Jeg har nogle Dell Latitude 400, som ikke har hverken floppy eller CD rom drev.
Og som ikke kan starte fra det ene usb stik, der er.
Så jeg har sat Hd'en op på en nyere Dell Latitude 600.
Når så jeg sætter HD'en tilbage i 400'eren starter den godt nok med Ubuntu,
men finder nogle filsystem fejl og får så lov at rette dem med fsck.
Derefter går den ud og spørger om bruger og psw, hvad jeg ikke har sat den op til.
Jeg har bedt starte med mig (c) som bruger uden psw.
Når jeg så giver den mit brugernavn (c) og mit psw(1) -
jeg vil gerne gøre det enkelt - så ender hele balladen med følgende skærm:
Ubuntu 9.10 c-laptop tty1
c-laptop login: c
Password: (som jeg giver den, men som den ikke skriver)
Last login: Mon Dec 28 18:07:04 EET 2009 on tty1
Linux c-laptop 2.6.31-16-generic #53-Ubuntu SMP Tue Dec 8 04:01:29UTC 2009 i686
To access official Ubuntu documentation, please visit:
http://help.ubuntu.com/
0 packages can be updated.
0 updates are security updates.
c@c-laptop:~$
Er der nogen, der kan tyde den?
Eller foreslå andre måder at opsætte HD?
Jeg har selvfølgelig forsøgt med en CloneZilla i usb.
Flytte HD til ældre maskine - Løst
-
- Geografisk sted: Moldavien
Flytte HD til ældre maskine - Løst
Senest rettet af Peter Fjelstrup 19. mar 2010, 12:24, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Flytte HD til ældre maskine
Du starter i en tekst konsol, hvor login programmet prompter dig for brugernavn og kodeord.
Det du tænker på er nok det grafiske system - her mere specifikt gdm, som starter X klienten GNOME. X klienten kan nok ikke starte fordi X serveren ikke kan starte, da du har 2 forskellige grafikkort i de 2 computere.
Du bør have et kodeord til brug ved administrative handlinger - ikke at have det er dårlig Windåse (XP) stil. Der er en årsag til at Windows Vista og Windows 7 også kræver et kodeord for administrative handlinger.
Du ændrer dit kodeord således:
udført i en Terminal
/Lars
Det du tænker på er nok det grafiske system - her mere specifikt gdm, som starter X klienten GNOME. X klienten kan nok ikke starte fordi X serveren ikke kan starte, da du har 2 forskellige grafikkort i de 2 computere.
Du bør have et kodeord til brug ved administrative handlinger - ikke at have det er dårlig Windåse (XP) stil. Der er en årsag til at Windows Vista og Windows 7 også kræver et kodeord for administrative handlinger.
Du ændrer dit kodeord således:
Kode: Vælg alt
passwd
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Det der med psw er vi ikke enige om!
Jeg sidder ude på lars tyndskids mark - helt mutters alene, og skal skrive kodeord 30 gange for hver maskine, og jeg har hundrede! Og brugerne bliver grønne i ansigtet bare ved tanken om at skifte sprog, så de kalder på mig!
Forklar mig hvad jeg skal gøre? Hvordan starter jeg en tekst konsol? Eller skriver du til mig at det, der sker,
er at maskinen selv går ud i en tekst konsol?
Eller siger du til mig, at jeg skal finde en maskine med samme grafikkort?
Hvorfor accepterer den ikke mit navn og psw i øvrigt?
Når russerne taler som maskingeværer og læsper med lukket mund, beder jeg dem tale klart og tydeligt som til en 2 årig.
Det er ikke nok, at de selv forstår hvad de siger. Kommunikation er, at modtageren også forstår det.
vh Peter
Jeg sidder ude på lars tyndskids mark - helt mutters alene, og skal skrive kodeord 30 gange for hver maskine, og jeg har hundrede! Og brugerne bliver grønne i ansigtet bare ved tanken om at skifte sprog, så de kalder på mig!
Forklar mig hvad jeg skal gøre? Hvordan starter jeg en tekst konsol? Eller skriver du til mig at det, der sker,
Eller siger du til mig, at jeg skal finde en maskine med samme grafikkort?
Hvorfor accepterer den ikke mit navn og psw i øvrigt?
Når russerne taler som maskingeværer og læsper med lukket mund, beder jeg dem tale klart og tydeligt som til en 2 årig.
Det er ikke nok, at de selv forstår hvad de siger. Kommunikation er, at modtageren også forstår det.
vh Peter
-
Peter Fjelstrup skrev:Det der med psw er vi ikke enige om!
Jeg sidder ude på lars tyndskids mark - helt mutters alene, og skal skrive kodeord 30 gange for hver maskine, og jeg har hundrede!
Ok det forstår jeg godt - ret trættende med 100 maskiner. Det må egentligt kunne gøres mere elegant - Hvorfor ikke gøre det 30 gange en gang for alle og så klone /boot / og en swap partition til de andre maskiner via en server - det kan gøres i parallel i et LAN netværk.
Serveren er din testmaskine. Taget kig på CloneZilla: http://clonezilla.org/
Clonezilla:
You're probably familiar with the popular proprietary commercial package Norton Ghost®, and its OpenSource counterpart, Partition Image. The problem with these software packages is that it takes a lot of time to massively clone systems to many computers. You've probably also heard of Symantec's solution to this problem, Symantec Ghost Corporate Edition® with multicasting. Well, now there is an OpenSource clone system (OCS) solution called Clonezilla with unicasting and multicasting!
Clonezilla, based on DRBL, Partition Image, ntfsclone, partclone, and udpcast, allows you to do bare metal backup and recovery. Two types of Clonezilla are available, Clonezilla live and Clonezilla SE (server edition). Clonezilla live is suitable for single machine backup and restore. While Clonezilla SE is for massive deployment, it can clone many (40 plus!) computers simultaneously. Clonezilla saves and restores only used blocks in the harddisk. This increases the clone efficiency. At the NCHC's Classroom C, Clonezilla SE was used to clone 41 computers simultaneously. It took only about 10 minutes to clone a 5.6 GBytes system image to all 41 computers via multicasting!
Features of Clonezilla
* Free (GPL) Software.
* Filesystem supported: ext2, ext3, ext4, reiserfs, xfs, jfs of GNU/Linux, FAT, NTFS of MS Windows, and HFS+ of Mac OS. Therefore you can clone GNU/Linux, MS windows and Intel-based Mac OS, no matter it's 32-bit (x86) or 64-bit (x86-64) OS. For these file systems, only used blocks in partition are saved and restored. For unsupported file system, sector-to-sector copy is done by dd in Clonezilla.
* LVM2 (LVM version 1 is not) under GNU/Linux is supported.
* Multicast is supported in Clonezilla SE, which is suitable for massively clone. You can also remotely use it to save or restore a bunch of computers if PXE and Wake-on-LAN are supported in your clients.
* Based on Partimage, ntfsclone, partclone, and dd to clone partition. However, clonezilla, containing some other programs, can save and restore not only partitions, but also a whole disk.
* By using another free software drbl-winroll, which is also developed by us, the hostname, group, and SID of cloned MS windows machine can be automatically changed.
Limitations
* The destination partition must be equal or larger than the source one.
* Differential/incremental backup is not implemented yet.
* Online imaging/cloning is not implemented yet. The partition to be imaged or cloned has to be unmounted.
* Software RAID/fake RAID is not supported by default. It's can be done manually only.
Peter Fjelstrup skrev:Og brugerne bliver grønne i ansigtet bare ved tanken om at skifte sprog, så de kalder på mig!
Det er en administrator opgave, så det er vel årsagen til at de gør det.
Peter Fjelstrup skrev:Forklar mig hvad jeg skal gøre? Hvordan starter jeg en tekst konsol? Eller skriver du til mig at det, der sker,
Den starter med 6 tekstlogin skærme automatisk - uanset hvordan maskinen startes op, altså både med og uden grafisk brugergænseflade.
Peter Fjelstrup skrev:Eller siger du til mig, at jeg skal finde en maskine med samme grafikkort?
Nej, men det vil gøre det nemmere. Du skal installere X server pakken for de 2 grafikkort der er i de 2 maskiner. Med 100 maskiner skal der en X server pakke ind for hver unikke kombination af grafikkort fabrikant og model af grafikkort på din alt testmaskine.
Peter Fjelstrup skrev:Hvorfor accepterer den ikke mit navn og psw i øvrigt? ...
Jeg gætter at login-programmet ikke kan lide kodeord uden indhold.
Håber at det hjælper dig.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Tak for mere udførlig besked.
Ja, jeg har hentet en clonezilla, og det er den, jeg har
brugt til at opsætte harddiskene i de små maskiner.
Jeg vil prøve at skifte til et fyldigere psw - bare for at se, om du har ret.
Men ellers må jeg nok i gang med at lære lidt om servere,
det har jeg længe gerne villet, men mine 'elever' har altid været
private, som kun havde en enkelt computer.
Jeg skal alligevel til det, for vores hospital kører net, og de har
jo piratWin, så det bliver lærerigt at se, om jeg kan få mine
maskiner til at køre på deres net.
Ubuntuuser42 lavede et skript til mig, som jeg har downloaded,
men som ikke kører endnu pga vistnok dårlige DVD drev.
Han er ikke glad ved, at jeg spørger 100 andre også, og der er simpelthen
et gab mellem hans viden og min, som det vil tage adskillige
'børnehavetimer' at fylde ud.
Er det nok med en lan ledning mellem de 2 maskine, eller skal der en
switch/router imellem også? Kan jeg eventuelt bruge den trådløse
D-link, jeg har liggende? Altså med fast forbindelse?
så vil jeg se, om jeg har de fornødne grejer, inden jeg sætter mig
til skolebænken.
vh Peter
-
- Forfatter
- Geografisk sted: Christianshavn
Peter, du må hjertensgerne spørge, ringe, whatever. Bare venligst fokuser på een strategi ad gangen til den er implementeret eller kører fast. Ellers er det svært at få dig i mål.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
-
Hej Peter.
Skal du have noget NAS[1] (Network Attached Storage), altså en filserver, op at køre så kan det være nemmest for dig at bruge FreeNAS[2], som er FreeBSD[3] + en masse NAS relaterede værktøjer præinstalleret (= mindre hovedpine ved opsætning af programmer).
God fornøjelse med det.
/Lars
[1] NAS:
Fra dansk Wikipedia:
Lars' note: altså man kan dele filer.
Engelsk Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Network-attached_storage
[2] FreeNAS:
http://freenas.org/features
[3] FreeBSD:
http://www.dk.freebsd.org/
Skal du have noget NAS[1] (Network Attached Storage), altså en filserver, op at køre så kan det være nemmest for dig at bruge FreeNAS[2], som er FreeBSD[3] + en masse NAS relaterede værktøjer præinstalleret (= mindre hovedpine ved opsætning af programmer).
God fornøjelse med det.
/Lars
[1] NAS:
Fra dansk Wikipedia:
Netværkstilsluttet lager (en: Network-attached storage) (NAS) er en filbaseret computer lagerenhed tilsluttet et datanet, der giver adgang til data for klienter tilsluttet netværket.
Lars' note: altså man kan dele filer.
Engelsk Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Network-attached_storage
[2] FreeNAS:
http://freenas.org/features
[3] FreeBSD:
http://www.dk.freebsd.org/