grub 2 oprydning LØST

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
icecold

grub 2 oprydning LØST

Indlæg af icecold »

Hej

Jeg har kørt en system oprydning i min 9.10. og nu ville jeg gerne have fjernet de extra entry's der er i grubmenuen.

Jeg har 2 kernels i "overskud" på listen men kan ikke fjerne dem fra menuen selvom jeg har fjernet dem i systemoprydningen.

Hvordan får jeg fjernet dem? Jeg bruger grub2.
Senest rettet af icecold 27. dec 2009, 18:05, rettet i alt 1 gang.
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: grub 2 oprydning

Indlæg af laoshi »

Du kan fjerne dem ved at redigere i listen /boot/grub/menu.lst - men hold tungen lige i munden når du gør det!

Du åbner den i gedit med

Kode: Vælg alt

gksu gedit /boot/grub/menu.lst

De første mange linjer lader du stå urørte. Når du kommer til linje 131 ( i hvert fald hos mig), så kommer du til den liste som du får tilbudt ved opstart.
Du kan udkommentere de uønskede muligheder ved at sætte et # forrest i de linjer, som omhandler disse. Når du har gjort det, så gemmer og lukker du, og så får du dem ikke vist næste gang du starter.

Men pas på ikke at fjerne andet og mere end de valg som du er sikker på du ikke vil se en anden gang.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
icecold

Indlæg af icecold »

/boot/grub/menu.lst

filen findes ikke :-(

er der ikke noget med at med 9.10 er der en ny opsætning i grub ? altså der er forskel på grub 1,5 og grub 2
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Jeg plejer bare at søge på "linux-image" i synaptic og så markere dem til fuldstændig fjernelse, så får du også frigjort lidt ekstra plads. Men som laoshi nævner, skal du være sikker på, hvad du fjerner. Du kunne sikkert (alt efter hvordan dit system er opdateret) fjerne f.eks. linux-image-2.6.31-14-generic.
Jeg ville personligt vælge at have mindst to kerner tilbage på mit system, deriblandt den nyeste selvfølgelig. Så kan du altid starte op på en ældre kerne hvis den nyeste ikke virker.
icecold

Indlæg af icecold »

zob skrev:Jeg plejer bare at søge på "linux-image" i synaptic og så markere dem til fuldstændig fjernelse, så får du også frigjort lidt ekstra plads. Men som laoshi nævner, skal du være sikker på, hvad du fjerner. Du kunne sikkert (alt efter hvordan dit system er opdateret) fjerne f.eks. linux-image-2.6.31-14-generic.
Jeg ville personligt vælge at have mindst to kerner tilbage på mit system, deriblandt den nyeste selvfølgelig. Så kan du altid starte op på en ældre kerne hvis den nyeste ikke virker.

Ja jeg har netop fjernet linux-image - men kernerne optræder stadig i min grub liste :-(
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Og hvis du skriver

sudo update-grub2
icecold

Indlæg af icecold »

Det prøver jeg - skal lige vente på at maskinen bliver færdig med at flytte 200 gb til en anden disk. derefter genstarter jeg og ser hvad det har gjort til forskel
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Rapporter endelig tilbage.
icecold

Indlæg af icecold »

hold da op - det gjorde noget ved læsbarheden på opstarten. :mrgreen:

takker for hjælpen