Hej forum,
Min kone og jeg har hver sin bruger og hver sin mailadresse på den samme maskine.
Nu vil vi gerne kunne se hinandens mail-foldere, altså kun læseadgang.
Er det muligt?
Vi bruger begge Evolution 2.26.1 på en Ubuntu 9.04.
På forhånd tak for hjælpen.
Venlig hilsen Nielsen i Vor Frue
Kan man dele mailfoldere? -Evolution (LØST!)
-
Kan man dele mailfoldere? -Evolution (LØST!)
Senest rettet af nielsenivorfrue 6. dec 2009, 00:14, rettet i alt 1 gang.
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: Kan man dele mailfoldere? -Evolution
Jeg går ud fra at i har to forskellige brugere på samme maskine.
Hvis det ikke gør noget at der OGSÅ er skriveadgang, er det nemmeste vel bare at sætte begge konti op på evolution hos begge brugere.
Hvis det ikke gør noget at der OGSÅ er skriveadgang, er det nemmeste vel bare at sætte begge konti op på evolution hos begge brugere.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
nielsenivorfrue skrev:Hej forum,
Min kone og jeg har hver sin bruger og hver sin mailadresse på den samme maskine.
Er det muligt?
Jeg er ikke udvikler af Evolution, men som softwareudvikler gætter jeg på at Evolution ikke kan håndtere 2 data mapper ($HOME/.evolution) fra 2 systembrugere samtidigt, selvom filrettigheder kan ændres så det er muligt, og et script(via et såkaldt cron job) jævnligt tilpasser filrettighederne.
Jeg synes at den bedste løsning for jer ville være at forwarde (videresende) email, som ikke kommer fra den andens mailadresse, videre til den andens mailadresse.
Betingelsen* for forwarding er vigtig da der uden en betigelse vil ske det at den samme mail vil kopieret fra den ene mail adresse til den anden så hurtigt det kan lade sig gøre i en uendelighed. (det kaldes en mail loop).
Altså:
Mail1 konto forwarding regel:
Videresend (kopier) mail til mail2@maskine.tld, hvis FROM felt ikke er mail2@maskine.tld
Mail2 konto forwarding regel:
Videresend (kopier) mail til mail1@maskine.tld, hvis FROM felt ikke er mail1@maskine.tld
/Lars
*: Betingelsen er markeret med fed skrift
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- IRC nickname: mpih
- Geografisk sted: Århus
nielsenivorfrue skrev:Hej forum,
Er det muligt?
Det er muligt at benytte shared folders, delte mapper, med den særlige udgave af Evolution: Novell Evolution, som er udviklet til virksomheder.
Men Novell Evolutions delte mapper fungerer ikke på den måde, at du bare kan fortælle Evolution, hvilke pop3 mappe du vil dele, og så deler du den med en tilfældig anden bruger. Delte mapper er, i denne sammenhæng, en funktion som ligger i Microsoft Exchange, og dem du kan dele en mapper med, er andre brugere på samme exchange-domæne.
Hvis du bare har en ganske almindelig mailkonto hos et webhotel med pop3 forbindelse, kan du ikke dele mapperne.
Du kan sætte det op med IMAP i stedet, og sætte kontoen op begge steder. Hvis du undlader at indtaste smtp-oplysninger, kan den anden ikke sende fra kontoen, men vil stadigvæk kunne læse mails, markere dem som læst (også så de er markeret som læst for dig) samt slette dem.
En forward er derfor nok den eneste løsning på dit ønske
-
Re: Kan man dele mailfoldere? -Evolution (LØST!)
Hej forum.
Tak for hjælpen endnu engang.
Jeg tror at jeg foretrækker løsningen med auto-forward.
Så må vi jo se, om jeg kan finde ud af at sætte det op.....!
Venlig hilsen Nielsen i Vor Frue.
Tak for hjælpen endnu engang.
Jeg tror at jeg foretrækker løsningen med auto-forward.
Så må vi jo se, om jeg kan finde ud af at sætte det op.....!
Venlig hilsen Nielsen i Vor Frue.
-
- IRC nickname: Jerrik
- Geografisk sted: Dragør
Re: Kan man dele mailfoldere? -Evolution (LØST!)
Jeg ville personligt blive rundtosset af at få konens mail forwardet. Nogle ville komme dobbelt, inkl spam, og i det hele taget give meget mere arbejde.
Brug dog IMAP, som har mange fordele: 1) understøtter jeres behov for at dele/se mailbokse, 2) samme mail i webmail løsning, 3) sikkerhed uafhængig af egen harddisk og 4) ingen backup-problemer når Ubuntu skal reinstalleres.
Jeg kan klart anbefale IMAP.
Jerrik
Brug dog IMAP, som har mange fordele: 1) understøtter jeres behov for at dele/se mailbokse, 2) samme mail i webmail løsning, 3) sikkerhed uafhængig af egen harddisk og 4) ingen backup-problemer når Ubuntu skal reinstalleres.
Jeg kan klart anbefale IMAP.
Jerrik