Højreklik -> Opret dokument ... OpenOffice.or Word Proces

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Wikzo
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af Wikzo »

På min Windows-maskine kan jeg højreklikke på skrivebordet og vælge "Ny -> Word-dokument". I Ubuntu kan jeg på nuværende tidspunkt kun vælge "Tom fil".

Hvad skal jeg gøre, så jeg ved et højreklik kan oprette et nyt OpenOffice-dokument? :)
Billede
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Pihl »

1. I din hjemmemappe laver du en mappe med navn Templates

2. Åben OpenOffice. Uden at lave noget i den, så gem den til Templates mappen. Kald den fx OOo Writer.

Når du nu højreklikker på skrivebordet, kan du under Ny vælge "OOo Writer", og du har lavet et nyt OpenOffice dokument på skrivebordet. SÅ simpelt er det faktisk (HVEM sagde Linux var svært? ;) )!

Hvis du nu er web-designer, kan du også lave en tekstfil med alle de grundlæggende html-tags, lægge den i Templates-mappen og kalde den fx html-fil. Når du højreklikker og vælger NY, kan du så lave en ny html-skabelon på skrivebordet.

Templates, eller skabeloner, af denne type kan du lave på mange måder og med mange filer og få tilføjet under NY. Hvis man vil have det andre steder end under ny, kan man også det, men så bliver det noget mere avanceret.
:)
Wikzo
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af Wikzo »

Super! Tak :)

Det er faktisk meget smart; dog ville det være endnu smartere, hvis sådan en mappe var oprettet på forhånd, så man ikke behøver at få fortalt, hvordan en skabelonmappe fungerer.
Billede