Sådan kan det gå - Selv for Microsoft.

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Sådan kan det gå - Selv for Microsoft.

Indlæg af Jimmyfj »

Sagen ér afgjort i striden mellem canadiske i4i og Microsoft. MSFT står i dag med dom for at have krænket i4i's Custom XML patent, og sagen er nu kommet tilbage fra appel-retten i Washington DC, USA. Nyheden finder du her:

http://www.groklaw.net/article.php?story=20091222145134400

Det er en smule begrænset med entusiasmen omkring dommen, da jeg, af princip, er imod patenter på software, og patenter i det hele taget. De har alle dage været roden til al ondt.

Det er tankevækkende, at MS så bevidst, som dommen giver udtryk for, har valgt at krænke et andet firmas patent. Og, når dommen er faldet, stadig formå at spille uskyldige.

Dommen betyder en forsinkelse for MS Office 2010, samt en rewrite af Office Word 2003 og 2007.

Som en lille tanke kan jeg ikke helt lade være med et smile en smule af de indædte MS Fanboys som råber højt om, at Windows, og Office jo er "Professionelle systemer". Ja tak - Professionelle forbrydersyndikater samlet under paraplyen MS. Jeg har i hvert fald opgivet at holde styr på, hvor mange sager MSFT efterhånden har tabt.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Sådan kan det gå - Selv for Microsoft.

Indlæg af Warhawk »

Softwarepatenter er noget skrammel og umuliggør næsten innovation. Ufattelig at amerikanerne ikke selv kan se det.

I dette tilfælde koster det selvfølgelig M$ lidt over 1 mia. kr. i erstatning, men ellers får det ikke den store betydning for dem. De har forhalet sagen, og da de åbenbart godt vidste hvor det bar hen, har de i ro og mag været i gang med at kode programmerne om - alt i mens de har solgt videre af produkterne. Så Office 2003 & 2007 er næsten omskrevet så de ikke længere strider mod patentet, og dem kan M$ snart lange over disken. Alle hidtil solgte versioner er derimod ikke omfattet af dommen, hvormed M$ slipper nemt om ved det. Og Office 2010 har heller ikke patentet implementeret.

Det der kunne have fået betydning var hvis alle hidtil solgte versioner med det omtalte patent var blevet dømt ulovlig, og havde udløst et ramaskrig :?

Det glæder mig ret meget, at ODF på et tidligt tidspunkt blev frikendt for at have krænket patentet - selvom MS fanboys gerne så SUN & IBM sagsøgt også.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
neglesaks
Indlæg: 102
Tilmeldt: 6. dec 2008, 02:51
IRC nickname: neglesaks
Geografisk sted: Helsingskør Kommune & Omegn

Re: Sådan kan det gå - Selv for Microsoft.

Indlæg af neglesaks »

Enig med jer begge - det er som at heppe på enten opkastning eller diarré (...for at undgå den gængse P&K-analogi ;).
To force a man to pay for the violation of his own liberty is indeed an addition of insult to injury.
- Benjamin Tucker

Friends don't let friends do Windows.