/dev/raw1349

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
oz1lmc
Geografisk sted: 9310 Vodskov

/dev/raw1349

Indlæg af oz1lmc »

Kære Ubuntu folk.
Jeg har nu fået Kino i Ubuntu til at virke, MEN jeg har endnu et problem, og det er at hver gang jeg skal bruge Kino eller Cinelerre skal jeg skrive " sudo chgrp firewire /dev/raw1349 " og så enter.
Derefter kan jeg godt hente video ind i min pc'er via 1349 porten.
Men kan dette ikke skrives sådan at det er gæmt hele tiden, så jeg ikke behøver at skrive noget, jeg har ikke kunne finde noget om dette i
Ubuntu doc.
Måske var der en som lige viste hvad der skulle stå ????

Med Venlig Hilsen
Ib.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: /dev/raw1349

Indlæg af lath »

oz1lmc skrev:Kære Ubuntu folk.
Jeg har nu fået Kino i Ubuntu til at virke, MEN jeg har endnu et problem, og det er at hver gang jeg skal bruge Kino eller Cinelerre skal jeg skrive " sudo chgrp firewire /dev/raw1349 " og så enter.
Derefter kan jeg godt hente video ind i min pc'er via 1349 porten.
Men kan dette ikke skrives sådan at det er gæmt hele tiden, så jeg ikke behøver at skrive noget, jeg har ikke kunne finde noget om dette i
Ubuntu doc.
Måske var der en som lige viste hvad der skulle stå ????

Med Venlig Hilsen
Ib.

Prøv at kigge lidt i System > Administration > Brugere og Grupper:
  • Tryk på 'nøgle-knap' og Unlock (indtast kodeord)
  • Vælg dit brugernavn
  • Klik på Egnskaber knappen
  • Klik på fanebladet brugerrettigheder, og lav dine ændringer
  • Tryk på OK knap
  • Tryk på Luk knap

Hvis det ikke virker kan du melde dit brugernavn ind i den gruppe som /dev/raw1349 har som standard (dog ikke gruppen root for det er muligvis ikke så heldigt)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags