dual boot uinstall ?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
meistro
IRC nickname: meistro

dual boot uinstall ?

Indlæg af meistro »

hej jeg har w7 på min com men har tænkt mig at dual boote så jeg også har ubuntu, men inden jeg begynder at installere det på min com så vil jeg lige høre om hvis man ikke vil ha dual boot på sin com om man så kan fjerne det igen ? (ubuntu)
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: dual boot uinstall ?

Indlæg af zob »

Det kan du ja. Men det er i virkeligheden meget fedt at have en dual-boot (hvad så end det består af - 2xWindows, 2xLinux, 1xWindows + 1xLinux). Så har du altid en bagvej ind i dit system hvis du f.eks. i windows skulle blive angrebet af virus, eller noget andet går galt. Så der bliver formentlig ingen grund til at slette det.
Her er Arvai's install guide: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=99
meistro
IRC nickname: meistro

Indlæg af meistro »

når jeg skal vælge plads til partion' hvad ville du så anbefale jeg brugte til ubuntu hvis jeg har 500gb ?
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Det er svært at lave en anbefaling. Det kommer helt an på hvordan du bruger dit OS. Men jeg kan sige at jeg har "kun" 20 GB til min ubuntu. Så har jeg til gengæld også al min musik og billleder og den slags placeret på en partition dedikeret til det. Det gør det nemmere ved geninstallation. Så du kan jo prøve i samme at smide musik, billeder, film og den slag på et tredje partition som du kunne formatere til FAT32 som er understøttet af nærmest hvad som helst. Den partition skulle så til gengæld være stor. Måske 300 GB. Men så er meningen at du skal bruge den fra både din windows partition og din linux partition. Således har du dine data på et "neutralt" sted. Det gør det nemmere at opgradere, geninstallere, lave backups, redde filer og du undgår at have samme fil 2 steder fordi du både skal have adgang fra windows og linux (det er ikke den eneste metode, men jeg kan bedst lide det sådan).

Hvis ikke du vælger at have dine "byte-tunge" data på et separat partition. Så ville jeg skrue lidt op for størrelsen på din ubuntu partition. Måske 100 GB. Men igen. Det afhænger meget af hvor meget skrammel du har til at ligge.

DATA-partition tricket er smart også selvom du kun har windows på din computer. Hvis du spørger mig, forstår sig.