Umulig udgave
Umulig udgave
Kører 9,10 64 bit, det ser ud til at ha de samme problemer med opdatering, maskinen bliver langsommere og langsommere, jeg kan ikke få mit tastatur til at blive på dansk, prøver at fjerne det us lort som systemet konstant installerer jeg fjerner det og lukker hvis jeg så åbner tastatur igen er den tilbage, min printer en canon ip 4300 gik det fint med i begyndelsen her til morgen kunde den ikke finde den jeg reinstallerede den og så gik det men kun 1't print så nej ikke mere genstart og 1't print igen og ikke mere opdateringer til ubuntu er værre end til windows, hvornår kommer der en udgave på markedet der virker
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Umulig udgave
Jeg må indrømme, at du står ret alene med din ekstreme kritik af 9.10, for generelt kører 9.10 rigtig godt på en LANG række meget forskellig hardware, hvilket foranlediger mig til at tro, at du gør et eller andet vildt forkert med dit system. Det er første gang jeg ser problemer i retning af, at Ubuntu skulle blive langsom som følge af opdateringer, både her på dette site, og på de internationale sites. Så måske en mere udførlig fejlrapport fra din side omkring hvad der sker, når dit system går ned i ydelse vil hjælpe med at spore fejlen:
1: Hvilke opdateringer bliver installeret op til at dit system mister ydelse?
2: Henter du fra de officielle reposotories?
3: Hvilken version af kernel har du installeret?
4: Har du Desktop Effects aktiveret?
5: Hvilken størrelse er dit swap-område i forhold til mængden af fysisk RAM i systemet, (9.10 er kendt for at allokere for lidt plads til swap)?
6: Hvilke processer på dit system er ansvarlig for det største CPU forbrug?
Lav en udførlig rapport omkring de seks spørgsmål, så skal vi nok få dit system i topform igen.
1: Hvilke opdateringer bliver installeret op til at dit system mister ydelse?
2: Henter du fra de officielle reposotories?
3: Hvilken version af kernel har du installeret?
4: Har du Desktop Effects aktiveret?
5: Hvilken størrelse er dit swap-område i forhold til mængden af fysisk RAM i systemet, (9.10 er kendt for at allokere for lidt plads til swap)?
6: Hvilke processer på dit system er ansvarlig for det største CPU forbrug?
Lav en udførlig rapport omkring de seks spørgsmål, så skal vi nok få dit system i topform igen.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Til jimmyfjs udmærkede liste vil jeg lige tilføje, at det også kunne være interessant at se, hvilken hardware du prøver at køre på.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Jeg vil også gerne være sikker på at det ikke er en wubi-installation. Den eneste gang jeg har hørt om en ubuntu-maskine der havde den meget almindelige windows-defekt med at blive langsommere og langsommere, var det en fyr der havde installeret det gennem wubi (altså "inden i windows").
-
- Geografisk sted: Køge
Hvis du havdet skrevet et ordenligt indlæg, uden alt det crap (see troll/flamebait). Så var det muligt at man gad at hjælpe dig.
Held og lykke.
Held og lykke.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Du er lidt selv ude om det, med den måde at formulere dig på, som du brugte i dit første indlæg, og AI er faktisk en ret dygtig supporter
Men du kan jo starte med at besvare Jimmy´s spørgsmål, så kan det være vi finder en løsning.
Men du kan jo starte med at besvare Jimmy´s spørgsmål, så kan det være vi finder en løsning.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Admin
Har du installeret sysinfo ?
Hvis nej, så brug denne guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... mid=102#32
Hvis nej, så brug denne guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... mid=102#32
jeg ændre ikke på noget i opdatering, her er sysinfo.
System information report, generated by Sysinfo: 17-12-2009 08:41:00
http://sourceforge.net/projects/gsysinfo
SYSTEM INFORMATION
Running Ubuntu Linux, the Ubuntu 9.10 (karmic) release.
GNOME: 2.28.1 (Ubuntu 2009-10-23)
Kernel version: 2.6.31-16-generic (#53-Ubuntu SMP Tue Dec 8 04:02:15 UTC 2009)
GCC: 4.4.1 (x86_64-linux-gnu)
Xorg: unknown (26 October 2009 05:19:56PM)
Hostname: micprop
Uptime: 0 days 0 h 3 min
CPU INFORMATION
GenuineIntel, Genuine Intel(R) CPU 2140 @ 1.60GHz
Number of CPUs: 2
CPU clock currently at 1200.000 MHz with 1024 KB cache
Numbering: family(6) model(15) stepping(2)
Bogomips: 5317.12
Flags: fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe syscall lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts rep_good pni dtes64 monitor ds_cpl est tm2 ssse3 cx16 xtpr pdcm lahf_lm
MEMORY INFORMATION
Total memory: 3263 MB
Total swap: 9562 MB
STORAGE INFORMATION
SCSI device - scsi0
Vendor: SONY
Model: DVD RW DW-G120A
SCSI device - scsi0
Model: CD-RW CRX220E1
SCSI device - scsi2
Vendor: ATA
Model: Hitachi HDP72505
SCSI device - scsi3
Model: WDC WD5000AADS-0
HARDWARE INFORMATION
MOTHERBOARD
Host bridge
Intel Corporation 82945G/GZ/P/PL Memory Controller Hub (rev 02)
Subsystem: ASRock Incorporation Device 2770
PCI bridge(s)
Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 1 (rev 01)
Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 2 (rev 01)
Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev e1) (prog-if 01)
USB controller(s)
Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 01)
Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 01)
Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 01)
Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 01)
Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB2 EHCI Controller (rev 01) (prog-if 20)
ISA bridge
Intel Corporation 82801GB/GR (ICH7 Family) LPC Interface Bridge (rev 01)
Subsystem: ASRock Incorporation Device 27b8
IDE interface
Intel Corporation 82801GB/GR/GH (ICH7 Family) SATA IDE Controller (rev 01) (prog-if 8f [Master SecP SecO PriP PriO])
Subsystem: ASRock Incorporation Device 27c0
GRAPHIC CARD
VGA controller
Intel Corporation 82945G/GZ Integrated Graphics Controller (rev 02)
Subsystem: ASRock Incorporation Device 2772
SOUND CARD
Multimedia controller
Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 01)
Subsystem: ASRock Incorporation Device 0888
NETWORK
Ethernet controller
Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8101E/RTL8102E PCI Express Fast Ethernet controller (rev 01)
Subsystem: ASRock Incorporation Device 8136
System information report, generated by Sysinfo: 17-12-2009 08:41:00
http://sourceforge.net/projects/gsysinfo
SYSTEM INFORMATION
Running Ubuntu Linux, the Ubuntu 9.10 (karmic) release.
GNOME: 2.28.1 (Ubuntu 2009-10-23)
Kernel version: 2.6.31-16-generic (#53-Ubuntu SMP Tue Dec 8 04:02:15 UTC 2009)
GCC: 4.4.1 (x86_64-linux-gnu)
Xorg: unknown (26 October 2009 05:19:56PM)
Hostname: micprop
Uptime: 0 days 0 h 3 min
CPU INFORMATION
GenuineIntel, Genuine Intel(R) CPU 2140 @ 1.60GHz
Number of CPUs: 2
CPU clock currently at 1200.000 MHz with 1024 KB cache
Numbering: family(6) model(15) stepping(2)
Bogomips: 5317.12
Flags: fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe syscall lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts rep_good pni dtes64 monitor ds_cpl est tm2 ssse3 cx16 xtpr pdcm lahf_lm
MEMORY INFORMATION
Total memory: 3263 MB
Total swap: 9562 MB
STORAGE INFORMATION
SCSI device - scsi0
Model: DVD RW DW-G120A
SCSI device - scsi0
Model: CD-RW CRX220E1
SCSI device - scsi2
Model: Hitachi HDP72505
SCSI device - scsi3
Model: WDC WD5000AADS-0
HARDWARE INFORMATION
MOTHERBOARD
Host bridge
Intel Corporation 82945G/GZ/P/PL Memory Controller Hub (rev 02)
Subsystem: ASRock Incorporation Device 2770
PCI bridge(s)
Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 1 (rev 01)
Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 2 (rev 01)
Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev e1) (prog-if 01)
USB controller(s)
Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 01)
Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 01)
Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 01)
Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 01)
Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB2 EHCI Controller (rev 01) (prog-if 20)
ISA bridge
Intel Corporation 82801GB/GR (ICH7 Family) LPC Interface Bridge (rev 01)
Subsystem: ASRock Incorporation Device 27b8
IDE interface
Intel Corporation 82801GB/GR/GH (ICH7 Family) SATA IDE Controller (rev 01) (prog-if 8f [Master SecP SecO PriP PriO])
Subsystem: ASRock Incorporation Device 27c0
GRAPHIC CARD
VGA controller
Intel Corporation 82945G/GZ Integrated Graphics Controller (rev 02)
Subsystem: ASRock Incorporation Device 2772
SOUND CARD
Multimedia controller
Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 01)
Subsystem: ASRock Incorporation Device 0888
NETWORK
Ethernet controller
Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8101E/RTL8102E PCI Express Fast Ethernet controller (rev 01)
Subsystem: ASRock Incorporation Device 8136
swap fil størrelse er hvad systemet installerer selv.
desktop effects er ikke på hvis det er noget jeg skal cgøre så hvis det ikke bliver gjort ved installeringen er det ikke
desktop effects er ikke på hvis det er noget jeg skal cgøre så hvis det ikke bliver gjort ved installeringen er det ikke
-
- Admin
swap fil størrelse er hvad systemet installerer selv.
Swap kan variere i størrelsen, alt afhængig af størrelsen på din HD, men kig under system>administration>systemovervågning.
-
- Geografisk sted: København
Med 3GB RAM kan jeg slet ikke forestille mig at du bruger swap (og næsten 10GB lyder i hvert fald som overkill) - jeg har selv 2GB, og har aldrig set swap i brug i Systemovervågning.
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Omkring swap-området er en "gylden regel", at dit swap-space skal være mængden af fysisk RAM / 2. I dette tilfælde vil en swap på omkring 2 GB altså være tilstrækkelig. Jo større dit swap-space er, jo mere vil systemet swappe mem-pages til dit swap-område. Dette skyldes den måde Linux håndterer hukommelse på. RAM bliver opdelt i pages, og disse pages bliver så swappet frem og tilbage mellem RAM og swap-file/space. Og jo større, læs overdimensioneret, swap-space, jo oftere vil systemet swappe samtidig med at systemet skal sørge for at holde programmerne kørende. Og så kan du jo her se, hvordan din overall system performance gradvist vil dale.
Nu sagde jeg godt nok, at swap bør være på RAM/2. Men der er også dem som mener, at du skal sige RAMx2, når der tales swap-space. Jeg vil mene, at det er et spørgsmål om temperament. Min egen swap-space er også på 9,7 GB, altså knap 10 GB med 4 GB fysisk RAM i systemet. Dette har jeg ikke tænkt mig at ændre på, da systemet kører perfekt og har en rigtig god performance speed. Og så længe jeg kører Lucid Lynx Alpha x vil jeg ikke ændre på dette. Systemet kører med det swap-space installeren oprettede under installation, og det vil give alt for stor usikkerhed på fejlrapporter, hvis mængden på swap ændres.
Men for dit vedkommende vil jeg anbefale, at du starter med at gøre dit swap-space mindre. Jeg vil anbefale at du nøjes med et område på 2 GB, helst 1½ GB, for at tvinge noget mere ydelse ud af dit system. Det er jo ikke fordi du ligefrem mangler ressourcer at gøre godt med. Så i første omgang ned i størrelsen på dit swap-space, og så see, om det giver noget mærkbart på overall performance.
Nu sagde jeg godt nok, at swap bør være på RAM/2. Men der er også dem som mener, at du skal sige RAMx2, når der tales swap-space. Jeg vil mene, at det er et spørgsmål om temperament. Min egen swap-space er også på 9,7 GB, altså knap 10 GB med 4 GB fysisk RAM i systemet. Dette har jeg ikke tænkt mig at ændre på, da systemet kører perfekt og har en rigtig god performance speed. Og så længe jeg kører Lucid Lynx Alpha x vil jeg ikke ændre på dette. Systemet kører med det swap-space installeren oprettede under installation, og det vil give alt for stor usikkerhed på fejlrapporter, hvis mængden på swap ændres.
Men for dit vedkommende vil jeg anbefale, at du starter med at gøre dit swap-space mindre. Jeg vil anbefale at du nøjes med et område på 2 GB, helst 1½ GB, for at tvinge noget mere ydelse ud af dit system. Det er jo ikke fordi du ligefrem mangler ressourcer at gøre godt med. Så i første omgang ned i størrelsen på dit swap-space, og så see, om det giver noget mærkbart på overall performance.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500