Hejsa
Jeg har lige fået en ny maskine med præ-installeret windows 7, hvor jeg gerne vil køre en dual boot med ubuntu 9.10 og windows 7. Der er ikke cd-drev på maskinen, så løsningen - troede jeg - var at installere fra en usb-stick. Dette har virket for mig før på en windows xp-maskine.
Jeg har været inde i bios-opsætningen og sat usb'en til at boote op som nummer 1, så hd som nummer 2, men der bootes direkte op i windows 7.
Ubuntu 9.10 har jeg fået over på usb-sticken ved hjælp af Unetbootin (windows versionen)...
Er der andre der har haft lignende problem med ubuntu-installation på en windows 7-maskine?
Mvh
Adam
installere ubuntu 9.10 fra usb-drive
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: installere ubuntu 9.10 fra usb-drive
Prøv at kikke i manualen til dit motherboard. Der er ofte en 2. mulighed for at vælge hvad man boote fra, hvor man ikke behøver skal ind i BIOS.
F.eks. denne maskine jeg sidder ved nu (eeepc 701). "DEL" lader mig komme ind i BIOS, men "ESC" starter en slags boot-menu, med de forskellig drev, HD, USB, SDHC, etc...
F.eks. denne maskine jeg sidder ved nu (eeepc 701). "DEL" lader mig komme ind i BIOS, men "ESC" starter en slags boot-menu, med de forskellig drev, HD, USB, SDHC, etc...
-
Hejsa zob
Det har jeg forsøgt (er F2 på maskinen) men systemet genkender kun windows 7 og ikke ubuntu-usben...
Findes der et andet lav-din-egen-ubuntu-opstartsusb-program hvor resultat helt sikkert virker til windows 7?
Mvh
Adam
Det har jeg forsøgt (er F2 på maskinen) men systemet genkender kun windows 7 og ikke ubuntu-usben...
Findes der et andet lav-din-egen-ubuntu-opstartsusb-program hvor resultat helt sikkert virker til windows 7?
Mvh
Adam
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Jeg har altså ikke hørt om før at folk skulle have problemer med at boote fra en usb bare fordi de installeret windows 7 på deres computer. Det ville da også være en meget alvorlig bug i windows, hvis det var tilfældet. Man kan forvente sig meget fra windows, men så dumme tror jeg alligevel ikke de er.
Der må være noget andet galt. Er du sikker på at alt gik som det skulle da du lavede usb-sticken. Kan du f.eks. boot fra den usb på en anden maskine?
Ellers må du tage processen igen. Pas på at du vælger det rigtige drev nederst i unetbootin. Lad være med at eksperimentere med at lade den vise andet end usb-drev. Da du kan komme til at slette alt muligt godt.
Der må være noget andet galt. Er du sikker på at alt gik som det skulle da du lavede usb-sticken. Kan du f.eks. boot fra den usb på en anden maskine?
Ellers må du tage processen igen. Pas på at du vælger det rigtige drev nederst i unetbootin. Lad være med at eksperimentere med at lade den vise andet end usb-drev. Da du kan komme til at slette alt muligt godt.
-
- Geografisk sted: Smørum
Prøv lige at trykke F12 lige efter at comp er ved at starte op (inden windows)
Men det kræver lige at den USB drive også kan boote.
Men ellers kan ubuntu lægges ind i windows med wobi installer. (kør som administrator)
Den er så også lige til at pille ud igen, hvis dyret ikke kan klare det.
Her kan der lægges en Live ubuntu 9.10 på en pendrive, så den er bootable.
http://www.pendrivelinux.com/create-a-u ... n-windows/
Samme pendrive (som jeg husker det) kan også installeres ved hjælp af wobi, når den først
sættes ind efter windows er startet op.
Jeg vil ikke anbefale at installere ubuntu på den pendrive men kun lade den køre i live tilstand.
Jeg har oplevet at der lægges noget i win partitionen som driller bagefter.
Men det kræver lige at den USB drive også kan boote.
Men ellers kan ubuntu lægges ind i windows med wobi installer. (kør som administrator)
Den er så også lige til at pille ud igen, hvis dyret ikke kan klare det.
Her kan der lægges en Live ubuntu 9.10 på en pendrive, så den er bootable.
http://www.pendrivelinux.com/create-a-u ... n-windows/
Samme pendrive (som jeg husker det) kan også installeres ved hjælp af wobi, når den først
sættes ind efter windows er startet op.
Jeg vil ikke anbefale at installere ubuntu på den pendrive men kun lade den køre i live tilstand.
Jeg har oplevet at der lægges noget i win partitionen som driller bagefter.
Rigtige mænd tager ikke backup.