Filezilla fildeling. (LØST)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Filezilla fildeling. (LØST)

Indlæg af Spotten »

Hej.

Jeg har en SSH server stående, eller jeg har installeret open-ssh på min stationære computer med Ubuntu 9.10 64 bit og vil gerne dele filer/mapper på f.eks min eksterne EXT4 USB diske.

Jeg kan på nuværende tidspunkt ikke ændre disse rettigheder, heller ikke logget ind som root via nautilus.

Ejer er mig selv, og jeg ville gerne ændre gruppen til en bruger jeg har oprettet selv som skal kunne tilgå den eksterne disk, eller andre steder for den sags skyld.

Hvad gør jeg forkert?

Den siger permission denied så snart jeg prøver at tilgå f.eks min "BACKUP2" som er en ekstern USB enhed. Men jeg kan sagtens tilgå hendes home på den samme maskine.

På forhånd tak.
Senest rettet af Spotten 13. jan 2010, 02:04, rettet i alt 1 gang.
Spotten

Re: Filezilla fildeling.

Indlæg af Spotten »

Prøver lige at forklare det lidt bedre da jeg selv synes det måske var lidt forvirrende det jeg havde skrevet først.

Jeg har een maskine, derpå er der installere open-ssh, og det er denne maskine min kæreste skal kunne tilgå fra hendes PC, ikke lokalt men via. nettet.

Jeg har så 2 brugere på denne maskine, og ville gerne have hun havde rettigheder på den disk hvor hun skal hente f.eks billeder fra.

Det er lidt nemmere at ligge billeder op til hende og så bede hende hente det fra en bestemt mappe, istedet for at skulle ligge og sende frem og tilbage og til tider skulle skalere pga mails ikke kan tage så store filer.

Hvis jeg f.eks åbner denne disk hvor billederne ligger på i forskellige mapper rundt omkring og hun skal have adgang til hele disken og alle undermapper, men må ikke kunne slette/flytte ting, kun kopiere til sin egen maskine, så får jeg ikke lov at sætte "Gruppe" under "Rettigheder" til f.eks charlotte som den bruger hedder jeg har oprettet til hende, den står på "spot", og det kan ikke ændres, eller den hopper tilbage på det hver gang jeg prøver at ændre det, også som root.

EDIT:

Her er en video af hvad det er der sker.

http://peecee.dk/upload/view/213030
Spotten

Re: Filezilla fildeling.

Indlæg af Spotten »

Det er måske helt forkert det jeg prøver?

Det er måske ikke korrekt at bruge SSH til det jeg prøver på? Har ellers fået det til at virke før, men der kørte mine diske også EXT3, og ikke EXT4, det er som om det er det der laver problemer.

Går ikke ud fra det er pga min kryptering af min hjemmemappe det sker?

På forhånd tak.