eitreach hylder Tom Waits!

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

eitreach hylder Tom Waits!

Indlæg af eitreach »

På tide jeg får postet noget folk måske kan få glæde af, som ikke udelukkende består af Vista-bashing. Musikeren Tom Waits bliver dagens emne, istedet.


Billede

Jeg har i det sidste stykke tid lyttet ufatteligt meget til Tom Waits, efter jeg fik hans musik foreslået i en sammenhæng jeg ikke helt kan huske. Hvad jeg dog er nået frem til, er at manden er en fantastisk musiker og iscenesætter af samme.

Indtil videre har jeg lyttet mest til hans tidlige materiale (fra 70'erne hovedsageligt), som hovedsageligt består af jazzet, bar-poetisk fundering over tilværelsen i Los Angeles som en af dem de andre ikke altid vil lege med. Utroligt nok, får han det hele til at virke næsten romantisk, som om alt har et lille buzz på et eller andet plan - som om det hele alligevel ikke er så slemt udenpå.

Når han sidder ved klaveret og crooner sig igennem sine tekster, med en klang som mest af alt lyder som om den er gennemblødt i whiskey, hængt i et rygehus og bagefter lagt på en hovedvej for at blive kørt over, med sin (hovedsageligt) lille trio af bas, saxofon og et sæt trommer i baggrunden, mens han selv sidder ved klaveret, synes jeg det er svært ikke at komme i den slags stemning som kun den slags musik kan give - bare på et helt nyt plan. Når musikken skal swinge, så swinger det i ufattelige grader - og når der skal funderes over hvad hende dér servitricen egentlig går og tænker på, bliver det hele dæmpet i sådan en grad at alt omkring forsvinder, ligesom musikken gør det.

Nu bliver jeg bare nødt til at få lyttet til resten af mandens katalog også - det finder jeg sikkert også det smukke i, på et tidspunkt.


Invitation to the Blues / Eggs and Sausage
http://youtube.com/watch?v=Yy-pvOoJDt0

Tom Traubert's Blues
http://youtube.com/watch?v=9ZmqbcBsTAw

On The Nickel
http://youtube.com/watch?v=sILtO6LAEq8
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Wrisberg
Indlæg: 250
Tilmeldt: 25. okt 2009, 22:10
Geografisk sted: Haslev, sjælland

Re: eitreach hylder Tom Waits!

Indlæg af Wrisberg »

Andre Tom Waits fans her . . . FANTASTSIK!
Jonas Wrisberg

W520
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: eitreach hylder Tom Waits!

Indlæg af zob »

Klart. Tom Waits fortjener at blive nævnt hvor som helst og når som helst. Selv et ubuntu-forum er passende.
Jeg er også klart fan. Kerneproduktionen for mig er hans år på selskabet Island. Og af de år er triologien, "Swordfishtrombones", "Rain Dogs" og "Frank's Wild Years". Og af dem er "Rain Dogs" det allerstørste. Og helt sikkert en af de 10 plader jeg ville tage med på en øde ø.
Men Asylum årene (igen pladeselskabet gennem 70'erne) er jo også fantastiske. Men lad min anbefaling være at tage nævnte triologi i rækkefølge. Du skal i hvert fald ikke starte med Frank's wild years som lyder som den skal - grimt. Men den er ikke let tilgængelig. Men det er musikalsk/tematisk koherent. Triologien handler meget kort sagt om den amerikanske drøm om at drage til byen og slå igennem personificeret i Franks rejse mod stjernene og ned igen. På den sidste plade sniger falskheden, tomheden, realiterne sig ind på vores hovedperson også midt i sangene som derfor visse steder følger et mønster hvor musikken slæber sig langsomt op på Las Vegas plan, men falder til jorden igen i et inferno af falske toner og knuste drømme. Det er smukt og grimt. Men især vejen dertil "Swordfishtrombones" og "Rain Dogs" er udover at være stor kunst også meget mere lyttervenlige (især måske endda swordfish som er den rigtige vej ind i triologien).


Bonusinfo og rygter. Den video du linker til med sangen "Tom trauberts blues" bærer også undertitlen "Four Sheets To The Wind In Copenhagen" (fra pladen Small Change 1976 - efter min mening en af de bedste asylum-plader) og den inkorporering af den uofficielle australske nationalhymne "Waltzing Mathilda" skulle være til ære for Mathilde Bono (ja, fra Lasse og Mathilde) efter han ifølge rygterne havde mødt hende på en bytur i København.

Hvordan stødte du egentlig på denne gamle post wrisberg? Jeg går ikke ud fra at du har søgt om hjælp til Tom Waits på ubuntudanmark.dk??
Wrisberg
Indlæg: 250
Tilmeldt: 25. okt 2009, 22:10
Geografisk sted: Haslev, sjælland

Re: eitreach hylder Tom Waits!

Indlæg af Wrisberg »

Helt enig! - jeg er også mest til 70'er epien. MEN. Har det sidste stykke tid lyttet til Bastards, og Brawlers . . . . Dér er virkelig nogle fantastiske skæringer på.

Blue valentine er nok min favoritplade af dem alle. Den fanger mig bare.

Hvordanjeg fandt denne tråd? - Jeg sad bare og lurede gamle indlæg igennem, ren nysgerrighed. Så faldt jeg over den her mens der kørte "Christmas card from a hooker" i baggrunden!

Jonas
Jonas Wrisberg

W520
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: eitreach hylder Tom Waits!

Indlæg af zob »

Nå, godt spottet. "Christmas card from a hooker in Minneapolis" (hey Charley I think about you/everytime I pass a fillin' station/on account of all the grease/you used to wear in your hair) - klassisk, tragisk jul.

Jeg mente nu at jeg var mest til 80'er Island-tiden. Men jeg ville ikke være noget foruden.

"Blue Valentines" var vist nok den første LP jeg fik med ham. Og bestemt også en af mine favoritter fra 70'erne. Elsker hans fortolkning af "Somewhere" fra West Side Story.
Peter K
Indlæg: 120
Tilmeldt: 17. dec 2007, 12:09
Geografisk sted: Århus C

Re: eitreach hylder Tom Waits!

Indlæg af Peter K »

Den fortolkning af "Somewhere" fra
West Side Story giver sangen overraskende
radikal anderledes mening og betydning.

Suveræn kunst i superklassen
Let sleeping dogs lie_________________________________________________
_________WWOZ.org____ may your blues be on the radio
neglesaks
Indlæg: 102
Tilmeldt: 6. dec 2008, 02:51
IRC nickname: neglesaks
Geografisk sted: Helsingskør Kommune & Omegn

Re: eitreach hylder Tom Waits!

Indlæg af neglesaks »

Har i set hans optræden i Coffee & Cigarettes? :)
To force a man to pay for the violation of his own liberty is indeed an addition of insult to injury.
- Benjamin Tucker

Friends don't let friends do Windows.
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: eitreach hylder Tom Waits!

Indlæg af zob »

Ja. Det er vigtigt!
Og "Down by law"...
Og han er filmaktuel i The Imaginarium of Doctor Parnassus af Terry Gilliam (Monty Python, Brazil, Twelve Monkeys, Fisher King, etc.).
Peter K
Indlæg: 120
Tilmeldt: 17. dec 2007, 12:09
Geografisk sted: Århus C

Re: eitreach hylder Tom Waits!

Indlæg af Peter K »

Bob dylans "Theme Time Radio Hour" shows har for mig så absolut
været et højdepunkterne i det snart hedengangne årti.
Men pas på de der 80 timers radio, du risikerer at få revideret din musikopfattelse.

Tom Waits har bidraget med adskillige voicemails to TTHR, og om ikke De så net er samlet og kan hørers her på denne side:

http://carnivalsaloon.blogspot.com/2009 ... o-bob.html

Længe leve internettet ;)
Let sleeping dogs lie_________________________________________________
_________WWOZ.org____ may your blues be on the radio
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: eitreach hylder Tom Waits!

Indlæg af zob »

Whauv Peter K! Hvor har jeg været? I et parallelt univers? Det kendte jeg slet ikke. Tak for linket.
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: eitreach hylder Tom Waits!

Indlæg af Don S »

zob skrev:"Down By Law"...

Velsagtens en af de fedeste film nogensinde, af en af verdens fedeste instruktører, Jim Jarmusch (som af andre nævneværdige film, hvor Tom Waits er med i, også har instrueret førnævnte "Coffee & Cigarettes" og "Mystery Train"). I "Down By Law" er også en af hovedrollerne, Jack (modparten til Zack, Tom Waits), spillet af John Lurie, der udover at være en god skuespiller også spiller saxofon i bandet Lounge Lizards, som jeg personligt synes er et fedt "fake jazz" band. Uh, og så må man jo heller ikke glemme filmen "Paris, Texas", som Lurie også optræder i, som jeg finder næsten på højde med "Down By Law".

Nå, det var vist lidt af et sidespor. Jeg er ikke verdens største Tom Waits fan, men jeg bryder mig da godt om hans musik... Og nu da "Down By Law" blev nævnt, så måtte jeg lige skrive her i tråden. :)
Billede

Billede Billede