Dual boot

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
oz1lmc
Geografisk sted: 9310 Vodskov

Dual boot

Indlæg af oz1lmc »

Kære venner.

Først vil jeg ønske jer en god Jul, selv om det har været Jul, men også et Godt Nytår, selv om jeg ikke har fået løst alle mine problemer, nå
det kommer vel nok .
Dernæst vil jeg høre om der kan laves dual boot med Ubuntu.???
Det er Ubuntu Studio og Ubuntu 9.10 der er tale om, jeg har forsøgt, men det ser ikke ud til at jeg kan vælge hvilken
program der skal starte op først.
Selve instalationen af de to programmer gik fint, ingen spørgsmål fra programmets side.

Hvad mener i om dette. ???????????????

Med Venlig Hilsen
Ib
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Dual boot

Indlæg af lath »

oz1lmc skrev:Kære venner.

Først vil jeg ønske jer en god Jul, selv om det har været Jul, men også et Godt Nytår, selv om jeg ikke har fået løst alle mine problemer, nå
det kommer vel nok .
Dernæst vil jeg høre om der kan laves dual boot med Ubuntu.???
Det er Ubuntu Studio og Ubuntu 9.10 der er tale om, jeg har forsøgt, men det ser ikke ud til at jeg kan vælge hvilken
program der skal starte op først.
Selve instalationen af de to programmer gik fint, ingen spørgsmål fra programmets side.

Hvad mener i om dette. ???????????????

Med Venlig Hilsen
Ib

Mit bud på en mulig konfiguration af harddisken:

Det er vel nemmest, hvis du har flere harddiskpartitions
1: En /boot, ca 120 MB for Studio
2: en ----------//------- for 9.10
5: Linux extended partition, resten af harddisken i størrelse
6: En / for Studio
7: En / for 9.10
8: En swap partition (min størrelse :=RAM, max størrlse := 2xRAM)
9: En /home partition

Partitions 6 til 9 bor (ligger inde) i partition 5.

Ialt 6 partitions, 7 hvis man også tæller Linux Extended partitionen med.

Ubuntu Studio må ikke mounte patition 2, og 7, og Ubuntu 9.10 må ikke mounte partition 1 og 6. (Man kan godt mounte de partitions, men det er ikke en god idé, hvis du ikke har noget formål med det - det er bare min holdning.)

For Ubuntu Studio kan du også undlade at bruge swap, så ved du pludselig hvornår du skal ud og shoppe RAM på den hårde måde. Dvale (hibernation) virker ikke hvis du ikke bruger swap, eller der ikke er en mængde fri swap-plads svarende til din RAM.

I øvrigt , så brug 64-bit udgave af Ubuntu Studio, da du nok arbejder med meget store mængder af data.

GRUB boot loaderen tager sig af dual boot.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags