9.10 64bit og win 7 64bit LØST

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
icecold

9.10 64bit og win 7 64bit LØST

Indlæg af icecold »

Hej.

Jeg har besluttet mig for at installere mine styresystemer om. win7 og ubuntu 9.10 - begge 32 bit. i dualboot.
Og i den forbindelse vil jeg opgradere/skifte til 64 bit for nu at få det afprøvet også :-)

Hvilke dele fra min nuværende ubuntu skal jeg gemme/ kan genanvende - udover dokumenter-, billeder-, video- og musik- mapperne.
Og hvor finder jeg mine mails fra ThunderBird?
Jeg har styr på mine FF bogmærker :-)
Senest rettet af icecold 19. dec 2009, 22:39, rettet i alt 1 gang.
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: 9.10 64bit og win 7 64bit

Indlæg af Warhawk »

icecold skrev:Hej.

Jeg har besluttet mig for at installere mine styresystemer om. win7 og ubuntu 9.10 - begge 32 bit. i dualboot.
Og i den forbindelse vil jeg opgradere/skifte til 64 bit for nu at få det afprøvet også :-)

Hvilke dele fra min nuværende ubuntu skal jeg gemme/ kan genanvende - udover dokumenter-, billeder-, video- og musik- mapperne.
Og hvor finder jeg mine mails fra ThunderBird?
Jeg har styr på mine FF bogmærker :-)

Hejsa,

Det lyder spændende. Alt efter dine specifikationer har du noget at glæde dig til.

Du får bedste resultat ved at installere programmerne på ny og ikke genbruge mapper. Thunderbird finder du under /home/.mozilla-thunderbird - bemærk at det er en skjult mappe. Den kan du gøre synlig med <Ctrl> + h
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
icecold

Indlæg af icecold »

Warhawk skrev:Hejsa,

Det lyder spændende. Alt efter dine specifikationer har du noget at glæde dig til.

Du får bedste resultat ved at installere programmerne på ny og ikke genbruge mapper. Thunderbird finder du under /home/.mozilla-thunderbird - bemærk at det er en skjult mappe. Den kan du gøre synlig med <Ctrl> + h

Mine spec på pc? uha det er en gammel kulfyret varmeværk ;-) :-D
De er
amd 3000 64
3 Gb Ram
1 dvd RW ata drev
1 cd ata drev
4 forskellige harddiske - 2 ata og 2 sata - jeg har planlagt at ville bruge 1. master (40GB ata) til at lægge win7 på og og tage ubuntu på noget (ca 20 GB) af en sata disk . Men det kræver bare at jeg kan være sikker på at jeg booter fra 1. master disk også efter at ubuntu er lagt på. hvordan gør jeg det? idag deler de de 40 GB - og det er win7 ikke helt tilfreds med 8)
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Åh ja, det er en gammel svend. Men AMD kører godt selv med flere år på bagen.

Du bestemmer selvfølgelig selv hvordan dine harddiske skal monteres, men jeg vil dog foreslå dig at installere Windows 7 og Ubuntu på en af SATA diskene for at få optimal ydelse. Så kan du bruge ATA diskene til data o.lign.

Når du skal identificere diskene i Ubuntu vil dine ATA diske hedde /dev/hda0 osv. og dine SATA diske /dev/sda0 osv. Hvis det bliver for kompliceret for dig kan du pille strømkablet ud af de diske som ikke skal installeres, og når installationen er færdig montere det igen.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
icecold

Indlæg af icecold »

Warhawk skrev:Åh ja, det er en gammel svend. Men AMD kører godt selv med flere år på bagen.

Ja. Den kører lige så stærkt i linux, som kærestens nye blærbar HP, dualcore 2,1Ghz og 4 Gb ram, med vista. :-D

Du bestemmer selvfølgelig selv hvordan dine harddiske skal monteres, men jeg vil dog foreslå dig at installere Windows 7 og Ubuntu på en af SATA diskene for at få optimal ydelse. Så kan du bruge ATA diskene til data o.lign.

Jeg har overvejet om jeg bare skulle afsætte på to partitioner på en sata disk og køre dem derfra. Vil det være en fordel?

Når du skal identificere diskene i Ubuntu vil dine ATA diske hedde /dev/hda0 osv. og dine SATA diske /dev/sda0 osv. Hvis det bliver for kompliceret for dig kan du pille strømkablet ud af de diske som ikke skal installeres, og når installationen er færdig montere det igen.

Det skriver jeg mig lige bag øret :-)
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

icecold skrev:Ja. Den kører lige så stærkt i linux, som kærestens nye blærbar HP, dualcore 2,1Ghz og 4 Gb ram, med vista. :-D

Haha, Vista kan jo forvandle enhver supercomputer til et gammelt hakkebræt :lol:

Jeg har overvejet om jeg bare skulle afsætte på to partitioner på en sata disk og køre dem derfra. Vil det være en fordel?

Ja, det lyder meget fornuftigt.

Har du helt styr på at lave partitioner i Linux?
/Michael
---

icecold

Indlæg af icecold »

Warhawk skrev:Har du helt styr på at lave partitioner i Linux?

jeg vil nok lyve hvis jeg svare "jada" :-) og ja jeg har fået slettet et par partitioner under min leg med ubuntu - både fat32, ntfs og ext3 :-) og ikke altid med min gode vilje :-)
men lytter altid efter når der er gode råd på banen :-)
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Jamen, så vil jeg komme med et forslag til partitionering. I forbindelse med installation af Win 7 har du delt partitionen i to, korrekt?

Når det er tid til at installere Ubuntu vælger du manuel partitionering. Slet partitionen som Ubuntu skal installeres på. Opret så en ny partition - den skal laves som primær og sættes til swap. Størrelsen afgør du selv (hvis du ikke skal bruge dvale så behøver den ikke være større end 1000 MB). Sæt den til sidst på disken.

Opret en logisk partition på 128 MB i EXT4 som /boot

Opret en logisk partition på 15000 MB i EXT4 som / (=root)

Opret en logisk partition på den resterende plads i EXT4 som /home
/Michael
---

zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Hov. Hvad er det for et trick med at oprette en 128 MB partition som /boot. Det kendte jeg ikke. Hvad gør det?

Du kan over om du måske vil have /home på en FAT32 partition da du så kan læse den fra windows også. Det kan være meget rart.
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

zob skrev:Hov. Hvad er det for et trick med at oprette en 128 MB partition som /boot. Det kendte jeg ikke. Hvad gør det?

Hehe, det er et fint lille trick, hvor du kun lige har filerne liggende som du skal boote på. Dermed henter man lidt ekstra ydelse. På min SSD kan jeg love dig for at der er fart på. De 128 MB er så en størrelse som jeg finder passende, men den kan jo sættes både mindre eller højere.
/Michael
---

zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Det skal jeg da klart prøve. Måske på min eeepc som jeg snart for 27 gang vil forsøge at få til at æde 9.10.
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

zob skrev:Det skal jeg da klart prøve. Måske på min eeepc som jeg snart for 27 gang vil forsøge at få til at æde 9.10.

Ja, det må du absolut prøve. Din eeepc får du nok ikke til at køre 9.10 - i stedet kan du prøve Eeebuntu som er tilpasset hardwaren.
/Michael
---

icecold

Indlæg af icecold »

Jeg har ikke helt fat i forskellen imellem primær og logisk partition :-(

win7 laver jo to partitioner. den første af dem i starten på min disk. lige nu tør jeg ikke lige lege med det for så mister jeg nok bare mine data. skal lige forsøge at flytte data over så jeg får hele disken ledig så jeg kan lave rav i den uden at miste alt for meget.

min plan er: 25 GB til Linux - 25 GB til win7(ntfs) og resten ca 180 GB til fat32 med div data.

edit:
jeg har altid lavet primære diske også med mine linux opsætninger - indtil nu ihvertfald
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

icecold skrev:Jeg har ikke helt fat i forskellen imellem primær og logisk partition :-(

win7 laver jo to partitioner. den første af dem i starten på min disk. lige nu tør jeg ikke lige lege med det for så mister jeg nok bare mine data. skal lige forsøge at flytte data over så jeg får hele disken ledig så jeg kan lave rav i den uden at miste alt for meget.

min plan er: 25 GB til Linux - 25 GB til win7(ntfs) og resten ca 180 GB til fat32 med div data.

edit:
jeg har altid lavet primære diske også med mine linux opsætninger - indtil nu ihvertfald

Grunden til at der findes primære og logiske partitioner skyldes at der ligger en begrænsning på 4 primære partitioner på 1 fysisk disk. For at kunne lave flere partitioner har man taget logiske partitioner i brug. Såfremt du maksimalt laver 4 partitioner på 1 harddisk så kan du fint bruge primære partitioner.

Jeg vil foreslå dig at bruge NTFS frem for FAT32, da det er et lidt mere robust filsystem. Linux kan uden problemer læse og skrive fra/til NTFS.

Man tager da ALTID backup af sine data inden man begynder at rode :) Men, ja - skynd dig at få det gjort.
/Michael
---

icecold

Indlæg af icecold »

Det vil sige at jeg kan lave 3 primære partitioner (25 GB plads til linux) (25 GB til win7) og resten i ntfs til data og så i de 2 første primære, oprette logiske diske til systemerne?
Eller er jeg gået helt galt i byen her ?
Jeg er nok lidt dum på det område.

Men ud fra det ovenstående skal jeg så installere win7 først og derefter linux ? (har læst at win ikke kan lide linux's bootmanager)