Spørgsmål vedr. deb packages

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
ismetteren

Spørgsmål vedr. deb packages

Indlæg af ismetteren »

hvis jeg har installeret et program gennem getdeb.net, opdatere det så sig selv vis getdeb.net opdatere deres pakke??

Jeg havde egenlig en hel masse ting jeg ville spørge om, vedrørende deb pakker, men da jeg ville skrive hvad jeg allerede vidste, fandt jeg ud af at jeg faktisk ikke rigtig vidste noget. Så er der en artikel eller noget der beskriver hvordan package managers, deb filer og reposetories fungere, eller er der en her der har tid til at forklare det helt fra bunden?
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Spørgsmål vedr. deb packages

Indlæg af zob »

Her er i hvert fald lidt om repos: https://help.ubuntu.com/community/Repositories/Ubuntu

God idé at installere fra repos hvis man overhovedet kan. Og selvfølgelig specielt ubuntu's egne.
Når du installerer fra repos installerer programmerne automatisk når der bliver lagt en ny version ud. Det er en af de ting jeg synes er ret smart på linux i forhold til windows. Du kan sådan set opdatere alle installerede programmer på din computer ved en enkelt kommando

Kode: Vælg alt

sudo aptitude update && sudo aptitude safe-upgrade
Det er da smartere end at fedte rundt på nettet efter diverse nye versioner af windows-programmer.

Men til tider er det nødvendigt at installere fra andre kilder, hvis du skal bruge properitære programmer eller nye test-udgaver.

.deb filer er utroligt lette at installere med et dobbeltklik. Det er som altid vigtig at vurdere om de kommer fra pålidelige kilder. (getdeb skulle være ok).

Man kan også kompilere programmer selv, men vent med det hvis du er ny på linux. Det er lidt mere kompliceret.

Husk også at bruge Programmer->Ubuntu Softwarecenter. Det er meningen det skal udvikles rigtig meget i de kommende versioner af ubuntu.
ismetteren

Indlæg af ismetteren »

Ok. Men vis jeg installere fra eksempel vis getdeb, bliver programmet så opdateret automatisk når getdeb opdatere deres .deb fil, eller skal jeg selv gøre det?

Vis ikke, bliver de så opdateret vis man køre den kommando du skrev?

Nu er det også sådan, at jeg enten har installeret mine programmer igennem apt-get eller ubuntu software center, og kommandoen du skriver bruger aptitude. Arbejder de programmer godt sammen eller?

Så vidt jeg husker er synaptic et GUI til apt. Er ubuntu software center også det?
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Ok. Men vis jeg installere fra eksempel vis getdeb, bliver programmet så opdateret automatisk når getdeb opdatere deres .deb fil, eller skal jeg selv gøre det?

Måske. Nogle deb-filer tilføjer automatisk deres kilder til filen /etc/apt/sources.list
I så fald, ja.

Vis ikke, bliver de så opdateret vis man køre den kommando du skrev?

Nej, hvis ikke det opdateres automatisk, opdateres det heller ikke automatisk selvom du skriver den kommando. Egentlig den samme kommando som din ubuntu automatisk udfører. Du vælger selv hvor ofte. System->Administration->Softwarekilder. Fanebladet opdateringer. Men det meste af det du har installeret (alt det du har installeret på "officiel vis") bliver opdateret automatisk, ifølge disse indstillinger eller når du kører den kommando jeg skrev.

Nu er det også sådan, at jeg enten har installeret mine programmer igennem apt-get eller ubuntu software center, og kommandoen du skriver bruger aptitude. Arbejder de programmer godt sammen eller?

Kommandoerne apt-get og aptitude arbejder fint sammen. Det er et religiøst spørgsmål hvilken man vælger. Du fleste bruger apt-get, jeg kan godt lide aptitude. Du kan bruge dem i flæng. Det sker der ikke noget ved. Min erfaring er at aptitude tager lidt længere tid at gennemføre til gengæld indsamler den lidt flere informationer om dit system (man skal dog hovedsageligt bruge aptitude for at disse info skal være pålidelige). Men jeg ved egentlig ikke om det er rigtigt. Som sagt - det er en religion.

Så vidt jeg husker er synaptic et GUI til apt. Er ubuntu software center også det?

Det kan jeg så ikke huske. Det tror jeg nok. Til gengæld tror jeg planen er at ubuntu softwarecenter skal erstatte alle andre former for GUI i en eller anden ubuntu-version et par år ude i fremtiden.

Hvis du gerne vil lære mere om dette emne har laoshi skrevet en rigtig fin guide, som du kan læse her: viewtopic.php?f=11&t=7945
ismetteren

Indlæg af ismetteren »

Ok, mange tak.

Tror jeg har har en bedre idee om hvordan det virker nu :D