Hey.
Jeg er ved at være ret desperat.
Jeg startede med Ubuntu 9.10 for en måned siden, som blev installeret med Wubi fra Vista (så jeg er temmelig linux-noobish).
I lørdags opdaterede Ubuntu automatisk (som jeg havde sat den til) og spurgte om den skulle genstarte. Det sagde jeg nej til og lukkede kort efter computeren ned. Da jeg senere startede computeren op igen og valgte Ubuntu i bootloaderen, så stoppede den i en kommando prompt hvor der stod 'sh.grub>'.
Jeg har nu prøvet alle mulige løsninger, som jeg har fundet på nettet, men ingen af dem har virket. Jeg valgte så at bruge 'grub-install', som en af siderne foreslog, hvilket resulterede i at min computer nu loader direkte op i grub's kommando prompt og jeg ikke længere kan starte op i Vista.
Jeg prøvede så at bruge Ubuntu Live CD'en til at se om jeg kunne finde en løsning, men det lykkedes ikke. For at få Vista bootloader til at virke skal jeg bruge Windows CD'en, hvilket jeg ikke har. Jeg installerede så en ny version af Ubuntu på en anden partition, for at undgå at skulle loade fra CD hver gang, men computeren starter stadig op i kommando prompten fra den gamle installation.
Hvad dælen skal jeg gøre for at den sk!de grub loader til at virke igen??
Jeg var endelig færdig med at opsætte Ubuntu og så sker dette...
grub2 loader helt smadret. (Løst)
-
- IRC nickname: Wrelbyrd
grub2 loader helt smadret. (Løst)
Senest rettet af Wrelbyrd 10. dec 2009, 22:17, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: grub2 loader helt smadret.
Wrelbyrd skrev:Hey.
Jeg er ved at være ret desperat.
Jeg startede med Ubuntu 9.10 for en måned siden, som blev installeret med Wubi fra Vista (så jeg er temmelig linux-noobish).
I lørdags opdaterede Ubuntu automatisk (som jeg havde sat den til) og spurgte om den skulle genstarte. Det sagde jeg nej til og lukkede kort efter computeren ned. Da jeg senere startede computeren op igen og valgte Ubuntu i bootloaderen, så stoppede den i en kommando prompt hvor der stod 'sh.grub>'.
Jeg har nu prøvet alle mulige løsninger, som jeg har fundet på nettet, men ingen af dem har virket. Jeg valgte så at bruge 'grub-install', som en af siderne foreslog, hvilket resulterede i at min computer nu loader direkte op i grub's kommando prompt og jeg ikke længere kan starte op i Vista.
Jeg prøvede så at bruge Ubuntu Live CD'en til at se om jeg kunne finde en løsning, men det lykkedes ikke. For at få Vista bootloader til at virke skal jeg bruge Windows CD'en, hvilket jeg ikke har. Jeg installerede så en ny version af Ubuntu på en anden partition, for at undgå at skulle loade fra CD hver gang, men computeren starter stadig op i kommando prompten fra den gamle installation.
Hvad dælen skal jeg gøre for at den sk!de grub loader til at virke igen??
Jeg var endelig færdig med at opsætte Ubuntu og så sker dette...
Du kan kun reetablere Win Vista bootloaderen med en Vista skive - det kan vi ikke ændre på.
Det skal du gøre først. Win Vista bootloaderen skal du lægge i starten af det drev der svarer til drev C: (system drevet).
I MBR (Master Boot Record) lægger du så GRUB bootloaderen ind, den kan boote 2 ting:
- 1) starte Ubuntu i forskellige modes, eller
- 2) starte windows bootloaderen (chain boote), som så starter Windows Vista op.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Det lykkedes mig at finde et gammelt CD-ROM drev, så jeg kunne køre Live CD og brænde en Vista Recovery CD som jeg fandt på nettet. Så nu kører Vista igen.
Hvordan kan jeg sikre mig at en ny GRUB bliver installeret i MBR og ikke bare overskriver Vistas bootloader, så jeg havner i samme situation igen?
Hvordan kan jeg sikre mig at en ny GRUB bliver installeret i MBR og ikke bare overskriver Vistas bootloader, så jeg havner i samme situation igen?
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Wrelbyrd skrev:Det lykkedes mig at finde et gammelt CD-ROM drev, så jeg kunne køre Live CD og brænde en Vista Recovery CD som jeg fandt på nettet. Så nu kører Vista igen.
Når du nu bruger Wubi, er det nok nærmere sådan at Vista har lagt sin bootloader i MBR, og at GRUB bootloaderen er i / partitionen - dette er nok noget der skal ordnes af WUBI (,som muligvis kan bestå af en reinstalllation af Ubuntu?), da din / partition er en fil et sted i Vistas filsystem.
Edit
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#How%20do%20I%20reinstall%20Wubi? skriver:
How do I reinstall Wubi?
Run Wubi.exe again. Wubi will detect that there is an existing installation and you will be shown an option to uninstall. You probably want to backup the installation files (the ISO) in order to avoid to have to download them again. Note that when you reinstall, the system virtual drive (root.disk) is reset
Så du skal bare køre Wubi.exe igen, så finder Wubi din WUBI installation af Ubuntu igen.
Husk iøvrigt at lukke Windows pænt ned, ellers virker boot af en WUBI installation ikke:
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#Cannot%20boot%20into%20Ubuntu
Cannot boot into Ubuntu
Ubuntu cannot be booted if Windows has not been shut down cleanly, you have to clear the Windows filesystem from Windows (there is no chkdsk equivalent for Linux yet). If Wubi fails to start, boot into windows, run chkdsk /r from windows on the same drive where you have installed Ubuntu, shutdown cleanly and then try to boot into Ubuntu again.
Note that sometimes files are moved by Windows into a hidden folder called c:\found.000. You need to have c:\ubuntu\disks\root.disk and c:\ubuntu\disks\boot. If you do not see those, look for found.000. You need to change the windows explorer settings to be able to see hidden folders first, then move the files from found.000 to their original location.
Make sure you did not install on a RAID array or in an encrypted disk. Also make sure you did not install using an Alternate or DVD ISO.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Wubi krævede en afinstallering af den forrige Ubuntu installation, så det blev jeg nødt til.
Jeg sidder nu og overvejer om jeg skal benytte Wubi igen eller om jeg skal lave en 'clean' install uden om Windows.
Hvad ville I foreslå?
Er der nogen speciel fordel ved at benytte det ene frem for den anden metode?
Jeg sidder nu og overvejer om jeg skal benytte Wubi igen eller om jeg skal lave en 'clean' install uden om Windows.
Hvad ville I foreslå?
Er der nogen speciel fordel ved at benytte det ene frem for den anden metode?
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
For bedste ydelse og performance er Clean install langt at foretrække. Alene begrundet i, at du så kan køre på det stabile og hurtige ext4 filsystem, i stedet for windows NFTS, som du bruger, når du har en Wubi installation.
Wubi er kun en god ide, når man vil afprøve Ubuntu, eller hvis man ikke har andre muligheder (arbejds PC fx)
stra
Wubi er kun en god ide, når man vil afprøve Ubuntu, eller hvis man ikke har andre muligheder (arbejds PC fx)
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
Tak for hjælpen. Jeg vil lave en clean install af Ubuntu når jeg har overstået min eksamen i næste uge.