[LØST] Installation med dødt cd-rom drev og uden usb?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

[LØST] Installation med dødt cd-rom drev og uden usb?

Indlæg af zob »

Hvad er vejen frem hvis man skal installere f.eks. ubuntu på en laptop med et dødt cd-drev og et motherboard der tilsyneladende ikke kan boote fra usb. Det er for så vidt en ok laptop, med pentium4, 2GHz, 756 MB RAM og et dedikeret grafikkort. Den har da et par år tilbage endnu med linux installeret.

Men cd-drevet er dødt. Til gengæld har jeg en fungerende floppy, kablet og trådløst net, parallel og seriel porte samt usb-porte der dog ikke fungerer til boot. Hvis vi antager at jeg ikke vil bruge penge på at købe udstyr (f.eks. et nyt drev), hvad ville så være løsningen?

Jeg skal også sige at der ligger XP på. Så jeg kan sagtens komme til at partitionere og smide filer på drevet.
Senest rettet af zob 10. dec 2009, 19:24, rettet i alt 1 gang.
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Installation med dødt cd-rom drev og uden usb?

Indlæg af Warhawk »

Hejsa, så ser det ikke særlig godt ud.

Hvis BIOS understøtter boot via LAN vil det være en mulighed, men det er nok tvivlsomt.

Diskette er udelukket idet kapaciteten slet ikke er stor nok til boot-imaget.

Måske skal du ud i at pille harddisken ud og installere fra en anden maskine, så tilbage med den.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Kan man ikke forestille sig noget med et floppy-image der fortæller at der skal bootes fra et syslinux-image (eller hvad det nu hedder) som man i forvejen har lagt på harddisken?

Hov, eller en anden idé. Er det samme type stik der forbinder en laptop cd-rom med motherboard som det der forbinder en cd-rom i en stationær med motherboard, for så kan jeg vel bare "låne" mit cdrom-drev fra den stationære men en lille "forlængerledning".
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Der bruges samme type SATA til både bærbare og stationære computere. På bærbare er udformningen normalt lidt anderledes, men du kan godt koble den til dit SATA kabel i den stationære.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Så bliver det sgu vejen frem. Jeg ville sgu nødig møde dig i en pub-quiz i Sillicon Valley warhawk. Tak for tippet.