde du i "grandr" pakken.
/Lars
Hej.
Jeg har prøvet at installere den "grandr", men det virker heller ikke.
Jeg genstarter min maskine, eller slukker den, sætter TV`et til, starter grandr når jeg kommer ind i systemet og sætter opløsningen på skærmen så høj som mulig, som er 1024x768 på den port, ellers kan grafikkortet ikke trække mere, fordi på selvsamme TV, kan jeg på min anden bærbar, med Ubuntu 9.10 64 bit, forbinde uden problemer via. HDMI og sætte den i 1366x768 som også er max for skærmen.
Når jeg sætter TV'ets opløsning, så kan jeg til at starte med se hele min skærm på den bærbar, men på TV passer billedet ikke til skærmen, men billedet er der i det mindste, så nu virker det til vi er kommet et skridt videre i den rigtige retning, måske?
På forhånd tak.
-
Spotten skrev:lath skrev:Spotten skrev:Hej.
På forhånd tak.
/Lars
Hej.
Jeg har prøvet at installere den "grandr", men det virker heller ikke.
Jeg genstarter min maskine, eller slukker den, sætter TV`et til, starter grandr når jeg kommer ind i systemet og sætter opløsningen på skærmen så høj som mulig, som er 1024x768 på den port, ellers kan grafikkortet ikke trække mere, fordi på selvsamme TV, kan jeg på min anden bærbar, med Ubuntu 9.10 64 bit, forbinde uden problemer via. HDMI og sætte den i 1366x768 som også er max for skærmen.
Når jeg sætter TV'ets opløsning, så kan jeg til at starte med se hele min skærm på den bærbar, men på TV passer billedet ikke til skærmen, men billedet er der i det mindste, så nu virker det til vi er kommet et skridt videre i den rigtige retning, måske?
På forhånd tak.
Hvis computeren grafikkort ikke kan vise mere end 1024x768 på sit ekstern skærm-stik er den extra plads (1366-1024)x(768-768)=342x0 pixels tabt.
Det er der ikke noget software som kan lave om på.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Det er en Lenovo Thinkpad R400 og jeg mener bestemt (ved det dog ikke, og kan ikke lige finde noget omkring det pt, men leder videre) at den kan køre mere end 1024x768 på udgangen, men det burde vel skaleres så det passer på skærmen, og ikke så det er STØRRE end skærmen, dvs der er ting der stikker udenfor.
-
Spotten skrev:Det er en Lenovo Thinkpad R400 og jeg mener bestemt (ved det dog ikke, og kan ikke lige finde noget omkring det pt, men leder videre) at den kan køre mere end 1024x768 på udgangen, men det burde vel skaleres så det passer på skærmen, og ikke så det er STØRRE end skærmen, dvs der er ting der stikker udenfor.
Det er bare dum elektronik. Jeg har set at et TV kan skalere et lille billede til et større, men aldrig et for stort billede til et som passer til TV skærmens skærm-opløsning.
/Lars
-
lath skrev:Spotten skrev:Det er en Lenovo Thinkpad R400 og jeg mener bestemt (ved det dog ikke, og kan ikke lige finde noget omkring det pt, men leder videre) at den kan køre mere end 1024x768 på udgangen, men det burde vel skaleres så det passer på skærmen, og ikke så det er STØRRE end skærmen, dvs der er ting der stikker udenfor.
Det er bare dum elektronik. Jeg har set at et TV kan skalere et lille billede til et større, men aldrig et for stort billede til et som passer til TV skærmens skærm-opløsning.
/Lars
Jamen, kan det virkelig være rigtigt det faktisk er helt ubrugeligt så? Det er ikke på min egen maskine, det er på kærestens, og jeg ville da mene når man sender et signal i 1024x768, så strækker den de 1024 til 1366, det har jeg da kun oplevet tidligere på andre opsætninger, mener endda også der har været et pr ubuntu opsætninger imellem.
På forhånd tak.
EDIT: Så vidt jeg kan se her, er det et Intel GMA 4500MHD grafikkort der sidder i maskinen, som efter hvad jeg kan se, skulle kunne trække 1024x768 som max på sin VGA udgang.
-
Spotten skrev:Så vidt jeg kan se her, er det et Intel GMA 4500MHD grafikkort der sidder i maskinen, som efter hvad jeg kan se, skulle kunne trække 1024x768 som max på sin VGA udgang.
Jeg vil mene at du så ikke skal regne med et billede større end 1024x768 pixels. Det kan dog være at TVet kan skalere billedet, men jeg tvivler stærkt på at TVets elektronik har de evner.
/Lars
-
lath skrev:Spotten skrev:Så vidt jeg kan se her, er det et Intel GMA 4500MHD grafikkort der sidder i maskinen, som efter hvad jeg kan se, skulle kunne trække 1024x768 som max på sin VGA udgang.
Jeg vil mene at du så ikke skal regne med et billede større end 1024x768 pixels. Det kan dog være at TVet kan skalere billedet, men jeg tvivler stærkt på at TVets elektronik har de evner.
/Lars
Jamen det virker jo fint med f.eks Windows, og det virker også fint med min maskine på Ubuntu 9.10 64 bit, på selv samme TV, dog er det på HDMI indgangen på TV, som kan tage 1366x768, og der fylder den HELE billedet ud på skærmen, PRÆCIS som den skal, MEN min bærbar, kan også smide 2560x1920 ud via HDMI.
Jeg tror du misforstår det jeg snakker om, ellers snakker vi forbi hinanden, det virker i hvert fald sådan set med mine øjne, men måske vi har ikke forstår hinanden.
Jeg sender fra denne PC det drejer sig om, et signal via VGA til TV, det sendes i 1024x768, og det kan ikke være noget med elektronikken da det jo virker upåklageligt i Windows, som jo er software. Driveren til GFX som styre skærmenhederne.
Er jeg helt lost eller er du?
-
Spotten skrev:lath skrev:Spotten skrev:Så vidt jeg kan se her, er det et Intel GMA 4500MHD grafikkort der sidder i maskinen, som efter hvad jeg kan se, skulle kunne trække 1024x768 som max på sin VGA udgang.
/Lars
Jamen det virker jo fint med f.eks Windows, og det virker også fint med min maskine på Ubuntu 9.10 64 bit, på selv samme TV, dog er det på HDMI indgangen på TV, som kan tage 1366x768, og der fylder den HELE billedet ud på skærmen, PRÆCIS som den skal, MEN min bærbar, kan også smide 2560x1920 ud via HDMI.
Jeg tror du misforstår det jeg snakker om, ellers snakker vi forbi hinanden, det virker i hvert fald sådan set med mine øjne, men måske vi har ikke forstår hinanden.
Jeg sender fra denne PC det drejer sig om, et signal via VGA til TV, det sendes i 1024x768, og det kan ikke være noget med elektronikken da det jo virker upåklageligt i Windows, som jo er software. Driveren til GFX som styre skærmenhederne.
Er jeg helt lost eller er du?
Jeg er helt med på at din egen maskine kan sende et billede til TVet som fylder hele dens skærmareal ud, da dens skærmkort kan 260x1920 pixels ud over HDMI (DVI-D). Det er også logisk nok at der ikke er nogle problemer her.
Kan den anden maskine vi snakkre om gøre det i Windows, men ikke i Ubuntu må det være et driver problem. Intel grafikkort er i den sammenhæng noget af det mest crappy der findes lige pt., men det skulle efter sigende blive meget bedre om et par måneder inde i det nye år (2010), når Intel får lavet en driver der passer med den nye X server software-arkitektur.
Edit:
Det er aldrig software der har de største begrænsninger. Digital hardware bliver nødt til at arbejde med endelige størrelser.
F.eks. kan man godt lave 256-bit AES kryptering[1] på 32-bit og 64-maskiner, men hardwaren kan ikke håndtere bit-bredder større end 32-bit/64-bit.
/Lars
[1] AES kryptering:
http://da.wikipedia.org/wiki/Advanced_Encryption_Standard
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
hvis tv'et "forventer 1366x768" og du kun giver det 1024x768 så skal du ind og fortælle tvet at det kun kører med den mindre opløsning ellers har det jo ingen ide herom. tv'et ser bare sorte pixels rundt om det den får (eller rettere ikke definerede pixels = sorte pixels)
det er nu meget normalt, og sådan det fungerer på ca 90% af alle de store skærme jeg har haft på en computer i gennem årene
det er nu meget normalt, og sådan det fungerer på ca 90% af alle de store skærme jeg har haft på en computer i gennem årene
-
Jeg tror stadig vi snakkes forbi hinanden!
Sådan som jeg forstår det, burde man kunne se HELE sit skrivebord, både på PC og TV, problemet er det ikke passer på TV, der er sorte bjælker ja, men det stikker udenfor skærmen så man ikke kan se menuknapperne og start menu osv. det er ikke sådan at hele billedet bliver vist som det burde på TV, som i skriver skulle der være sorte bjælker ja, men stadig burde den vel vise HELE skrivebordet begge steder?
Jeg sender som sagt et MINDRE signal end TV kan køre, som i skriver, der plejer den strække det ud, hvor i skriver den ikke kan skalere det mindre hvis man sender et STØRRE signal end TV`et kan tage? Ellers misforstår jeg noget fuldstændigt?
Den burde vel vise HELE billedet på TV`et, og ikke et billede der er større end TV`et, så man ikke kan guide sig rundt på det? I opløsningen 1024x768, ellers forstår jeg det altså ikke...
P.S så er det jo intet problem i f.eks Windows, der virker det uden problemer som det skal, den skalere det så det tilpasser sig skærmen når man indsender 1024x768, strækkes det bare til 1366x768, så det er ikke det der er problemet, det må enten være tilslutningen (Kablet), som jo er et VGA kabel, sat til TV fra bæbar. Så det kan jo kun være måden driveren i systemet håndtere andre udgange på, den ser ud til at have fejl, jeg ville prøve 9.10 hvis muligt men det er ikke muligt for hende da hun sidder alene med det og ikke lige kan sætte det op på ny.
EDIT:
Kunne man evt hente en driver fra nVidia og installere den og se om den gør det bedre?
Jeg bruger ikke selv den standard driver der er i Ubuntu til at håndere skærmen med da den anbefalede en fra nVidia til mit GFX da det er en stationær, og der er der ingen problemer med at sætte mit TV til via f.eks S-VHS - SCART kabel, og så virker det, og jeg kan tilpasse billedet så det passer på mit gamle CRT TV.
Jeg synes det lyder underligt det i siger, men det kan være jeg misforstår noget, eller i har misforstået min hensigt med mit spørgsmål..
Sådan som jeg forstår det, burde man kunne se HELE sit skrivebord, både på PC og TV, problemet er det ikke passer på TV, der er sorte bjælker ja, men det stikker udenfor skærmen så man ikke kan se menuknapperne og start menu osv. det er ikke sådan at hele billedet bliver vist som det burde på TV, som i skriver skulle der være sorte bjælker ja, men stadig burde den vel vise HELE skrivebordet begge steder?
Jeg sender som sagt et MINDRE signal end TV kan køre, som i skriver, der plejer den strække det ud, hvor i skriver den ikke kan skalere det mindre hvis man sender et STØRRE signal end TV`et kan tage? Ellers misforstår jeg noget fuldstændigt?
Den burde vel vise HELE billedet på TV`et, og ikke et billede der er større end TV`et, så man ikke kan guide sig rundt på det? I opløsningen 1024x768, ellers forstår jeg det altså ikke...
P.S så er det jo intet problem i f.eks Windows, der virker det uden problemer som det skal, den skalere det så det tilpasser sig skærmen når man indsender 1024x768, strækkes det bare til 1366x768, så det er ikke det der er problemet, det må enten være tilslutningen (Kablet), som jo er et VGA kabel, sat til TV fra bæbar. Så det kan jo kun være måden driveren i systemet håndtere andre udgange på, den ser ud til at have fejl, jeg ville prøve 9.10 hvis muligt men det er ikke muligt for hende da hun sidder alene med det og ikke lige kan sætte det op på ny.
EDIT:
Kunne man evt hente en driver fra nVidia og installere den og se om den gør det bedre?
Jeg bruger ikke selv den standard driver der er i Ubuntu til at håndere skærmen med da den anbefalede en fra nVidia til mit GFX da det er en stationær, og der er der ingen problemer med at sætte mit TV til via f.eks S-VHS - SCART kabel, og så virker det, og jeg kan tilpasse billedet så det passer på mit gamle CRT TV.
Jeg synes det lyder underligt det i siger, men det kan være jeg misforstår noget, eller i har misforstået min hensigt med mit spørgsmål..
-
Spotten skrev:Jeg tror stadig vi snakkes forbi hinanden!
Som du selv først skriver, så kan TVets elektronik slet ikke håndtere det billede. Jeg tror ikke at jeg misforstår noget.
Spotten skrev:P.S så er det jo intet problem i f.eks Windows, ....
Det betyder bare at hardwaren (grafikkortet) ikke er defekt - intet andet. Derudover så er der det at Linux ikke lige er det samme som Windows: http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm.
Kig også i min næste kommentar.
Spotten skrev:
... der virker det uden problemer som det skal, den skalere det så det tilpasser sig skærmen når man indsender 1024x768, strækkes det bare til 1366x768, så det er ikke det der er problemet, det må enten være tilslutningen (Kablet), som jo er et VGA kabel, sat til TV fra bæbar. Så det kan jo kun være måden driveren i systemet håndtere andre udgange på, den ser ud til at have fejl, jeg ville prøve 9.10 hvis muligt men det er ikke muligt for hende da hun sidder alene med det og ikke lige kan sætte det op på ny
EDIT:
I Linux er device drivers en del af kernen, som i de fleste tilfælde er noget der kan indsættes i kernen. (Kerne moduler kommer i *.ko filer).
Det er ikke altid en god ide at bruge en driver, som potentielt ikke er helt gennemtestet, eller er meget ny, men nogle gange virker det bare.
Få fat i et nVidea kontrolprogram for det grafikkort - det kræver at den rigtige driver er installeret for at programmet virker.
For ATI grafikkort hedder kontrolporgrammet ATI Catalyst Control Center - der må være noget ligende til nVidea grafikkort.
/Lars
-
Oook! Nu tror jeg jeg er mere eller mindre med!
Jeg finder det også lidt underligt man skal installere en nVidia driver, til et Intel kort?
Jeg finder det også lidt underligt man skal installere en nVidia driver, til et Intel kort?
-
Spotten skrev:Oook! Nu tror jeg jeg er mere eller mindre med!
Ja, den havde jeg ikke lige fanget selv om du tidligere har nævnt at du havde Intel hardware.
... men kl er også 03:29 - tror det er på tide at få noget søvn.
/Lars