Hej
Jeg kører pt. med windows vista på mit c drev og ubuntu 9.10 på mit d drev. Det sidste stykke tid er ubuntu begyndt at kører lidt langsomt. Jeg vil derfor hører om det er muligt at afinstallere ubuntu for derefter at installere det igen? I min windows stifinder har jeg et ikon som hedder noget i retning af "uninstall ubuntu". Kunne det være en mulighed?
Nicolai
Afinstalation af ubuntu?
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: Afinstalation af ubuntu?
Hej og velkommen til.
Ja. Helt sikkert en mulighed. Ellers fra kontrolpanel- tilføj/fjern programmer.
Det du har lavet er tydeligvis en wubi-installation. Det vil sige at ubuntu er installeret som et slags program i windows. Derfor kan den også fjernes på samme måde som et program.
Du taler om at ubuntu er begyndt at køre langsomt. Det er en af ulemperne ved wubi-installationsmetoden, at ubuntu kører langsommere. Hvis du har mod på det, synes jeg du skulle overveje at installere ubuntu rigtig, og i stedet køre dual-boot med windows.
Du får lige et link til en installationsguide, så kan du overveje det.
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=99
Bemærk at det er en god ide at lave en backup af vigtige filer inden man begynder at rode med partitionering af diske og dets lige.
Held og lykke og spørg igen hvis du er i tvivl.
PS: Hvis du hellere vil fortsætte med samme type installation som du har nu, hedder det en wubi-installation, hvis du skulle have glemt det. Det er også omtalt i guiden jeg linkede til.
Ja. Helt sikkert en mulighed. Ellers fra kontrolpanel- tilføj/fjern programmer.
Det du har lavet er tydeligvis en wubi-installation. Det vil sige at ubuntu er installeret som et slags program i windows. Derfor kan den også fjernes på samme måde som et program.
Du taler om at ubuntu er begyndt at køre langsomt. Det er en af ulemperne ved wubi-installationsmetoden, at ubuntu kører langsommere. Hvis du har mod på det, synes jeg du skulle overveje at installere ubuntu rigtig, og i stedet køre dual-boot med windows.
Du får lige et link til en installationsguide, så kan du overveje det.
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=99
Bemærk at det er en god ide at lave en backup af vigtige filer inden man begynder at rode med partitionering af diske og dets lige.
Held og lykke og spørg igen hvis du er i tvivl.
PS: Hvis du hellere vil fortsætte med samme type installation som du har nu, hedder det en wubi-installation, hvis du skulle have glemt det. Det er også omtalt i guiden jeg linkede til.
-
Re: Afinstalation af ubuntu?
Mange tak for de gode råd. Vil lige overveje om jeg har mod på at gå igang med en fuld installation.
Og glædelig jul til alle.
Og glædelig jul til alle.