OS til mobilen ? DROPPET !

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

OS til mobilen ? DROPPET !

Indlæg af Nordsig »

Er der nogen der ved om jeg kan erstatte Symbian S60 men et andet OS på mobilen ? Og er der nogen der har erfaring med dette.
Har en nokia 6210 Navigator jeg godt kunne finde på at eksperimentere med.
Senest rettet af Nordsig 19. dec 2009, 21:22, rettet i alt 1 gang.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: OS til mobilen ?

Indlæg af lath »

Nordsig skrev:Er der nogen der ved om jeg kan erstatte Symbian S60 men et andet OS på mobilen ? Og er der nogen der har erfaring med dette.
Har en nokia 6210 Navigator jeg godt kunne finde på at eksperimentere med.


Tja, muligvis hvis du fra Nokia kan få alle dokumenter om hvordan operativsystemet er implementeret på din mobil er det måske muligt. Det er bare sådan at det kan man normalt ikke, så hvad Nokia har valgt af operativsystem, det har du også valgt.

Du har dog ganske gode muligheder for at lave Symbian S60 programmer i C++.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: OS til mobilen ?

Indlæg af eitreach »

Arh. Nokia er ikke så dominerende som du giver udtryk for, Lars. Det er f.eks. ikke ret svært at køre Debian eller Ubuntu-derivativen Mer på en Nokia N900. Android har folk også kørt.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: OS til mobilen ?

Indlæg af lath »

eitreach skrev:Arh. Nokia er ikke så dominerende som du giver udtryk for, Lars. Det er f.eks. ikke ret svært at køre Debian eller Ubuntu-derivativen Mer på en Nokia N900. Android har folk også kørt.


Det er nemt nok at installere Debian på en terminal (Nokia N900), som har en Linux kerne i dens firmware. Ligeledes for Android som bruger Java, der sagtens kan bruge en Linux kerne. (Det er dét Android terminaler rent faktisk gør.)

Jeg tvivler stadig på at det er muligt at erstatte Symbian S60 med en Linux kerne med alle de rigtige device drivers, så al hardwaren i telefonen virker med Linux programmer.

Jeg siger ikke at det er umuligt, men det kræver adgang til noget dokumentation, som normalt ikke er tilgængelig.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: OS til mobilen ?

Indlæg af Warhawk »

Som Lath skriver er det ikke bare lige til at skifte OS på en Nokia. For det første er OS indlejret og utilgængelig for en almindelig bruger. Med speciel hard- og software kan det nok lade sig gøre, men igen kræver det at man er i besiddelse af nødvendige device drivere til Linux. Hvis man får flashet telefonen og der mangler noget, risikerer man at stå med en klump brickware i værste fald.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: OS til mobilen ?

Indlæg af Nordsig »

OK, lyder som om at jeg opgiver projektet, men tanken var jo meget besnærende........ Tak for Jeres indput.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W