hey den siger terminal fejl LØST

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
peter&lillo
IRC nickname: analfabeten

hey den siger terminal fejl LØST

Indlæg af peter&lillo »

peter@peter-desktop:~$ sudo apt-get install vlc
E: dpkg was interrupted, you must manually run 'sudo dpkg --configure -a' to correct the problem.
peter@peter-desktop:~$ sudosudo apt-get install vlc
sudosudo: command not found
peter@peter-desktop:~$ sudo sudo apt-get install vlc
E: dpkg was interrupted, you must manually run 'sudo dpkg --configure -a' to correct the problem.
peter@peter-desktop:~$
mengler en sudk dpkg configure - har kikket på det og er et stort :?: det enste jeg kan tenke er jeg køre for maget af gane læste at så kune der godt gå kage i ubuntu i xp kan jeg dare pråppe putern med oplysninger det skulle ik være godt i ubuntu
hved ik om det er det? vh p og god jul :)

ps fik mint til virke godt så nu er jeg mere hugt på få ubuntu tli virke det skulle heller ik væer så svæt

nej et nyt tårn øv :oops:
Senest rettet af peter&lillo 24. dec 2009, 03:39, rettet i alt 1 gang.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: hey den siger terminal fejl

Indlæg af zob »

Først skal du vist køre

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a

Og så

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install vlc
Det er meget vigtig at det hele bliver skrevet helt korrekt. Der er dog ingen der siger at man nødvendigvis behøver at bruge terminalen til at installere. Under menuen Programmer ligger Ubuntu Softwarecenter der indeholder alle de programmer dit hjerte kan begære. Som du kan se ligger VLC også her under kategorien Lyd&Video under 'v' (alfabetisk rækkefølge).

Det er måske en lettere måde at installere på. Så behøver du ikke være så hysterisk korrekt med terminalkommandoer og lignende.

Den allerførste kommando nævnt i denne post skal du nok under alle omstændigheder køre uanset hvordan du for fremtiden vælger at installere dine programmer.
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: hey den siger terminal fejl

Indlæg af Warhawk »

Her i forum hjælper vi hjertens gerne hinanden - det er jo en del af ånden i Ubuntu. Men det er rimelig træls at læse, hvordan du rakker Ubuntu ned og tilsyneladende hellere vil tilbage til Windows. Du er måske bedst tjent med Windows, da du kender det.

Ubuntu er altså IKKE Windows og fungerer heller ikke som Windows. Systemet fungerer som det skal, men du er ny bruger og skal først lære det at kende. Så du laver mange fejl - ja, alle dine problemer er fordi du laver begynderfejl. Når du f.eks. skriver
det enste jeg kan tenke er jeg køre for maget af gane

så tager du ganske fejl. Linux kan installere 50 programmer eller mere ad gangen, hvis man ønsker - men det kræver selvfølgelig at man kan overskue koden i terminalen og ikke laver fejl. Prøv lige det i Windows :roll:

Hvis du fortsat har lyst til at stifte bekendtskab med Ubuntu, så ville det bedste være hvis du kender nogen som kan hjælpe dig og vise dig hvordan tingene fungerer. Ellers må du på egen hånd prøve dig frem - men det kræver jo så at du ligesom er indstillet på at du vil opleve problemer indtil du får lært systemet ordentligt at kende.

Jeg vil som zob også foreslå dig, at du så vidt mulig bruger Ubuntu Softwarecenter eller Synaptic til installation og afinstallation af programmer, og kun i begrænset omfang bruger terminalen - det tror jeg vil mindske fejlene betydeligt.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
peter&lillo
IRC nickname: analfabeten

Re: hey den siger terminal fejl løst

Indlæg af peter&lillo »

:D så skulle det virke igen :D tusen tak i forumet for en GOD TÅLMODIHED og god hjelp :P det er svært når jeg læser som 2klasse :oops: skulle nok have hørt efter i skolen. men
nu tor jeg er inde i ubuntu og der er beder ind windovs
ps fejln var 30centimeter fra skarme :oops: i har helt rat
det enner med jeg kan læse :D

GLÆDIG JUL og GODT TUBÅR :)