Umulig udgave

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
micprop

Re: Umulig udgave

Indlæg af micprop »

tak for det et godt svar der kan bruges til noget, det vil jeg prøve men hvor ændre jeg på swap størrelsen
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Okay - Jeg er ikke helt skævt på den, når jeg antager, at årsagen til at dit system går nedi i hastighed ér at du har et alt for stort swap-område, samt muligvis et program som fejler, hvilket sker i retning af, at et program som ikke lukkes korrekt som følge af fejl i programmet står og bliver ved med at swappe til dit system løber tør for memory+swap og at "OOKILL" derfor, sandsynligvis, lukker forkerte processer:

One negative about providing too much swap space is that errant
programs may run for an extended time and use up RAM and swap space.
This probably causes system slowness due to excessive swapping, and
could lead to the wrong process being killed by the OOM killer when
the kernel runs out of memory (see the OOM Killer section below).
This failure can be prevented by not defining huge amounts of swap
space unless you know that it is required. In other words, swap
space can be an area for system slowness, so allocate it wisely.

Du finder hele forklaringen her:

http://www.xenotime.net/linux/doc/swap-mini-howto.txt

Tilbage er så at vi finder ud af hvilket program du har kørende, som er skyld i problemerne.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

micprop skrev:tak for det et godt svar der kan bruges til noget, det vil jeg prøve men hvor ændre jeg på swap størrelsen

Jeg vil anbefale dig at gøre det via en live-cd. Her er dine diske ikke mountet. Men lad være med at røre andet end din swap partition. Dette vil efterlade et par GB tom, men det kan du så rette næste gang du laver en clean install.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
jlouis
IRC nickname: jlouis

Indlæg af jlouis »

Jimmyfj skrev:Omkring swap-området er en "gylden regel", at dit swap-space skal være mængden af fysisk RAM / 2. I dette tilfælde vil en swap på omkring 2 GB altså være tilstrækkelig. Jo større dit swap-space er, jo mere vil systemet swappe mem-pages til dit swap-område. Dette skyldes den måde Linux håndterer hukommelse på. RAM bliver opdelt i pages, og disse pages bliver så swappet frem og tilbage mellem RAM og swap-file/space. Og jo større, læs overdimensioneret, swap-space, jo oftere vil systemet swappe samtidig med at systemet skal sørge for at holde programmerne kørende. Og så kan du jo her se, hvordan din overall system performance gradvist vil dale.

Q: Hvad bruger linux al min ram til?

A: Mange forskellige ting. Linuxkernen tager noget til dens arbejde og diverse buffere. Programkode tager noget, biblioteker tager noget og så er der anonymous hukommelse som programmer benytter sig af når de kører. En del går også til diskcache for filen som er åbne i diverse programmer.

Q: Ah! Så der er derfor linux altid melder at der ikke er noget fri hukommelse

A: Præcis! En del hukommelse kan hurtigt frigøres hvis man mangler det. Caches, biblioteker og programkode kan bare smides ud. Hvis vi skal bruge det igen kan vi hente det fra disk. Men fordi det tager tid at hive det ind fra disken, så er det nemmere bare at lade det ligge i håb om at vi måske skal bruge det om lidt igen.

Q: Hvad så med anonym hukommelse? Det har vi jo ikke på disken.

A: Det er så det vi har swap til.

Q: Vi gemmer anonym hukommelse i swap?

A: Ja! Præcis! Og det er det eneste vi gemmer der.

Q: Hvornår skriver vi så anonym hukommelse til swap?

A: Når kernen er presset fordi den har for lidt hukommelse, og når den swapper præventivt.

Q: Det første er jo nemt nok at forstå, men swapper præventivt? Hvad er det?

A: Det er når kernen tror at der bliver problemer om lidt og der ikke rigtigt sker noget på disken; så begynder den bare at skrive anonym hukommelse til disk. Helst noget som ikke har været brugt i lang tid.

Q: Ah! Clever! Så det betyder jo at når presset kommer, så ligger der allerede noget klar i swap og så kan den bare lave direkte eviction af pages.

A: Ja, nemlig!

Q: Så det er også derfor at der nogen gange er en smule swap brugt på et linuxsystem.

A: Ja.

Q: Hvor meget swap skal man så afsætte? Jeg har hørt RAM/2 og RAM*2 som tommelfingerregler.

A: Begge muligheder er gode. Mængden af swap siger lidt om hvornår man kan forvente OOM-killeren kommer i spil.

Q: OOM-killeren?

A: Ja, når der ikke er mere hukommelse tilbage og swap er godt fyldt, så kommer der en harvester of souls forbi. Den dræber så en proces, typisk den der bruger mest ram. Jo større dit swap-areal er, jo længere tid tager det før det sker. Men maskinen kan også være meget lidt responsiv mens det sker.

Q: Er der nogen maskiner som har gavn af 10*RAM som swap-space.

A: Ja! Hvis du har SunRay tynde klienter på en maskine så gemmes brugerens processer i swap når han tager sit kort med fra maskinen. Solaris bruger også swap som backing for /tmp der er en ramdisk på de maskiner.

Q: Men kan det skade at have for meget swap, ud over at du spilder diskplads?

A: Nej, det skader aldrig at have for meget swap. I modsætning til hukommelse, hvor kernen godt vil bruge så meget som muligt, så ved kernen godt at swap er langsomt, så den undgår i videst muligt omfang at benytte sig af det.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Nøj jlouis. Du har det store pædagogiske kørekort.
Det eneste jeg kunne blive lidt i tvivl om, er sidste punkt, hvor det næsten kunne lyde som om du (også) siger, at i modsætning til swap, så kan man godt have for meget hukommelse, men det er vel ikke sådan det skal læses...
jlouis
IRC nickname: jlouis

Indlæg af jlouis »

zob skrev:Nøj jlouis. Du har det store pædagogiske kørekort.
Det eneste jeg kunne blive lidt i tvivl om, er sidste punkt, hvor det næsten kunne lyde som om du (også) siger, at i modsætning til swap, så kan man godt have for meget hukommelse, men det er vel ikke sådan det skal læses...

Nix. Mere RAM er altid godt. Kernen vil altid forsøge at udnytte så meget RAM som muligt. Den bruger kun det swap som er nødvendigt.