Thunderbird på dansk?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Towle
Geografisk sted: Viborg

Thunderbird på dansk?

Indlæg af Towle »

Thunderbird er som standard installeret på dansk og det er ikke lykkedes mig at finde og installeret et dansk sprogmodul.

Jeg har downloadet en komplet udgave på dansk som tar.gz, men hvordan pokker installerer man den?

Ud over at programmets brugerflade skal være på dansk, vil jeg også gerne have en dansk stavekontrol og jeg troede at jeg havde fundet den, men under forsøg på installation får jeg at vide, at den ikke er kompatibel med Firefox 3.5.

Herre Jemini, hvorfor skal det være så indviklet?
En tom taxa kørte op foran Christiansborg og ud steg Naser Khader
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Thunderbird på dansk?

Indlæg af zob »

Du er godt i gang med at indføre alle windows-komplikationer på linux. Det er ikke kompliceret på linux. Du skal ikke på nettet og hente forskellige ting.
Du kan installere grafisk, men det er så svært at forklare på skrift. Derfor vil du i forum ofte se forklaringer på hvordan man udfører det i terminalen. Det er ganske simpelt enklere at forklare med skrift. Derfor:

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install thunderbird

Så enkelt er det. Prøv lige at tjekke om du ikke har dansk understøttelse, hvis ikke kan det sikkert gøres med:

sudo aptitude install thunderbird-locale-da

Jeg tvivler lidt fordi jeg ikke selv bruger thunderbird, men evolution (som i øvrigt kan anbefales, men det er nok en smagssag). Hvis du har været vant til at bruge thunderbird i windows, så hold dig til det i første omgang. Du kan altid skifte.

Men bare lige for at kommentere på din bestyrtelse over de komplikationer der møder dig ved skift fra windows til linux. Det er IKKE mere kompliceret. Det er anderledes. Og når du har brugt det et stykke tid vil du sikkert give mig ret i at det er lettere at åbne en terminal og skrive sudo aptitude install thunderbird (eller hvad du nu skal have installeret), end at åbne en browser, søge på google efter et sted hvor du kan downloade, sikre dig at du er et sted hvor du ikke får malware med i købet, finde download linket, finde den downloadede pakke på din computer, pakke den ud, finde en setup.exe-fil, gennemgå en installationsproces med dertilhørende ja og næste- klik, genstarte windows, hvilket ofte er situationen når noget skal installeres på windows. Men, tro mig, jeg forstår helt alvorligt godt at mange windowsbrugere synes at det er enklere end at skrive sudo aptitude install thunderbird i en terminal (jeg forstår vanens magt, med andre ord), men, bare vent, om et halvt år vil du også tænke dit om dem der mener at det er lettere at installere programmer på windows.
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Pihl »

Du kan skrive kommandoen, som zob foreslår, men du kan også gå op i Programmer>Ubuntu Software Center, søge på Thunderbird og klikke på den der.

Her kan du downloade og installere mange tusinde programmer, herunder Thunderbird.

Dét er meget mere simpelt end på Windows, hvor du skal ud på alle de individuelle hjemmesider, hente ned, trykke next, next, next, next, finish ;-)

Et lille bonustip: Hvis du sidder på Firefox, kan du faktisk også bare gå op i adresselinjen og skrive: apt:thunderbird - eller trykke her: thunderbird.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Taler dit styresystem egentlig generelt dansk?

Ellers er der endnu et bonustip. System->Administration->Sprogunderstøttelse (hvis ellers det var dansk - du kan selv oversætte). Her kan du installere de sprog du gerne vil have adgang til. Hvis du installere oversættelserne udover stavekontrol kan du tilmed skifte mellem forskellige sprog på brugerfladen ved blot at logge ud og logge ind på et andet sprog eller opsætte forskellige brugerkonti på forskellige sprog. Ja. Det er smart. Men det er altså ikke ment som et løsningsforslag på dit konkrete problem, kun et bonustip.
Jerrik
IRC nickname: Jerrik
Geografisk sted: Dragør

Indlæg af Jerrik »

Med den nye Ubuntu 9.10 fuldte vist en opgradering af Thunderbird. Det betød at menuerne ændrede sig til engelsk.

Zob's løsning rettede op på sagen. Tak.

Jerrik
Towle
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Towle »

zob skrev:Så enkelt er det. Prøv lige at tjekke om du ikke har dansk understøttelse, hvis ikke kan det sikkert gøres med:

sudo aptitude install thunderbird-locale-da

Tykt, det funker. Takker mange gange :D
En tom taxa kørte op foran Christiansborg og ud steg Naser Khader