Windows XP-licens, tilbagebetaling fra leverandør?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
madsbola
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11. dec 2009, 13:31

Windows XP-licens, tilbagebetaling fra leverandør?

Indlæg af madsbola »

Har læst at flere brugere i udlandet har haft held til at få pengene tilbage for den præinstallerede windowslicens på deres netbooks, ved ikke at ibrugtage den, og installere ubuntu direkte på computeren.

Er der nogen der har haft held med dette i DK?

Så vidt jeg har forstået skal man blot lade være med at acceptere windows XP- brugeraftalen, og bede producenten af den bærbare (i mit tilfælde lenovo) om at give en pengene tilbage for den ubrugt windowslicens.

Med venlig hilsen

Mads Boserup Lauritsen
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Windows XP-licens, tilbagebetaling fra leverandør?

Indlæg af Jarlen »

Der er desværre ingen praksis på området i Danmark. BSD-udvikleren Poul-Henning Kamp er i øjeblikket i gang med en <a href="http://phk.freebsd.dk/MicrosoftSkat/">retssag mod Lenovo</a>, om at få sine penge igen.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Windows XP-licens, tilbagebetaling fra leverandør?

Indlæg af Warhawk »

Hejsa og velkommen i forum :)

Nej, som Jarlen skriver er der ingen præsedens endnu i Danmark. Jeg har selv forsøgt at få min ubrugte Vista-licens refunderet af Lenovo, men de nægter pure og vil have hele maskinen tilbage, hvis noget skal refunderes. Pengene betyder ikke noget for mig - det er princippet. Desværre har jeg ikke økonomiske ressourcer til at køre en retsag mod dem, så det lader jeg Poul-Henning Kamp om.

Du skal ikke gøre dig store forhåbninger.

Lad os alle håbe at PHK vinder sagen, da det kan være med til at bryde den obligatoriske licens til M$, hvad enten man gør brug af den eller ej.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
madsbola
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11. dec 2009, 13:31

Re: Windows XP-licens, tilbagebetaling fra leverandør?

Indlæg af madsbola »

Jarlen skrev:Der er desværre ingen praksis på området i Danmark. BSD-udvikleren Poul-Henning Kamp er i øjeblikket i gang med en <a href="http://phk.freebsd.dk/MicrosoftSkat/">retssag mod Lenovo</a>, om at få sine penge igen.


Ok.

Tak for jeres svar, starter med at køre Ubuntu på min nye Lenovo, og lader være med at acceptere brugeraftalen for Windows XP.

Det er for mit vedkommende også mest princippet i det, og skyldes især at eksempelvis Dell skriver på deres hjemmeside. "Laptops med præinstalleret linux, distribueres ikke i DK"... hvorfor siger de intet om..

Nå, men glæder mig til at komme igang med Ubuntu..

God weekend,

Mads